ZNANSTVENA MONOGRAFIJA O UPRAVLJANJU U HRVATSKOM ŠKOLSTVU

Rad učitelja u prvim školama nadzirali su znatno obrazovaniji mjesni svećenici

Foto: Ivica Galovic/PIXSELL (ilustracija)
Prazne učionice i hodnici
Foto: Privatna arhiva
Foto: Pixabay
Škola
05.07.2023.
u 18:00
Osim nadgledanja učitelja, svećenici su bili zaduženi i za školske blagajne iz kojih su plaćali učitelje i održavali škole, a mnogi od njih nisu bili oduševljeni tom funkcijom
Pogledaj originalni članak

Prvi svojevrsni ravnatelji u školama u Hrvatskoj bili su – mjesni svećenici, a pod njihovom su paskom bile i školske blagajne, odnosno učiteljske plaće. Rad učitelja svojedobno su ocjenjivali nestručnjaci, za koje je bilo dovoljno tek da su pismeni. Otkriva nam to "Povijesni pregled vođenja i upravljanja u hrvatskom školstvu i školama", znanstvena monografija koju potpisuju profesor u mirovini izv. prof. dr. sc. Emerik Munjiza i izv. prof. dr. sc. Snježana Dubovicki s Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti, Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku.

Među prvima u Hrvatskoj ta je znanstvena monografija dala pregled i uvid u 150-godišnje razdoblje vođenja i upravljanja u hrvatskom školstvu i školama. U različitim povijesnim razdobljima korišteni su i različiti termini – upravljanje, rukovođenje i nadzor. S obzirom na različite teritorijalno-političko-društvene prilike, problematika upravljanja, rukovođenja i nadzora nad radom školstva i škola prikazana je u vrijeme Austrijskog Carstva i Austro-Ugarske Monarhije, od Općeg školskog reda 1774. do završetka Prvog svjetskog rata i propasti Austro-Ugarske Monarhije, između dvaju svjetskih ratova u Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca, odnosno Kraljevini Jugoslaviji, u Socijalističkoj Republici Hrvatskoj te u suvremenoj RH.

VEZANI ČLANCI:

Felbiger je 1774. godine ustanovio Opći školski red

Kako se navodi u monografiji, prvu funkciju školskog upravljanja i nadzora nad radom učitelja i škola odrađivali su mjesni svećenici, koji su u to vrijeme bili znatno obrazovaniji od učitelja. Svećenici su raspolagali školskim blagajnama iz kojih su plaćali učitelje i održavali škole. Bilo je dosta svećenika koji nisu bili oduševljeni ovom funkcijom jer im je to bio dodatni posao koji im je oduzimao dosta vremena. Svećenicima je povjeren i stručni nadzor nad radom učitelja.

Sustavno upravljanje školom i nadzor nad radom učitelja moguće je pratiti u kontinuitetu od uvođenja jedinstvenog školskog sustava na području cijelog Austrijskog Carstva, koji je izradio i javno obznanio Ivan Ignjat Felbiger 1774. godine, poznat kao Opći školski red. Po njemu, sve škole u Austrijskom Carstvu dijelile su se na trivijalne, glavne i normalne. Formiranjem jedinstvenog državnog školskog sustava, uvođenjem škola s više učitelja, stvoreni su preduvjeti za uvođenje sustavnog nadzora i upravljanja nad radom škola i učitelja.

Školski zakoni doneseni u drugoj polovini 19. stoljeća izazvali su interes školske prakse, odnosno učitelja. Otvorili su, pak, i niz pitanja, nejasnoća, nepotrebnosti i njihova propitivanja. Najveći interes u školskoj praksi izazvali su općinski školski odbori. Kako se analizira u monografiji, sporan je sastav, stručnost, kompetentnost i izvršnost školskog odbora. Polovina školskog odbora postavlja se prema položaju - načelnik, župnik, liječnik i patron, ako ga ima. Druga polovina bira se iz redova općinskog vijeća. U tako konstituiranom školskom odboru, učitelj uglavnom ostaje usamljen.

Ponekad su učitelje nadzirale nestručne osobe

Još je znatno teža situacija bila s općinskim školskim nadzornicima. To zakonsko rješenje, navode Dubovicki i Munjiza, bilo je toliko loše da se unisono tražilo njegovo ukidanje. Školski nadzornik, naime, nije morao imati nikakvu stručnu naobrazbu. Dovoljno je bilo da zna čitati i pisati, da je po procjeni općinskog školskog odbora inteligentan, pošten i prijatelj mladeži. Učitelj je u ovom području u izrazito nepovoljnom položaju, jer njegov stručni rad nadzire nestručna osoba, što ne postoji ni u jednom drugom zanimanju.

Poslije Drugog svjetskog rata pedagozi i školska praksa prave zaokret u odnosu na dostignuto stanje i traže nova rješenja unutar samoupravnog socijalizma. I u području školskog upravljanja, rukovođenja i nadzora traže se samoupravna rješenja. Poseban je naglasak stavljen na područje učeničkog samoupravljanja, čega u ranijem razdoblju uopće nije bilo.

Osječki Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, na čelu s dekanicom prof. dr. sc. Eminom Berbić Kolar, prepoznao je važnost i ulogu Fakulteta u odgoju i obrazovanju budućih i sadašnjih ravnatelja te od akademske 2020./2021. upisuje polaznike na poslijediplomski Sveučilišni specijalistički studij Vođenje i upravljanje odgojno-obrazovnim ustanovama.

VIDEO Baka iz Zagreba osvojila 80.000 eura: "Sve dajem svojim unucima kako bi njima bilo malo lakše"

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.