VOJSKA Finska Patria i austrijski Steyr podižu tenzije dva mjeseca prije konačnog odabira inozemnog partnera za proizvodnju borbenog oklopnog vozila u Đuri Đakoviću

Rat zbog oklopnjaka

Foto: import
Rat zbog oklopnjaka
03.10.2005.
u 17:06
Pogledaj originalni članak

Nedavnom odlukom Vlade da se proizvodnja borbenih oklopnih vozila (BoV) za potrebe HV-a i službeno povjeri slavonskobrodskoj tvornici Đuro Đaković polako se ulazi u završnu fazu priprema za početak proizvodnje 126 vozila vrijednih oko 170 milijuna eura.
Ostaje još odabir inozemnog partnera, koji bi trebao biti završen do kraja  godine, i prijenos tehnologije na domaću tvornicu početkom 2006., nakon čega bi proizvodnja trebala početi.

Pritisci i lobiranje
Kako se natječaj bliži kraju, rastu i tenzije između dviju tvrtki koje su prošle u drugi krug natječaja, austrijske tvornice Steyr-Daimler-Puch, koja je u vlasništvu američkog General Dynamicsa (GD), i finske Patrije.
Tijekom prošlotjedne prezentacije vozila na Zagrebačkom velesajmu, predsjednik uprave Patrije Jorma Wiitakorpi konkurenciju je optužio da se koristi poslovnim i političkim pritiscima te lobiranjem kako bi osigurala sklapanje ugovora, zato što su Patrijina vozila superiornija po voznim i bojnim karakteristikama. Također je naglasio da je Patria spremna obaviti prijenos tehnologije, dok druge tvrtke to nisu spremne učiniti.
Izvršni potpredsjednik Steyra Mario Minar odbacio je optužbe navodeći kako je njihovo vozilo Pandur 2 superiorno Patrijinom AMV-u, što se, kako kaže, pokazalo i u Portugalu. Naime, potkraj prošle godine u toj je zemlji završavao natječaj za  kupnju vozila, a na  završnom predstavljanju karakteristika sudjelovali su Steyr i Patria, te švicarski Mowag s vozilom Piranha, koji se u Hrvatskoj povukao nakon prvog kruga natječaja kako ne bi konkurirao Steyru, s kojim ima istog vlasnika General Dynamics.
 Pandur 2 se pokazao superiornijim u dva dijela testa. Patrijino vozilo, naime, zbog veličine nije moglo ući u zrakoplov C-130 bez prethodnih izmjena, a isto tako nije mogao zaploviti na način kako su to zahtijevali uvjeti natječaja, tj. izravno iz vožnje po zemlji ući u vodu. Pandur 2 je sve to mogao i zato je pobijedio na natječaju  rekao je Minar.

Natječaji na sudovima
Špekulacije da je zbog kvara na vozilu prilikom testiranja ozlijeđeno nekoliko vojnika te da zbog sumnji u legalnost natječaja ugovor provjeravaju portugalski sudovi, Minar je također odbacio. Dodao je da je natječaj u Poljskoj, na kojem je pobijedila Patria, na Vrhovnom sudu zato što su nakon natječaja njegovi uvjeti mijenjani kako bi se prilagodio Patrijinu vozilu.
I jedna i druga tvrtka obećavaju veliki offset program koji bi mogao ići do 200 posto od ukupne vrijednosti posla, mogućnost zajedničke proizvodnje za treća tržišta i razvijanje buduće suradnje.
Kako sada stvari stoje, čini se da je Steyr u prednosti, a hoće li se i za ovim poslom vući repovi optužbi, ostaje da se vidi. Tko god pobijedio na natječaju, proizvodnja bi trebala početi unutar godine dana nakon sklapanja ugovora.


Mario Minar, potpredsjednik Steyra: Moguća proizvodnja za treća tržišta

Ako pobijedimo na natječaju u Hrvatskoj, logično je da Đuro Đaković kao naš strateški partner proizvodi i za treće zemlje. Primjerice, u tijeku su pregovori General Dynamicsa o proizvodnji za Saudijsku Arabiju, a ako bismo dobili taj posao, proizvodnja bi vjerojatno bila u Đakoviću. Mi smo već uspostavili izravne odnose američke i hrvatske tvrtke, a s obzirom na to da GD pokriva cijeli obrambeni sektor, moguća je suradnja s ĐĐ-om i na drugim projektima rekao je izvršni potpredsjednik Steyra Mario Minar.


Zaustavljen razvoj tenka Degman

Nakon uloženih gotovo tri milijuna dolara u razvoj tenka Degman od 1993. godine, planirana proizvodnja lani je zaustavljena do daljnjega. Ministar obrane Berislav Rončević, naime, najavio je da HV neće nabavljati veće količine, što su u Đakoviću dočekali s velikim razočaranjem. S obzirom na to da Degman nije u uporabi u HV-u, gdje bi mogao pokazati svoje prednosti ili eventualne mane, iznimno bi ga teško bilo prodati nekoj drugoj državi. U MORH-u, pak, naglašavaju da se od Degmana nije odustalo, nego da je riječ o zamjeni prioriteta, zato što je oklopno vozilo koje će se proizvoditi vojsci u ovom trenutku potrebnije.


Po komadu više od milijun eura

Bez obzira na to tko će biti partner, BoV će se proizvoditi u deset inačica, od običnog transportera do borbenog vozila pješaštva s topom srednjeg kalibra 25 ili 30 mm. Ostale inačice BoV-a su izviđačka, zapovjedna, protuoklopna, protuzračna, minobacačka, NBK, sanitetska i logistička. Sukladno tome, i naoružanje će varirati od strojnice kalibra 12,7 mm na daljinsko upravljanje do samovoznog minobacača 120 mm te protuzračnog sustava srednjeg dometa, a moći će se koristiti i noću te u svim vremenskim uvjetima. Cijena modela bit će od oko milijun eura za transporter sa strojnicom do 2,6 milijuna za vozilo s topom.


Offset minimalno 25 posto

U skladu s Naputkom o načinu i uvjetima primjene "offset programa", minimalni opseg izravnog offseta trebao bi biti 25 posto vrijednosti ugovora, što će se ostvariti već prijenosom tehnologije na Đuru Đakovića. Njegova konačna veličina ovisit će o ponudi inozemnog partnera te mogućnostima i zainteresiranosti cjelokupne industrije i razvojnih institucija RH. Offset je način suradnje prilikom sklapanja posla sa stranim partnerom ugovorom se osigurava posao, a time i zarada, domaćim tvrtkama u iznosu jednog dijela vrijednosti sklopljena posla.

Pogledajte na vecernji.hr