Star Wars

Ratovi koji već četrdeset godina donose ushićenje 
i milijarde

Foto: Lucasfilm Ltd.
Ratovi koji već četrdeset godina donose ushićenje 
i milijarde
08.12.2015.
u 22:30
Filmski serijal o svemirskoj borbi dobra i zla ubire plodove sedmog nastavka
Pogledaj originalni članak

Peter S. Myers, šef domaće distribucije u američkoj filmskoj kompaniji 20th Century Fox, potkraj 1976., šest mjeseci prije prikazivanja prvog filma iz serijala Ratovi zvijezda svojim je kolegama u upravi uputio memorandum u kojem piše: “To je toliko uvjerljivo da se ni po čemu ne osjeća da je riječ o bilo čemu drugome osim o stvarnosti iako su lokacije i oprema smješteni u svemir nakon 2000. godine!” Članovi su uprave te produkcijske kuće, koja je i danas jedna od najvećih u svijetu, naime, bili podijeljeni oko toga treba li ulaziti u taj projekt ili ne. No, Myers je čvrsto vjerovao. Svoje uvjerenje temeljio je na opisivanjima onih koji su vidjeli nemontiranu sirovinu bez glazbe i specijalnih efekata, o čemu ej napisao: “Oni tvrde da nešto slično nisu nikada vidjeli na filmskom platnu, sve je toliko uvjerljivo da doista postaju dijelom svega i počnu suosjećati s likovima.” O redatelju Georgeu Lucasu dodaje: “Njegova je ta divna ideja, ali on ima i dalekovidnost i hrabrost da izvuče i tu iznimno ambicioznu i skupu produkciju. Nama se ta kocka isplatila jer je očito da će film funkcionirati.” Myers je bio posve u pravu – film je izvukao 20th Century Fox nakon nekoliko neuspjeha. Franšiza Ratova zvijezda u ovih gotovo 40 godina, koliko postoji, samo je od prodaje karata za sedam filmova, animirane Ratove zvijezda Ratovi klonova te reizdanja prve trilogije zaradila gotovo četiri i pol milijarde dolara. Najnoviji je film u pretprodaji karata tijekom “akcijskih” 48 sati utržio 48 milijuna dolara. Ratovi zvijezda: Epizoda 1 – Fantomska prijetnja donijeli su oko milijardu dolara. DVD, VHS i digitalna izdanja zaradila su 5,3 milijarde. No, Myers, a vjerojatno ni Lucas, nisu predvidjeli razmjere svjetskog uzbuđenja koje je katkad prerastalo i u histeriju i omogućilo nove izdašne izvore prihoda. O najvećoj priči iz svemira 76 je autora napisalo 358 knjiga, što je donijelo 1,8 milijardi dolara. Izdano je i 138 igrica koje su zaradile 3,4 milijarde. Prve igračke bazirane na likovima serijala između 1978. i 1985. godine prodane su u nakladi od više od 300 milijuna primjeraka, što je donijelo 3,85 milijardi. Hasbro je nastavio sa 15 kolekcija između 1995. i 2011. od kojih je “palo” 5,5 milijardi, a od ostalih su suvenira došle još 2,72 milijarde. Samo prošle godine od igara i igračaka zaradilo se milijardu i pol dolara. Druga licenciranja 825 milijuna, ostale robe gotovo milijardu, televizijska prikazivanja serije Ratovi klonova sa 4,5 milijuna pravi su kikiriki. Ukupno oko 28 milijardi dolara. Ugrubo. Jasno, dotok novca od Ratova zvijezda neće stati.

Američki analitičari očekuju da će se na robe vezane uz nove Ratove zvijezda: Sila se budi potrošiti ni manje ni više nego pet milijardi dolara samo u prvoj godini, više od Auta 2, koji su donijeli tri milijarde. To je i katalizator u koji nade polaže i današnji producent Disney, čije su dionice pale 16 posto nakon ljeta, pa bi Sila se budi zajedno s početkom sezone američkog nogometa tu veliku tvrtku trebala vratiti na staze profita. Od ulaznica za novi Star Wars očekuju se dvije milijarde dolara, ali dvostruko više na globalnom tržištu nego na američkom.

Ostali bez mitova

No, marketing kojim se pumpa interes za najnoviji nastavak nije drag svima, ponajmanje tradicionalnim fanovima. Jedno je istraživanje pokazalo da čak 39 posto fanova koji namjeravaju pogledati film smatra kako već o njemu znaju previše, odnosno da se pretjeruje u broju trailera. Prvi trailer pune dužine emitiran sredinom listopada u samo je 24 sata pogledan 112 milijuna puta. Pogotovu jer je riječ o filmu koji se praktično sam prodaje. Bitan je faktor za fanove očito i iznenađenje koje je do sada nepogrešivo bilo prisutno u svakoj od epizoda serijala. Od hrvatskih fanova Ratova zvijezda organiziranih u udrugu Mos Croatia Spaceport doznajemo i zašto serijal ima toliko fanova.

– Zvjezdani ratovi zaista imaju puno fanova, ali ono što je važnije jest to da imaju puno raznolikih fanova. Nisu zatvoreni u određenom profilu ljudi, nego Star Wars vole i klinci i geekovi i poslovnjaci. Naš predsjednik udruge Matija Matečić, recimo, svoj je posao nazvao po liku iz filma, svoj online servis za izdavanje računa Solo je nazvao po liku Han Solo. Jedan od paketa se zove Jabba po liku Jabba the Hut, na help desk chatu će vas dočekati Leia. Tako da je, smatram, prava snaga fanova te franšize u njezinoj neisključivosti. Iako je prosječan fan prema nedavnom istraživanju, temeljenom na prodaji karata za film Sila se budi, muškarac u srednjim tridesetima, publika je jako široka. Ako ćemo gledati stereotipno, film zaista ima pokrivene sve dobi, Jar Jara i Ewokse za klince, romanse za žene i fajtove za muškarce – kaže kroz smijeh Azra Imširović, urednica portala udruge www.starwars.com.hr.

Ne treba biti osobito upućen da bi se znalo kako zasluga za uspjeh serijala čiji se fanovi organiziraju čak i kao religija ide Georgeu Lucasu. No, i on je imao uzora. Tom nepogrešivom pričanju mita o herojima na putu prema konačnoj pobjedi nad zlom pravi je otac Joseph Campbell. Taj američki mitolog u svojoj je knjizi Heroj s tisuću lica ocrtao obrise klasičnog herojskog puta koji je prisutan u svakoj mitologiji. Heroj izlazi iz svojeg sasvim običnog svijeta te ulazi u svijet avanture kako bi osvojio neku vrijednu nagradu te spoznao sebe i smisao života te tako postao legendom. Lucas je prvi hollywoodski redatelj koji je prihvatio takav pristup te čak kasnije uzeo Campbella kao savjetnika za Ratove zvijezda. Nije nikada skrivao da je njegova priča umnogome oblikovana prema smjernicama iz spomenute Campbellove knjige. U Campbellovoj biografiji Lucas će otkriti odakle mu ideja za serijal: “Nakon Američkih grafita shvatio sam kako ne postoji moderna primjena mitologije. Vestern je možda bio posljednjom autentičnom američkom bajkom koja nas je podsjećala na naše vrijednosti. Kada je vestern nestao, ništa ga nije zamijenilo. U literaturi smo, međutim, počeli odlaziti u znanstvenu fantastiku i to je bila točka nakon koje sam počeo intenzivnije proučavati bajke, folklor i mitologiju čitajući Josephove knjige. Osupnulo me kada sam shvatio da je prvi draft Ratova zvijezda koji sam napravio pratio te klasične motive. Drugi sam draft napravio prateći ono što piše u njegovim knjigama.” Zanimljivo, Lucas i Campbell nisu se sreli sve do kompletiranja prve trilogije. Kasnije će ista matrica biti korištena i za serijal Indianu Jonesa i za Batmana i za Matrix pa i za Kralja lavova. Mnogo ćete motiva Ratova zvijezda pronaći već u prvom Lucasovu filmu THX 1138 – od detalja poput odbrojavanja, preko raskošnih kontrolnih soba, scena u kojima se plastično odražavaju brzina i opasnost, pa preko jedinstvenog motiva – represivnog sustava protiv kojeg se bore Lucasovi heroji u svakom njegovu filmu.

Što je čemu reklama

– Uzroci popularnosti franšize Zvjezdanih ratova mogu se tražiti u nekoliko područja: inovativnosti originalne sage, zanimljivom univerzumu u kojem se događa, svemirskim bitkama, znanstveno-fantastičnom segmentu koji je oduvijek zaokupljao umove mladih i starijih, pogotovu mistično oružje kao što su Sila i Svjetlosne sablje, ali mi se čini da je najveća zasluga u tome što ti filmovi konstantno preispituju odnos, da ne kažem borbu, dobra i zla, kako u svemiru, političkim odnosima, ljudskim odnosima tako i u samim pojedincima. Sila je nevidljiva snaga koja upravlja svime, a mi ju osluškujemo i pokušavamo napraviti pravu stvar. To je aktualno u svakom trenu života, od najmlađe dobi do one starije. U mladim danima učimo o dobru i zlu i smislu života, a u starijim danima se preispitujemo gdje smo, što tu radimo i kamo idemo. Takva uvijek aktualna priča mora biti najveća saga – kaže Azra Imširović.

Gotovo nevjerojatni iznosi koje je franšiza zaradila očito se duguju marketingu. Osim revolucijom u pravljenju filmova, pogotovo efektima za koje se brinula također Lucasova tvrtka Industrial Light & Magic, temeljitu su promjenu Ratovi zvijezda donijeli i u marketingu. Čovjek koji je postavio osnove dugoročnog održavanja popularnog serijala zove se Charles Lipincott. Njega je u priču uveo osobno George Lucas a on je zauzvrat izmislio nekoliko novih načina kako publiku zadržati uz film te posljedično zaraditi još dolara. Već je prije premijere Lipincott angažirao Alana Deana Fostera da napiše roman utemeljen na priči (pristao je da roman potpiše George Lucas), a Marvel da napravi strip.

Najvažnije su ipak bile ranije spomenute Kennerove igračke koje su zadržale fanove uz priču i omogućile da se film gleda mnogo dulje. Nije to u osnovi bilo ništa drugo nego iskorištavanje nativnih prednosti koje su Ratovi zvijezda nosili, obraćali su se mlađoj publici koja je rado kupovala njihovu memorabiliju, a paralelno je Lipincott koristio svaku raspoloživu promotivnu mogućnost. Sam Lipincott u recentnom intervjuu svjedoči:

– Sve smo prodavali u to vrijeme, igračke, odjeću, postere, knjige, albume, kostime, poklone uz fast food, ali to je ništa u usporedbi s modernim marketingom gdje se uz novi film prodaje sve, od paste za zube do instant-kave. Da Ratovi zvijezda ne spadaju pod Parental Guidance, vjerojatno bi se prodavali i kondomi s logotipom filma. Praktično sve što postoji ispod Sunca može se prodati ako na to stavite znak Ratova zvijezda.

Ipak, prvi marketingaš Ratova zvijezda istaknut će da se lagano gubi kriterij – je li film sada jedna velika reklama za proizvode ili se proizvodi koriste kako bi promovirali film. Roba, memorabilia ili tematski parkovi doista mogu biti profitabilniji od samog filma. Ipak, danas je činjenica da George Lucas više nema baš nikakva utjecaja na serijal nakon što je prodao Lucasfilm Disneyu za četiri milijarde dolara. Sve njegove ideje za novi nastavak odbačene su, što ga je nagnalo da odustane i od uloge savjetnika.

– Bilo je to kao da sam se rastao od supruge – rekao je nakon objave te vijesti. Na priču o fanovima koji iznad svega žele da ih Ratovi zvijezda iznova iznenađuju zasigurno se nadovezuje i objava Disneyevih producenata kako će svake godine biti novih Ratova zvijezda. Razlog je jasan, sve dok se za njih mogu takvim ritmom prodavati karte, snimat će se novi nastavci. Poprilična promjena u odnosu na razmak od deset godina, koliko je trebalo da se snimi novi nastavak nakon Osvete Sitha. 

>> Počinje li III. svjetski rat i na čijoj je strani Luke Skywalker? 

>> Objavljen novi trailer 'Ratova zvijezda' s dosad neviđenim snimkama. Pogledajte!

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.