IVANA KATAVIĆ

Ravnateljica NCVVO-a na Večernji TV-u: Preporučila bih maturantima da jednu lektiru obvezno pročitaju

Foto: Večernji TV
Ravnateljica NCVVO-a na Večernji TV-u: Preporučila bih maturantima da jednu lektiru obvezno pročitaju
20.01.2021.
u 15:50
Državna matura u vrijeme izvanredne situacije
Pogledaj originalni članak

U srijedu je u emisiji Večernjeg TV-a gostovala Ivana Katavić, ravnateljica NCVVO-a koja je govorila o svim detaljima veznaima za državnu maturu i moguće promjene u procesu zbog novonastalih izvanrednih situacija.

Emisiju vodila: Lana Kovačević

Bliži nam se državna matura, a vi ste danas imali sastanak u Ministarstvu obrazovanja na tu temu. O čemu ste pričali i postoji li okvir nekakvog plana po kojem će se državna matura provoditi? 

Imali smo sastanak koji se temeljio na konstruktivnom dijalogu, dotakli smo se i pozatih tema od prošle godine. Voljela bih i naglasiti kako smo u NCVVO-u zaključili kako je od do sada provedenih 12 državnih matura, čak pola njih provedeno u izvanrednim okolnostima. Bilo je, prosvjeda, poplava, požara, potresa, pandemije, krađa ispita... Dakle riječ je o nizu izvanrednih okolnosti, a NCCVO pokazao je da itekako zna odogovoriti na takve izazove. Naime, prošle smo godine imali nekoliko kalendara u vezi održavanja ispita državne mature, a koji se na kraju promijenio na takav način da se provodila u dva bloka. U prvom su se bloku pisali predmeti koji su obvezni, a u drugom izborni. Upravo na tom tragu, predložili smo mogućnost izmjene kalendara. To učenike ne bi trebalo zabrinjavati niti je potrebno da o tome razmišljati. Bitno je da se državna matura provodi u cijelosti. Naša želja je da se sukcesivno pišu predmeti koji su zahtjevniji i onda između njih da se pišu oni koji imaju manje pristupnika.

Od prošle godine smo pak dobili još jednu izvanrednu situaciju, a to je potres. Što se toga tiče, izašli smo sa željom da se osnuju školski ispitni centri koji se i inače osnivanju ako postoji podrška osnivača i vodstva škole. Mi bismo u suradnji s ministarstvom osnovali koliko god je potrebno takvih centara kako bi učenici na potresom pogođenim područjima mogli u svom poznatom okruženju polagati ispite državne mature.

Treći dio je vrednovanje postignuća učenika. Vjerujem da će se u vrlo skoro vrijeme konsenzusom donijeti konačna odluka o tome, a to može ići samo na ruku učenicima. 

Što je s učenicima koji su otišli iz Sisačko-moslavačke županije i koji bi mogli biti izvan nje do lipnja kada krene pisanje državne mature. 

To ćemo također koordinirati s ministarstvom. Za njih će se organizirati mjesta u školama koje će u tom trenutku biti njihove prihvatne obrazovne institucije. 

Spomenuli ste vrednovanje postignća učenika. Što to točno znači?

Jako je važno da ministarstvo i mi imamo zajednički i identičan stav u tom pogledu, dakle od standarda se u ovim izvanrednim okolnostima neće odstupati. Tijekom zimskih praznika proveli smo on-line ispitivanje kojem je pristupilo 9000 maturanata. Čak 90 posto njih izjavilo je da se ne treba odstupati od standarda. Svakako će se pronaći model vrednovanja koji će osigurati kvalitetu i standard državne mature, ali će omogućiti učenicima nekakvu vrstu mjere od mogućeg neželjenog nepolaganja državne mature odnosno neostvarivanja dovoljne razine postignuća.

Kada govorimo o samim ispitima. Koje novosti očekuju maturante? Spominju se promjene kod hrvatskog jezika...

S obzirom da je ovo zadnja školska generacija koja polaže ispite prema planu i programu, a već sljedeća će ih polagati prema kurikulumu - još uvijek se zadržava standard dosadašnjih ispitnih kataloga. Na početku nastavne godine ministarstvo je objavilo godišnje izvedbene kurikulume i naši ispitni katalozi su usklađeni s njima.

Dakle, nema nikakvih izmjena u samom ispitu hrvatskog jezika?

Ne.

Ima li promjena u bilo kojem drugom predmetu?

Ne, sve je transparentno objavljeno i učenici su u sve upućeni.

Je li bilo promjene kod lektirnog sadržaja kod više i niže razine u sklopu ispita hrvatskog jezika u odnosu na prošlu godinu?

Ne, to je također sve ostalo isto. Naime, dogodila se tiskarska pogreška s naše strane pa Kiklop nije bio odmah objavljen. Naknadno smo ga uvrstili i ispričali se za pogrešku. Inače, Kiklop je djelo koji je sastavnio dio ispita iz hrvatskog jezika. To je djelo koje je svakako dobro pročitati.

Koji je prvi sljedeći važan datum kojeg maturanti trebaju pratiti kroz sustav? 

Ja bih rekla da se trebaju fokusirati do 15.2. do kada trebaju prijaviti svoje ispite. Sve ostale važne datume imaju na web stranicama NCVVO-a. Jako je bitno da smo nadopunili zadatke od prijašnjih godina po kojima se može vježbati te svaki zadatak sadrži opisnik, a imaju i mogućnost postavljati pitanja na koje odgovaraju osobe iz stručnih radnih skupina ili ocjenjivači. Također, moguće je i slanje probnih ispitnih esejskih radova ocjenjivačima te stručan razgovor s njima. 

Postoji li rok za slanje probnih eseja?

Ne postoji. Mogu ih slati tijekom cijelog drugog polugodišta. 

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 2

Avatar freen
freen
17:35 20.01.2021.

općenito predmeti na maturi su jako teški,za mnoge preteški u riješavanju.

TO
TORQUEMADA
18:17 20.01.2021.

Općenito je državna matura jedna preskupa farsa u kojoj su rezultati međugeneracijski neusporedivi, objektivitet naprosto ne postoji i rezultati se svake godine natežu da bi se javnost uvjerila u opravdanost njezina postojanja. NCVVO je paradržavno tijelo koje je mimo ministarstva nametnulo pravila igre generirajući nepotreban stres učenicima i roditeljima, omogućujući enormne zarade raznim organizatorima plaćenih priprema za maturu i izvlačeći dodatni i nepotreban novac iz roditeljskih džepova, čime s jedne strane omogućuju lijenčinama da također polože maturu i pošalju onim drugima poruku kako se s novcem može sve, a onim nesigurnima pružaju utjehu da su ipak poduzeli sve što se moglo pa što bude. Činjenica je da je znanja sve manje i učenicima su sve više problem najobičnije stvari. Također su sastavljači državnih ispita nadobudno nadrobili katkada preteške a ponekad banalno lake zadatke. Osobito je vidljivo kako se jedne godine neki predmeti dobro i lako polože, a iduće se kriteriji toliko promijene da postanu gotovo nerješivi. Interpretacija uspješnosti prema rastegljivom modelu postignute ukupne riješenosti ne pruža stvarnu sliku uspješnosti sveukupnog obrazovanja u zemlji. Bolje je bilo nekad, ili da citiram jedan grafit iz Pule: "Bilo je bolje dok nam je bilo gore!"