Potrošačkim ludilom uoči Božića zgrožen je i Ivan Milovčić

Ravnatelj Hrvatskog Caritasa: Peglajte rublje, ne kartice

19.12.2006.
u 19:11
Pogledaj originalni članak

Potrošačkim ludilom uoči Božića zgrožen je i ravnatelj Hrvatskog Caritasa Ivan Milovčić. Za njega je to paradoks jer je Božić, kaže, diskretan blagdan.

Čini se kao da ljudi relativno lako kritiziraju vlast i sve one za koje misle da su odgovorni da svima nama bude bolje. Kao da im je to izlika da i sami nešto ne učine da svijet bude bolji. A postoje brojne prigode da svatko da nešto od sebe. Pritom ne mislim na darivanje svoje stare iznošene odjeće i obuće ili onoga što nam ostaje nakon što, nevoljko, obavimo veliko pospremanje stana, kad mislimo da smo veliki dobrotvori jer smo nekome darovali nešto što nama više ne treba. Približavanjem Božića kao da postaje teško izbjeći nadmetanje u trošenju, kupovanju darova: tko će više, tko će luksuznije, tko će originalnije Nadmetanje samo po sebi nije loše. Ali zašto se, za promjenu, ne bismo nadmetali u činjenju dobra zaključuje Milovčić te poručuje:

Ne peglajmo kartice, peglajmo jedni drugima veš! Sigurno ima ljudi koji nemaju nikoga da se pobrine i obavi za njih nužne stvari. Pretjerane gužve u trgovačkim centrima normalne su, kažu sociolozi, i usput nas tješe da je to sasvim uobičajeno ponašanje za svako potrošačko društvo. Na potrošnju nas se potiče svakodnevno, i to kroz dva osnovna mehanizma demokratizaciju zaduživanja i forsiranje marketinških poruka. Uz jednostavno zaduživanje, brojne reklame i veliku ponudu potrošačkih dobara teško je biti asketski raspoložen komentira sociolog mr. Ivan Burić, stručnjak za sociologiju potrošnje.

Ističe da se većina ljudi zadužuje racionalno i bez problema plaća svoje kredite. Priznaje da "kočnice" popuste za božićne blagdane jer je "Božić komercijaliziran i više nije samo vjerski blagdan nego su trgovci od njega napravili hepening. Nismo jedini koji troše, to je karakteristika svih razvijenih potrošačkih društava, a ne oblik socijalne devijacije.


Trošenje kultura ponašanja

Potrošačka je groznica, u kojoj je imati i trošiti, pa i na kredit, kultura ponašanja. Pritom je dehumaniziran odnos spram trgovaca koji krvavo rade kaže predsjednica Sindikata trgovine Ana Knežević. (Ro. K.)


Izgladni pa vladaj

Teško se ne složiti s Bozanićem kad kritizira potrošačko društvo i govori o društvenoj depresiji. No nisam sigurna da dobro razumijem gdje on vidi izvorište toga. Na djelu je politika kojoj odgovara stanje "Izgladni pa vladaj". Ljudi se drže u pokornosti mrvicama koje padaju s bogataških stolova rekla je Željka Antunović (SDP). (J. P.)

Pogledajte na vecernji.hr