operacija odesa

Remont MiG-ova 21: Kotromanović spriječio štetni ugovor

Foto: 'Patrik Macek/PIXSELL'
'31.01.2011., Gradska kavana, Trg bana Jelacica, Zagreb - Ante Kotromanovic, saborski zastupnik SDP-a. Photo: Patrik Macek/PIXSELL'
Foto: Duško Marušić/PIXSELL
'22.03.2011.,Pula - Hrvatski MIG iznad pulskog neba nakon poljetanja na trenaznu voznju. Photo: Dusko Marusic/PIXSELL'
Foto: MORH
mig 21
30.12.2012.
u 15:08
Povjerenstvo MORH-a guralo je popravak u Ukrajinu i izbjegavalo međunarodni natječaj
Pogledaj originalni članak

Sredinom studenog, u prostorijama MORH-a održavao se sastanak Vojno-tehničkog savjeta. VTS je savjetodavno tijelo, služi ministru kod donošenja odluka vezanih uz modernizaciju i opremanje Oružanih snaga. Ministar Ante Kotromanović sa zanimanjem je čekao da riječ uzme njegov pomoćnik Viktor Koprivnjak jer pred Savjetom će biti govora o mjestu remonta borbene eskadrile MiG-ova 21. Projektor je uključen, na zidu se pojavila prva slika na kojoj je pisalo: Odesa, Ukrajina.

Iskalio se na repetitorima

Sljedeće slike nije bilo jer je temperamentni Kotromanović odmah reagirao: “Dosta mi je spinova, medijskih napisa, pa dobro Viktore, zašto niste, kako to zakon o javnoj nabavi nalaže, raspisali međunarodni natječaj za remont MiG-ova?”. Projekcija je prekinuta, a ministar je naložio da pripreme tendersku dokumentaciju za natječaj. Treba požuriti jer prvi MiG-ovi morat će biti prizemljeni već na proljeće 2013. V. Koprivnjak, koji je došao iz političke kvote HNS-a, bivši je zapovjednik HRZ-a koji prema nepisanom pravilu u posljednjih 10 godina vode piloti helikoptera, u pravilu nezainteresirani za borbene avione.

Kotromanović se uzrujao jer je povjerenstvo koje je postavio MORH traljavo ili još gore od toga, ciljano odradilo posao o izboru mjesta remonta eskadrile. Već je na početku mandata shvatio da u MORH-u ima “sumnjivih” rabota jer je vidio ugovore prema kojima hrvatski teleoperateri za svoje bazne stanice rabe vojne repetitore i to – besplatno!? Još i crpe MORH-ovu struju, besplatno. Povjerenstvo za remont MiG-ova godinu je dana razvlačilo jednostavan posao – prikupiti sve komercijalne ponude, “ukrižati” uvjete i predložiti za HRZ najpovoljnije. Njihov je posao, a Večernji list već je pisao o tome, postao sumnjiv. Iz ukrajinskog remontnog zavoda u Odesi dobivena je komercijalna ponuda koja je uključivala razne varijante remonta i dokupa zrakoplova. Po cijeni koja je iznosila manje od 15 milijuna eura. Povoljno. Obratili su se i rumunjskom “Aerostaru”, gdje su 2003. bili remontirani MiG-ovi, no od njih, čudno, traže tek informativnu ponudu. Ponudu koja je orijentacijska i glasi – do 20 milijuna eura, s remontom i dogradnjom elektronike NATO-a.

Izbjegnuta tragikomedija

Povjerenstvu je to bilo dovoljno da državnom vrhu predloži – Odesu. No, povjerenstvo je zbrajalo “kruške i jabuke”, komercijalnu i informativnu ponudu. Pripremalo je materijale za avioamatere, Kotromanovića i Josipovića, a pri tome je vrlo nejasno, zapravo uopće nije navelo glavne probleme remonta u Ukrajini. Skandal je na pomolu jer se otkriva da su “ukrajinski” MiG-ovi ustvari jemenski, predmet imovinskog spora. Ukrajinski veleposlanik tada u Glavni stožer i u MORH donosi dokumentaciju koja, navodno, dokazuje da su avioni ipak njihovi. Čini se da je sve u redu, no stiže novi problem za povjerenstvo. Hrvatski aparati 2003. godine modernizirani su kako bi bili NATO-kompatibilni, dakle da mogu sudjelovati u air-policingu.

U Aerostaru su ugrađene elektronske instalacije koje ne smiju preko granica NATO-a. Shvatili su, krenu li naši MiG-ovi na remont u Odesu, neće smjeti s tom opremom, što znači da je prethodno treba izvaditi iz aviona. A to smije samo onaj tko ima licenciju i proizveo je softver za instalacije, dakle Rumunji. Nadalje, ako RH dokupi avione iz Odese, ti će zrakoplovi biti NATO-nekompatibilni i s njima će naši piloti, istina, moći letjeti, no mogu tek glumiti da smo članica propalog Varšavskog, a ne NATO-pakta. To bi stvarno bilo tragikomično pa će ekipa morati smisliti novo rješenje – kako da Ukrajinci odrade mehaniku, a onda RH možda angažira neku firmu s NATO-certifikatom (ima ih u Rumunjskoj, Izraelu, Češkoj, Poljskoj), pa neka oni ugrađuju NATO-elektroniku. Ne smijemo zaboraviti napomenuti da je tada cijeli posao skuplji 500.000 eura po MiG-u. U iduća dva tjedna bit će dovršena tenderska dokumentacija i raspisan natječaj na koji će biti pozvani Ukrajinci i Rumunji. Treba li očekivati da će u uvjete natječaja staviti i “sitnicu” kao što je – NATO-certifikat i oprema?

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 34

JK
ja-kan
15:55 30.12.2012.

A kada ćemo doznati zašto je odbijena njemačka ponuda o poklonu 20 njihovih F 4 Phantoma koji su se mogli koristiti još bar 5 godina i imaju mogućnost korištenja BVR raketa ?

ZZ
zz
16:51 30.12.2012.

HR ne treba ratno zrakoplovstvo...dajte novce za unapredjenje zdravstva i skolstva, otvaranje novih radnih mjesta...

DU
Deleted user
15:09 30.12.2012.

bravo ante