Oni koji su bili protiv remonta MiG-ova 21 Hrvatskog ratnog zrakoplovstva u Ukrajini trenutačno likuju. Sredina je siječnja, a nijedan od remontiranih MiG-ova 21 nije stigao HRZ-u, tako da on nadzire zračni prostor Hrvatske sa samo tri poluoperativna zrakoplova, s umjetno produženim resursima.
Ukrajinci, Zavod u Odesi, kasne s isporukom prvih MiG-ova, sada već tri mjeseca!? MORH je ugovor s državnom tvrtkom “Ukrspecexport” postigao lani 8. srpnja, a ukrajinska je ponuda bila za trećinu jeftinija od Rumunjske – 13,9 milijuna eura.
Samo pregled aviona
Dogovoreno je da Hrvati dokupe pet njihovih MiG-ova 21 i remontiraju sedam svojih. Problem je što je ugovor jamčio dolazak prvih triju zrakoplova do 15. listopada 2013. Posao su pratile i velike afere – MORH je optužen da pogoduje Ukrajincima, a da su zrakoplovi jemenski, no Ukrajinci su jamčili vlasništvo. Nekoliko odgovornih osoba u MORH-u, međutim, dobiva rješenje o umirovljenju. No ugovor je potpisan, što prati nova afera, jer je direktor Dmitrij Aleksandrovič Peregudov, istog dana kad je u Zagrebu s Kotromanovićem potpisao ugovor, smijenjen i dobio otkaz! Kada je prošao listopad, pa i studeni, prosinac, a od MiG-ova ništa, počele su stizati iz Odese informacije (a tamo su pilot Selak, potpukovnik Šimić i pet tehničara) da jako “škripi” u remontu. Tvrdi se da “Ukrajinci uopće ne provode remont i produljenje životnog vijeka dokupljenih MiG-ova, nego tzv. prošireni 50-satni pregled, te će MORH platiti 800.000 eura po avionu za posao koji nije napravljen”. Tvrdi se da MORH čak neće tražiti ni penale zbog kašnjenja. U međuvremenu, Kotromanović krajem studenog odlazi u obilazak u Odesu.
Piloti idu na intenzivnu obuku, gađat će raketama R-60 na ciljeve u zraku, a osposobit će se i za noćni nadzor
ministar obrane
Na pitanje Večernjaka: Ministre, gdje su MiG-ovi?, Kotromanović odgovara: “Uskoro stižu i RH neće izgubiti sposobnost zračnog nadzora svog neba.” Njegov pomoćnik Viktor Koprivnjak smireno kaže kako “u Odesi, upravo otklanjaju nepravilnosti s radijsko-komunikacijskom opremom”. Naš probni pilot Ivan Selak prijavio je “šumove” u komunikacijskoj opremi, koji se javljaju na raznim visinama. Koprivnjak kaže da je, “što se motornog dijela zrakoplova tiče, sve u redu, Selak je zadovoljan i remont je dobro urađen”. Problemi su nastali kada je podizvođač, češka tvrtka ČLS, prionula na izradu nove ploče s instrumentima. Naši piloti su, naime, zaželjeli “logičniji raspored instrumenata prema kriterijima zapadne avionike, pa su među instrumentima nastale interferencije”, potvrđuje Koprivnjak. No, tvrdi, avioni kreću u RH. Kada? “Prva tri zrakoplova u RH će biti dostavljena do početka veljače ove godine”, kaže. Tvrdi da će potom u iduća dva tjedna stići još dva zrakoplova, jedan borbeni MiG 21 Bis i jedna 21-inica UM, dvosjed, koji su nam potrebni zbog obuke pilota. “Predvidjeli smo intenzivnu obuku, veći broj naleta i vježbi, piloti će imati i gađanje raketama R-60 na ciljeve u zraku”, objašnjava Kotromanović.
Uhvatit će tempo
Tvrdi da će se napokon piloti osposobiti i za noćni nadzor. Koprivnjak dodaje da remont “jemenaca” uključuje “remont svih agregata koji to trebaju, a svakako ćemo tražiti i penale od Ukrajinaca, zbog kašnjenja prvih triju zrakoplova”. To jest novost, jer se tvrdilo da će naši nastaviti pogodovati Ukrajincima. Bude li prema kriterijima iz prethodnih ugovora, praksa je da se naplaćuje 0,1% po danu kašnjenja od vrijednosti neisporučene robe. Penali bi, dakle, iznosili oko 300.000 eura za prva tri aviona. Na pitanje tko će ugraditi IFF transpondere (NATO dekoderi), Koprivnjak odgovara “transponderi će se plombirati, a ugradit će ih licencirana tvrtka”. To znači da će biti angažiran još jedan podizvođač, licenciran od proizvođača Thalesa (Česi nisu). Koprivnjak očekuje da će remont “uhvatiti tempo” te će ostali zrakoplovi u RH stići kako je i ugovoreno – “svi do lipnja ove godine”.
>>Hrvatske tvrtke za vojsku će raditi 175.000 odjevnih predmeta
>>Prvi put završen popis nekretnina MORH-a
Zemlje se ne porobljavaju oružjem. Naša je već gotova.