Utrka za što bolje ocjene, ali i neodgovarajući način podučavanja u školi, prema mišljenju stručnjaka, rezultiraju sve češćim uzimanjem instrukcija ne samo u srednjoj nego već i u osnovnoj školi. Tako gotovo 45 posto učenika osmih razreda osnovnih škola uzima instrukcije, a više ih uzimaju djevojčice (47,5%) nego dječaci (40%). Da instrukcije nisu namijenjene samo lošim učenicima, govori i podatak da ih uzima čak četvrtina osmaša koji iz hrvatskog i stranog jezika te matematike imaju odlične ocjene, te gotovo 40 posto njihovih kolega koji u jednom od ta tri predmeta imaju četvorku.
Instrukcije češće uzimaju učenici sa slabijim uspjehom – više od 60 posto osmaša s dovoljnim uspjehom, ali puno ne zaostaju ni oni s uspjehom dobar, od kojih gotovo 57 posto nastoji postići što bolju ocjenu uz dodatnu poduku. Istraživanje, kojim je obuhvaćeno 2299 osmaša u svih 109 zagrebačkih osnovnih škola, proveli su znanstvenici Instituta za društvena istraživanja dr. Zrinka Ristić Dedić i dr. Boris Jokić. Na temi instrukcija prije nekoliko godina magistrirala je Ljiljana Klinger, ravnateljica zagrebačke Osnovne škole Matije Gupca. Djeca ih uzimaju da bi osigurala poželjnu ocjenu, a kod osmaša ona znači i ključić za vrata odabrane srednje škole. Uzimaju ih i zato što im učitelji nedovoljno jasno obrade gradivo, što implicira potrebu jačanja metodičkog oblikovanja rada s djecom.
– Instrukcije su i društveni fenomen – one govore da izostaje potpora roditelja kojima je jednostavnije platiti nego raditi s djecom, što se uklapa u obrazac potrošačkog društva – komentira ravnateljica Klinger. Dodaje da danas, za razliku od nekih ranijih godina, nedostaje vršnjačka pomoć.
– Uvijek su postojala djeca koja određeni sadržaj ne bi razumjela, ali su im pomagali oni koji su sve shvatili – prisjeća se Ljiljana Klinger. Iva, mama jednog osmaša koji instrukcije uzima iz njemačkog kao drugog stranog jezika i povremeno iz kemije, to potvrđuje, naglašavajući da nema živaca, kad umorna dođe s posla, baviti se podučavanjem sina. A nezgodno joj je, dodaje, gnjaviti njegove prijatelje iz razreda jer "djeca su preopterećena i imaju previše obveza". Analizirajući dobivene rezultate, istraživači Zrinka Ristić Dedić i Boris Jokić upozoravaju da učenici nemaju naviku redovitog učenja, nisu samostalni u učenju i sustav ih ne poučava kako učiti, što je nužno mijenjati.
>> Najviše učenika instrukcije uzimalo iz matematike i engleskog jezika
nije lakse platiti nego mi obicni ljudi koji radimo kod privatnika nemamo vremena jer moramo raditi prekovremeno da nebi dobili otkaz,a jos nismo placeni za taj rad.zivjela nam Hrvatska.