koronavirus mijenja navike hrvata

'Ruke perem više nego ikad, a pin kucam preko maramice'

Foto: Sanjin Strukić/Pixsell
Trgovine Lush nude besplatno pranje ruku što je važno zbog pojave koronavirusa
Foto: Sanjin Strukić/Pixsell
Trgovine Lush nude besplatno pranje ruku što je važno zbog pojave koronavirusa
Foto: Sanjin Strukić/Pixsell
Trgovine Lush nude besplatno pranje ruku što je važno zbog pojave koronavirusa
Foto: Sanjin Strukić/Pixsell
Trgovine Lush nude besplatno pranje ruku što je važno zbog pojave koronavirusa
Foto: Damir Spehar/PIXSELL
Koronavirus
Foto: Vjeran Zganec Rogulja/PIXSELL
Koronavirus
Foto: Vjeran Zganec Rogulja/PIXSELL
Koronavirus
06.03.2020.
u 06:43
Sudeći po opustjelim čekaonicama, mnogi izbjegavaju i odlazak k liječniku
Pogledaj originalni članak

Prije bih onako ovlaš oprala ruke, a sad to radim češće nego ikad i svaki puta jako temeljito – kaže Zagrepčanka na čijem stolu na poslu odnedavno stoji bočica s dezinfekcijskim sredstvom za ruke, a priznaje i kako je zadnji put na bankomatu svoj pin kucala preko papirnate maramice.

Epidemija koronavirusa uvela je brojne nove navike u ponašanje naših građana, a na prvom mjestu, kako se čini i na svu sreću, povećala potrošnju sapuna. Iako, počeli smo se manje rukovati, a još manje ljubiti u obraze za susreta. “Nećemo se rukovati”, često se čuje na poslovnim sastancima. Razlog se i ne spominje, svima je jasno zašto – novi koronavirus. Neki se sastanci održavaju i sa zaštitnim maskama na licu, a kafići, barovi ili čak i restorani ovih se dana biraju prema tome u kojem je manje ljudi.

VIDEO Kako nam koronavirus mijenja navike

Besplatna aviokarta

Mnogi izbjegavaju i javni prijevoz, a sudeći prema opustjelim čekaonicama ambulanti obiteljske medicine, pa čak i bolnica, dosta ljudi izbjegava i odlazak k liječniku. Također, zbog koronavirusa odgađaju se ili otkazuju putovanja. U domaćim agencijama kažu da im se broj upita i rezervacija prepolovio otkako je epidemija koronavirusa izbila u susjednoj Italiji, a tko kreće na put, u pravilu pri ruci ima nešto za dezinfekciju ruku. Zbog koronavirusa avioprijevoznici ne naplaćaju naknadu ako se vraća karta za destinacije u kojima se zaraza proširila. No isto tako, aviokompanije nude velike popuste kako bi vratile putnike pa se sad mogu nabaviti karte po rekordno niskim cijenama ili čak besplatno kao što je to učinio Vietnam Airlines na letovima između Ho Chi Minh Cityja i Kuala Lumpura. AirAsia za 118 dolara nudi cjelogodišnju kartu za letove između Australije i Azije. Američke aviokompanije daju 30 posto popusta na prekooceanske letove. I te su karte razgrabljene.

GALERIJA Karantena u klinici Fran Mihaljević

Foto: Robert Anić/PIXSELL
Karantena u klinici Fran Mihaljević
Foto: Robert Anić/PIXSELL
Karantena u klinici Fran Mihaljević
Foto: Robert Anić/PIXSELL
Karantena u klinici Fran Mihaljević
Foto: Robert Anić/PIXSELL
Karantena u klinici Fran Mihaljević
Foto: Robert Anić/PIXSELL
Karantena u klinici Fran Mihaljević
Foto: Robert Anić/PIXSELL
Karantena u klinici Fran Mihaljević
Foto: Robert Anić/PIXSELL
Karantena u klinici Fran Mihaljević
Foto: Robert Anić/PIXSELL
Karantena u klinici Fran Mihaljević
Foto: Robert Anić/PIXSELL
Karantena u klinici Fran Mihaljević
Foto: Robert Anić/PIXSELL
Karantena u klinici Fran Mihaljević
Foto: Robert Anić/PIXSELL
Karantena u klinici Fran Mihaljević
Foto: Robert Anić/PIXSELL
Karantena u klinici Fran Mihaljević
Foto: Robert Anić/PIXSELL
Karantena u klinici Fran Mihaljević
Foto: Robert Anić/PIXSELL
Karantena u klinici Fran Mihaljević

Domaći trgovci, pak, od prvih zabilježenih slučajeva koronavirusa u nas bilježe iznadprosječnu potrošnju brašna, ulja, tjestenine, suhomesnatih proizvoda, šećera, trajnih mlijeka, svih vrsta konzervirane i smrznute hrane, dječje hrane i pelena te, već spomenutih, sredstava za dezinfekciju, čišćenje i higijenu. Iako se gdjegdje nađe i praznih polica, pogotovo u poslijepodnevnim satima, trgovci odgovaraju kako nema nestašica.

Pobrinuli se za sigurnost

– Opskrbni lanac funkcionira normalno, dobavljači uredno isporučuju robu te se kontinuirano brinemo da imamo dovoljne robe za naše kupce – kažu u Sparu.

– Imamo zalihe svih artikala te su naše prodavaonice i skladišta dobro opremljeni – odgovaraju i iz Konzuma ističući kako provode pojačane higijenske i sanitarne mjere te redovito provode dezinfekciju blagajni i POS uređaja.

– Sve te mjere poduzimamo kako bi naši kupci sigurno i neometano mogli kupovati – ističu iz Konzuma, koji je ustanovio i operativni tim za krizna stanja.

VIDEO Alemka Markotić u studiju Večernjeg lista odgovarala na pitanja čitatelja o koronavirusu

U Sparu također učestalo čiste POS uređaje, ručke na kolicima i košarama, postavljaju antivirusne i antibakterijske zaštitne navlake za ručke na kolicima, košarama i na vrata... U poslovnicama Kauflanda postavljeni su i stalci s dozatorima za dezinfekciju ruku, a u poslovnim područjima i plakati s opisom ispravnog pranja ruku. Osim što paze na dostupnost dezinfekcijskih sapuna i ubrusa za brisanje u svim prostorijama te u sanitarnim čvorovima za kupce i djelatnike, Lidl i informira zaposlenike o potencijalnim ograničenjima putovanja.

– Kao tvrtka imamo, neovisno o situaciji s koronavirusom, razvijene procese za različite scenarije u svim zemljama kako bismo osigurali poslovanje u posebnim okolnostima – kažu iz Lidla, koji u svakoj zemlji ima i tim koji prati kretanja s koronavirusom.
Iz Hrvatske poljoprivredne komore (HPK) podsjećaju kako zbog koronavirusa sve više svjetskih kompanija upozorava kako bi moglo doći do smanjenja proizvodnje i poremećaja u opskrbi.

– Države ovisne u uvoznim robama u ovakvim se situacijama mogu naći u opasnosti da dovedu u rizik opskrbu hranom, ali isto tako da budu pod udarom špekulativnog rasta cijena osnovnih životnih namirnica. Vjerujemo kako je i ovo prilika da domaći proizvođači i lokalni lanci opskrbe dobiju na važnosti – rekao je čelnik HPK Mladen Jakopović.

Istovremeno, dakako, ima segmenata u društvu koji su ostali posve imuni na koronavirus. Među njima su, recimo, zagrebačka kazališta. U Kerempuhu i Gavelli kažu da su im predstave pune. Također, iz servisa za prodaju karata Entrio.hr poručuju kako će svaki od više od 150 događaja u Hrvatskoj, koji su trenutačno u prodaji putem Entrija, regularno održati. Čak tvrde da je broj prodanih ulaznica u zadnjem tjednu veljače nadmašio prvi i drugi tjedan.

VIDEO Intervju sa znanstvenikom Igorom Rudanom o koronavirusu

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

Avatar Krabat
Krabat
11:20 06.03.2020.

Zašto ste izbrisali ovaj komentar? Psihoza izazvana virusom COVID-19 možda je samo izgovor svjetskim moćnicima da novac i sve povezano s novcem proglase prljavim i zaraznim i evo razloga da počipiraju svjetsko stanovništvo i onda uz mobitel imaju kompletno nadziranje svakog pojedinca na svijetu.