Rječnik hrvatskog žargona autora Tomislava Sabljaka daje ovo objašnjenje za avion: “privlačna, zgodna, atraktivna djevojka”. Da bude sasvim jasno, navodi i konkretan primjer: “p… je k’o avion – djevojka je vrlo atraktivna, seksepilna”. Sasvim u skladu s time, Michael O’Leary je čovjek koji ima dobre avione.
Njegov Ryanair ove će godine prevesti 75 milijuna putnika i već je dugo “broj 1” po prometu u Europi. O’Leary u prostoriju ulazi kao energetska bomba. Nalazimo se u hotelu blizu Schumanova trga u Bruxellesu. Nama, odabranim novinarima koji smo dobili pozivnicu za ovo druženje, došao je pokazati što ima novoga s njegovim avionima: istresa brojke koje pokazuju da Ryanair raste i u recesiji. Ali O’Leary nam je došao pokazati i svoje “avione”. Uletio je u prostoriju, nije ni sjeo, a već je počeo otvarati kalendar s bikini-djevojkama.
Primjer deregulacije
– Što je to – pita ga jedan od fotoreportera. O’Leary radi ljutitu grimasu...
– Kako se usuđuješ to pitati? To je najpoznatiji kalendar za 2012. godinu, sa stjuardesama Ryanaira koje su se skinule i pozirale u dobrotvorne svrhe. Sram te bilo – odgovara.
Šef Ryanaira, dakle, ima dobre avione i u jednom i u drugom smislu. Ali ima i talent za žargon. Glavni direktori velikih aviokompanija obično su uštogljeni, do grla zakopčani, slatkorječivi, uvijek nasmiješeni, a nikad prozreni ljudi. Ali ne i ovaj 50-godišnji Irac za kormilom Ryanaira. Prostačenje je njegova specijalnost. Šokiranje je njegov način da u biznisu ostane inovativan.
– Činite mi se kao netko tko u biznisu nije samo radi zarade nego i radi zabave. Što vas od tog dvoje pokreće? Ili možda oboje – pitam ga nakon druženja s ostalim novinarima u Bruxellesu.
– Haha, oboje. Naravno, morate zarađivati jer inače nećete preživjeti. Ali nema razloga zašto biznis ne bi bio zabavan – odgovara O’Leary, kojega neki, zbog kontroverznih ideja i izjava, katkad prekrste u O’Really. Zvuči isto kao njegovo prezime, samo što bi na engleskom to značilo: “Zar stvarno!?”.
Evo kratak podsjetnik na neke O’Learyjeve žargonske, prostačke, prave O’Really trenutke. Ljude koji rade u putničkim agencijama proglasio je “guzicama” koje treba izvesti van i strijeljati. Konkurente je nazvao gadovima. Šefove kompanije koja upravlja britanskim zračnim lukama prozvao je “silovateljima koji skupo naplaćuju”. Europsku komisiju, koja ga je tužila sudu za navodno nezakonite poticaje koje dobiva od zračnih luka (taj je spor Ryanair dobio), jednom je prilikom nazvao zlim carstvom. Europske povjerenike nazvao je moronima. U razgovoru za Večernji list ipak će priznati da Ryanair svoj uspjeh može zahvaliti i “duhu inovacije unutar EU”.
– EU kritiziraju zbog mnogih stvari, ali nema sumnje da je deregulacija zrakoplovne industrije jedna od najuspješnijih priča. To je moto kojim EU treba ići naprijed: uvedimo više deregulacije, maknimo birokrate i političare, dopustimo konkurenciju – kaže O’Leary.
Na press konferenciji uoči našeg razgovora O’Leary je, među ostalim, najavio i novu liniju do njemačkog Memmingema. O bavarskim Alpama izražavao se kao o “barbarskim”, a usput se i sprdao s lederhoznama. Malo je direktora koji bi se na taj način šalili na račun svoje nove destinacije. O’Learyju, međutim, to nitko ne uzima za zlo. Pojavljivanje šefa Ryanaira pred novinarima je kao pojavljivanje stand-up komičara na pozornici. Atmosfera živne, sve je opušteno i ležerno, uvrnuto i smiješno, kao u epizodi Montyja Pythona. Samo što, umjesto o ministarstvu čudnog hoda, ovaj skeč govori o aviokompaniji ludog direktora.
Michael O’Leary zaista jest jedan od najluđih CEO-a u avioindustriji. Ili najinovativnijih, ako želimo biti politički korektni, premda je “lud” preciznija riječ ako je shvatimo u smislu o kojem je govorio i Steve Jobs: ljudi koji su dovoljno ludi da pomisle kako mogu promijeniti svijet su oni koji zaista to i uspiju.
Ryanair je pod njegovim vodstvom učinio upravo to – promijenio je avioindustriju. U biznisu u kojem su letovi stajali kao rata kredita za stan ponudio je letove jeftinije od obične vožnje taksijem. Ljetos ste, primjerice, povratnu kartu između Bruxellesa i Zadra mogli kupiti za ukupno 14 eura. Po uzoru na Ryanair, počele su nicati i druge niskotarifne kompanije. To je povijest, ali kako će izgledati budućnost?
– U Europi ćete imati samo tri visokotarifne aviokompanije: Air France, Lufthansu i British Airways. Svaka od njih imat će mrežu regionalnih partnera koji će im biti pripojeni, ali u osnovi to će biti troje velikih. Uz njih, imat ćete jednu veliku niskotarifnu aviokompaniju, a to će biti Ryanair. Dakle, ako trebate odletjeti na drugi kontinent i ako trebate usput presjedati, morat ćete letjeti s nekim od ta tri prijevoznika. Ali, ako samo želite putovati po Europi, onda ćete uzeti Ryanair – predviđa O’Leary.
Jeftine karte samo su jedan dio Ryanairove računice. Drugi dio sastoji se u tome da vam naplate sve dodatne usluge. A “dodatno” može značiti bilo što: predana prtljaga, pravo prvenstva pri ukrcaju u zrakoplov, hrana i piće, čak i lutrija na koju vas mame tijekom leta... O’Leary se poigravao s idejom naplaćivanja WC-a u zrakoplovu, ali je odustao. Koja je sljedeća stvar koju će početi naplaćivati?
– Pristup internetu. Zasad je to teško uvesti jer ne postoji jeftina tehnologija za broadband vezu za cijeli zrakoplov u letu. Ali pripremamo se za trenutak kad će to biti moguće jer mislim da će ljudi željeti platiti 5 ili 10 eura za surfanje tijekom leta – kaže O’Leary.
Inteligentan? Ne poznajete me
Kad je tu ideju nabacio na press konferenciji u Engleskoj, izazvao je manju medijsku oluju. – Novinar jednog tabloida pitao me što ako putnici surfaju porno stranicama. Ja sam mu odgovorio: baš me briga, sve dok plaćaju pristup internetu, meni nije važno koje stranice posjećuju, pornografske ili vjerske – kaže O’Leary. Sljedećih dana izlazili su naslovi poput ovoga, koji je pokušao zamisliti stjuardesu kako nudi putniku: “Kava? Čaj? Ili pornić?”.
– Nevjerojatno, ali ti naslovi samo su nam povećali promet. Posjet internetskoj stranici povećao se za 25 posto, a prodaja karata za 10 posto – kaže O’Leary. Nema te lude ideje koju šef Ryanaira može blebnuti, a koja bi mu mogla naškoditi. Prilično inteligentno izvuče se iz svake zamke, od recesije koja ljude tjera da manje putuju do kerozina čija cijena stalno raste i zadaje muke avioprijevoznicima. Ali, jao, samo mu nemojte reći da je inteligentan. Inovativan, lud… – s tim će se pomiriti. Ali inteligentan – fuj! Kad to čuje iz usta jednog belgijskog TV novinara, O’Leary radi grimasu koja odaje iskreno gađenje. – Očito me uopće ne poznajete kad me smatrate inteligentnim…
Zapadnjacki divljaci skinuli zene i misle da su im dali neka prava ..