TRAGEDIJA KOD VRBOVCA 1976.

S neba su u dvorišta i na polja padali mrtvi putnici, komadi zrakoplova i prtljaga. Nitko nije preživio stravičan sudar

Foto: Arhiva Večernjeg lista
Foto: Arhiva Večernjeg lista
10.09.2024.
u 06:41
U potrazi za nastradalima bilo je angažirano čak 1200 policajaca, koji su, s lokalnim stanovništvom, tri dana, po šumama i močvarnom terenu, neprestano, no na žalost uzaludno, tragali za preživjelima
Pogledaj originalni članak

Najteža avionska nesreća u povijesti bivše države, ali i jedna od tada najtežih i najsmrtonosnijih u svijetu, unazad 20 godina, dogodila se u Hrvatskoj, 10. rujna, 1976. godine. Tog crnog petka, na nebu iznad Vrbovca, desila se tragedija kakva se vrlo rijetko događa u zrakoplovnom prometu – na visini od 10 000 metara izravno su se sudarila dva aviona, jugoslavenski DC-9 'Inex-Adria-avioprometa' i avion Hawker Siddeley Trident 3B, kompanije 'British Airways'. Tragediju, čije potresne prizore i danas pamte stanovnici tog kraja, nitko od 176 putnika i članova posade nije preživio.

Kobnog, 10. rujna 1976. godine, avion jugoslavenske tvrtke „Inex-Adria-aviopromet“, na splitskom je aerodromu ukrcao 108 putnika. Samo 7 mjesta u avionu, kapaciteta 115 putnika, bilo je prazno, a oni koji su odustali od leta, ili su možda zakasnili, taj su rujanski dan mogli smatrati svojim drugim rođendanom. Svi putnici, osim jednog Splićanina, bili su njemački turisti. Oni su, u aranžmanu jugoslavenske kompanije „Globtour“ i zapadnonjemačkih, turističkih agencija „ITS“ i „TUI“, bili na ljetovanju u šibenskom 'Solarisu' te u Podgori, Hvaru, Zadru i Kaštelima. Tog su se petka, odmorni i punih baterija, trebali vratiti svojim kućama, no na odredište nikada nisu stigli, njihova povratna karta bila je karta u smrt.

Zrakoplov „Inex-Adria-avioprometa“ sa splitskog je aerodroma poletio za Köln i Bonn, točno u 10:48 sati. U kokpitu je bio iskusni 51-godišnji pilot, Jože Krumpak, koju je u kompaniji „Inex Adrija-aviopromet“ radio od 1962. godine te je bio jedan od njenih utemeljitelja. Kopilot je bio Dušan Ivanuš, a stjuardese Lidija Ofentavšek, Jelka Žagar i Mojca Sila. Niti pola sata nakon polijetanja, točno u 11 sati i 15 minuta, kada je avion bio na visini od 10 000 metara, krećući se brzinom od oko 900 km/h, dogodila se strašna tragedija. Na nebu iznad Vrbovca, oko 35 kilometara od Zagreba, između sela Rakovec, Gaj i Luka, avion DC-9, koji je letio na liniji Split- Köln, izravno se sudario s avionom Hawker Siddeley Trident 3B, u vlasništvu British Airwaysa, koji je, s londonskog aerodroma Heathrow, letio prema Turskoj, prevozeći 54 putnika i 9 članova posade. Bio je to horor kakav nije viđen niti u najmorbidnijim filmskim scenarijima.

POVEZANI ČLANCI:

Mještane sela Gaj uznemirio je zaglušujući tutanj, pomislili su da je riječ o čudnoj, prodornoj grmljavini, no onda su u njihova dvorišta i po okolnim poljima s neba počela padati mrtva tijela, prtljaga, dijelovi zrakoplova.... Uznemirujućim je prizorima tada svjedočila i mještanka Ljuba Panketić. Misleći kako grmi, žurno se uputila prema obližnjem polju, pokupiti sijeno, no ono što je tada doživjela zauvijek joj se urezalo u pamćenje.

Isprobajte arhivu Večernjeg lista

Vremenski stroj još nismo izumili, ali zato vrlo sličnu funkciju ima naša digitalna arhiva. Povijest Hrvatske i svijeta na jednom mjestu. U našoj bogatoj arhivi sva su novinska izdanja. Pogledajte što se dogodilo na vaš rođendan, kako je Zagreb izgledao prije...zabavite se i educirajte klikom ovdje: https://arhiva.vecernji.hr/

„Samo par metara dalje, ispred mene, palo je tijelo djevojčice. Za njom su padali kovčezi, a malo dalje, palo je i tijelo jednog čovjeka“, ispričala je tada našim novinarima, vidno potresena žena.

Kao u najcrnjim filmovima katastrofe

Nakon sudara s britanskim, jugoslavenski se zrakoplov zapalio i rasprsnuo, a ostatci su se razletjeli u krugu 10 kilometara od mjesta tragedije. Oko 30 bolničkih vozila stiglo je na mjesto strašne nesreće, 20 sa zagrebačkog područja, a ostali su pristigli iz Jaske, Jastrebarskog, Samobora, Sesveta, Dugog Sela. Na poprište tragedije stigli su i pripadnici vatrogasnih postrojbi i vojske, a u pomoć su priskočili i mještani. Svi su oni tada svjedočili krajnje potresnim prizorima. Po okolnim su poljima bili razbacani leševi poginulih putnika. Po svjedočenju mještana, u dvorište jedne obiteljske kuće u selu Gaj, u avionskom sjedalu za koje je bila vezana pojasom, pala je putnica slomljenog tijela i s vidnim ozljedama glave. Nešto dalje pronađen je dio trupa muškarca, a u polju i torzo jednog od nesretnih putnika te još nekoliko leševa, među kojima je bilo i tijelo djeteta, ispričao je tada dr. Željko Skuhan. Prema nekim izjavama očevidaca, jedno je dijete, nakon pada na zemlju, još uvijek bilo živo, no nakon sat vremena je, kako su tvrdili, od zadobivenih ozljeda, preminulo.

Foto: Arhiva Večernjeg lista

 „Vrlo brzo smo došli na mjesto nesreće, ali nismo mogli pomoći. Svi putnici bili su mrtvi. Nekoliko leševa pronašli smo pored aviona, a mnogi su ležali po poljima i po nekoliko kilometara udaljeni od olupine aviona“, rekao je tada direktor stanice za Hitnu pomoć u Zagrebu, Ivo Pirker, kojeg su naši reporteri, s njegovim kolegama, dr. Vladom Ružičkom, dr. Petrom Klarićem te dr. Željkom Skuhanom, zatekli pokraj olupine britanskog zrakoplova. 

Nitko od 176 osoba nije preživio

U potrazi za nastradalima bilo je angažirano čak 1200 policajaca, koji su, s lokalnim stanovništvom, tri dana, po šumama i močvarnom terenu, neprestano, no na žalost uzaludno, tragali za preživjelima. Najcrnje slutnje da nitko od putnika i članova posada, nije preživio nesreću, pokazale su se točnima. U jugoslavenskom avionu poginulo je 107 zapadnonjemačkih turista, jedan Splićanin i pet članova posade, dok je u britanskom „Tridentu“ stradalo 54 putnika i devet članova posade.

Na sam dan nesreće nije bilo informacija koje bi dale odgovor na pitanje što se tog kobnog dana, neposredno prije tragedije, zbivalo na nebu iznad Vrbovca. No, kasnija istraga je pokazala da je, do tada najsmrtonosniji sudar zrakoplova, bio posljedica pogreške u proceduri dvojice zagrebačkih kontrolora zračnog prometa koji nisu bili dobro koordinirani. Svi kontrolori bili su tada uhićeni, a nakon ispitivanja u pritvoru je ostao samo G. T., koji je bio osuđen na sedam godina zatvora, no ubrzo i pušten.

>> FOTO Jedan od najljepših dvoraca nadomak Zagreba ima jezivu povijest, godinama je trunuo, a sada čeka renesansu

Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
Reportaža iz Kerestinca povodom izgradnje Rimac Kampusa
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Grgur Zucko/PIXSELL
Zageb: Dvorac Erdody u Kerestincu za čiju je obnovu pokrenuta inicijativa
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Foto: Grgur Zucko/PIXSELL
Zageb: Dvorac Erdody u Kerestincu za čiju je obnovu pokrenuta inicijativa
Foto: Grgur Zucko/PIXSELL
Zageb: Dvorac Erdody u Kerestincu za čiju je obnovu pokrenuta inicijativa
Foto: Grgur Zucko/PIXSELL
Zageb: Dvorac Erdody u Kerestincu za čiju je obnovu pokrenuta inicijativa
Foto: Grgur Zucko/PIXSELL
Zageb: Dvorac Erdody u Kerestincu za čiju je obnovu pokrenuta inicijativa
Foto: Grgur Zucko/PIXSELL
Zageb: Dvorac Erdody u Kerestincu za čiju je obnovu pokrenuta inicijativa
Foto: Grgur Zucko/PIXSELL
Zageb: Dvorac Erdody u Kerestincu za čiju je obnovu pokrenuta inicijativa
Foto: Grgur Zucko/PIXSELL
Zageb: Dvorac Erdody u Kerestincu za čiju je obnovu pokrenuta inicijativa
Foto: Grgur Zucko/PIXSELL
Zageb: Dvorac Erdody u Kerestincu za čiju je obnovu pokrenuta inicijativa
Foto: Grgur Zucko/PIXSELL
Zageb: Dvorac Erdody u Kerestincu za čiju je obnovu pokrenuta inicijativa

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

IZ
Ivo_Zagreb
08:36 10.09.2024.

Do nesreće je došlo jer je zbog Tita i njegovog prolaska zrakoplovom bio zatvoren zračni promet. Kad je ponovno otvoren, došlo je do zbrke na nebu zbog koje je došlo do nesreće.