utjecaj na dječju psihu

S njim spavaju, jedu, uče... Stručnjaci upozoravaju na opasne posljedice prekomjerne uporabe mobitela

Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
S njim spavaju, jedu, uče... Stručnjaci upozoravaju na opasne posljedice prekomjerne uporabe mobitela
03.09.2023.
u 10:08
Psihijatar Željko Ključević upozorio je na korištenje mobitela tijekom školske nastave i velikog odmora. Djeca su manje fokusirana na nastavni proces, izostaje socijalizacija, dolazi do cyberbullynga, anksioznosti, poremećaja hranjenja, javlja se iskrivljena slika o sebi a tu je i neovlašteno fotografiranje učitelja.
Pogledaj originalni članak

Prekomjerna upotreba mobitela izaziva ovisnost i ostavlja tragove na dječjoj psihi, djeca s njima odlaze na spavanje, bude se, jedu, igraju, uče, a posljedice su porast broja djece s mentalnim poremećajima i nasilja među vršnjacima, pretilost te digitalna demencija, upozoravaju stručnjaci.

"Brojna istraživanja u svijetu i Hrvatskoj ukazuju na porast rizika za mentalno zdravlje, osobito u adolescentnoj dobi, ali to se sve više spušta u nižu dob. Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) jedan od sedam adolescenata u dobi od 10 do 19 godina ima neke teškoće mentalnog zdravlja, a u Hrvatskoj je to više od 11 posto", kazala je ravnateljica  Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Splitsko-dalmatinske županije Željka Karin na prošlotjednom okruglom stolu o utjecaju mobilnih uređaja na mentalno zdravlje djece u Splitu.

VEZANI ČLANCI:

porazne brojke

Sve manje prvašića: U posljednjih tridesetak godina, izgubili smo gotovo 139 tisuća učenika osnovnih i srednjih škola

Sutra će u školske klupe sjesti najmanje prvašića u povijesti, samo oko 35 tisuća, a prije dva desetljeća bilo ih je 50 tisuća. Hrvatska ima jednog učitelja na 8,6 učenika u osnovnoškolskom obrazovanju, po čemu je među najlošijima u EU gdje je prosjek 12,3. U niz područnih škola neće biti ni jednog prvašića, a i u nekim matičnim školama u općinama jedva su napunili jedan razred prvašića. Sutra ćemo imati i manjak studenata, znanstvenika...

Zdravstvena slika školske djece i mladih pokazala je da više od 49 tisuća djevojčica i dječaka u Hrvatskoj ima neki mentalni poremećaja kao i da je veća učestalost kod dječaka nego djevojčica. Zbog sve veće uporabe mobitela, ne samo kod djece već i kod roditelja, nužno je jačati svijest o tome koliko je važno da se mobiteli ne koriste u kućnoj i obiteljskoj atmosferi, a ponajmanje u školi, kazala je Karin. 

Psihijatar Željko Ključević upozorio je na korištenje mobitela tijekom školske nastave i velikog odmora. Djeca su manje fokusirana na nastavni proces, izostaje socijalizacija, dolazi do cyberbullynga, anksioznosti, poremećaja hranjenja, javlja se iskrivljena slika o sebi a tu je i neovlašteno fotografiranje učitelja. Dostupne su društvene mreže i neprimjereni sadržaji, pa se javlja se nasilje, samoozljeđivanje i slično.

Opasnost digitalne demencije

Naročito treba, kaže, Ključević, zabrinjavati pojava digitalne demencije. Riječ je nizu simptoma i znakova koji utječu na smanjenje kognitivne funkcije i slični su onima u demenciji, a javljaju se uslijed pretjeranog i neadekvatnog korištenja digitalnih tehnologija poput mobitela, tableta i računala.

Prema podacima Plavog telefona, djeca pomoću svojih mobitela snimaju doslovno sve, pa i ono što ne bi smjeli a snimke često koriste za izrugivanje svojih prijatelja i školskih kolega, te za objavu na društvenim mrežama. Također, za 50 posto je poraslo pretraživanje podataka o suicidu i samoozljeđivanju kod djece i adolescenata. 

"Treba vratiti interes društva za prevenciju, razvijati mrežu suradnje među institucijama, udrugama i pojedincima, usvojiti i primijeniti primjere dobre prakse, te da roditelji uz obrazovni sustav imaju ključnu ulogu,", drži Ključević.

S problematikom korištenja mobitela kod djece već se deset godina bavi pedagoginja u Osnovnoj školi Lokve-Gripe Agnes Jelačić koja navodi da 40 posto učenika sedmih i osmih razreda ide spavati nakon 23 sata jer vrijeme provode na mobitelima, zbog čega ujutro na nastavu dolaze pospani.

"Dijete koje uči s mobitelom, pa mu stalno stižu poruke, ne može biti koncentrirano na učenje niti može održati fokusiranost. To su faktori koji utječu na njihovu uspješnost i učenje. Ne možemo reći da je to kod svih niti su sva djeca ovisna o mobitelu, ali primjećujemo da ih je sve više koji imaju strah da će mobitel izgubiti i završiti u kazni  a to je ono što zabrinjava", rekla je Jelačić.

Video: Uništavate li si mobitel? Većina nas radi ove dvije kritične pogreške pri punjenju

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 2

KU
kuramela
20:47 03.09.2023.

Ja sam za potpunu zabranu mobitela djeci sve do 18. godine, dozvoliti samo najobičniji mobitel s porukama ako ne želimo imati debile.

RA
Raptor
14:16 03.09.2023.

Svaki novi izum ima pozitivnu i negativnu konotaciju. Sve navedeno u članku ima negativnu konotaciju, ali je točno. Međutim, mobilni telefon ima i niz pozitivnih mogućnosti koje doprinose kvaliteti života. Djeca se mogu u svakom trenutku javi roditeljima, da ne brinu i obrnuto. Mogu pozvati pomoć ako treba. Mogu se snalaziti u prostoru putem navigacije. Mogu se dopisivati s prijateljima, dogovarati sastanke i aktivnosti. Mogu se brzo i učinkovito organizirati za neku akciju. Štede vrijeme. Štede resurse. Imaju vijesti iz svijeta u realnom vremenu. U svom džepu, na mobilnom telefonu imaju gotovo cjekupno znanje čovječanstva na raspolaganju. Brojne servisne informacije i niz drugih pogodnosti. Zašto se o tome ne govor? Zašto se djeci ne objasni da je mobilni telefon epohalno otkriće koje je globalno podiglo kvalitetu života? Za to otkriće i mobitele današnjih mogućnost, bilo je potrebno sveukupno vrijeme razvoja ljudske civilizacije. Za to su odgovorni roditelji i nastanici koji se sad žale i to bi zabranili. To je isto kao da vam netko zabrani vožnju autom jer možete stradati. Dakle, sve ima svoje lice i naličje i to treba djeci objasniti. Prednosti i nedostatke odnosno rizike. Jeste li objasnili djeci koji znanstvenici su zaslužni da danas svatko može koristiti mobilni telefon. Jeste li im objasnili značenje skračenice SMS, GPS, PIN, Password j brojne druge? Jeste li ih pripremili i obučili za korištenje nove tehnologije?