utjecaj na dječju psihu

S njim spavaju, jedu, uče... Stručnjaci upozoravaju na opasne posljedice prekomjerne uporabe mobitela

Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
S njim spavaju, jedu, uče... Stručnjaci upozoravaju na opasne posljedice prekomjerne uporabe mobitela
03.09.2023.
u 10:08
Psihijatar Željko Ključević upozorio je na korištenje mobitela tijekom školske nastave i velikog odmora. Djeca su manje fokusirana na nastavni proces, izostaje socijalizacija, dolazi do cyberbullynga, anksioznosti, poremećaja hranjenja, javlja se iskrivljena slika o sebi a tu je i neovlašteno fotografiranje učitelja.
Pogledaj originalni članak

Prekomjerna upotreba mobitela izaziva ovisnost i ostavlja tragove na dječjoj psihi, djeca s njima odlaze na spavanje, bude se, jedu, igraju, uče, a posljedice su porast broja djece s mentalnim poremećajima i nasilja među vršnjacima, pretilost te digitalna demencija, upozoravaju stručnjaci.

"Brojna istraživanja u svijetu i Hrvatskoj ukazuju na porast rizika za mentalno zdravlje, osobito u adolescentnoj dobi, ali to se sve više spušta u nižu dob. Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) jedan od sedam adolescenata u dobi od 10 do 19 godina ima neke teškoće mentalnog zdravlja, a u Hrvatskoj je to više od 11 posto", kazala je ravnateljica  Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Splitsko-dalmatinske županije Željka Karin na prošlotjednom okruglom stolu o utjecaju mobilnih uređaja na mentalno zdravlje djece u Splitu.

VEZANI ČLANCI:

porazne brojke

Sve manje prvašića: U posljednjih tridesetak godina, izgubili smo gotovo 139 tisuća učenika osnovnih i srednjih škola

Sutra će u školske klupe sjesti najmanje prvašića u povijesti, samo oko 35 tisuća, a prije dva desetljeća bilo ih je 50 tisuća. Hrvatska ima jednog učitelja na 8,6 učenika u osnovnoškolskom obrazovanju, po čemu je među najlošijima u EU gdje je prosjek 12,3. U niz područnih škola neće biti ni jednog prvašića, a i u nekim matičnim školama u općinama jedva su napunili jedan razred prvašića. Sutra ćemo imati i manjak studenata, znanstvenika...

Zdravstvena slika školske djece i mladih pokazala je da više od 49 tisuća djevojčica i dječaka u Hrvatskoj ima neki mentalni poremećaja kao i da je veća učestalost kod dječaka nego djevojčica. Zbog sve veće uporabe mobitela, ne samo kod djece već i kod roditelja, nužno je jačati svijest o tome koliko je važno da se mobiteli ne koriste u kućnoj i obiteljskoj atmosferi, a ponajmanje u školi, kazala je Karin. 

Psihijatar Željko Ključević upozorio je na korištenje mobitela tijekom školske nastave i velikog odmora. Djeca su manje fokusirana na nastavni proces, izostaje socijalizacija, dolazi do cyberbullynga, anksioznosti, poremećaja hranjenja, javlja se iskrivljena slika o sebi a tu je i neovlašteno fotografiranje učitelja. Dostupne su društvene mreže i neprimjereni sadržaji, pa se javlja se nasilje, samoozljeđivanje i slično.

Opasnost digitalne demencije

Naročito treba, kaže, Ključević, zabrinjavati pojava digitalne demencije. Riječ je nizu simptoma i znakova koji utječu na smanjenje kognitivne funkcije i slični su onima u demenciji, a javljaju se uslijed pretjeranog i neadekvatnog korištenja digitalnih tehnologija poput mobitela, tableta i računala.

Prema podacima Plavog telefona, djeca pomoću svojih mobitela snimaju doslovno sve, pa i ono što ne bi smjeli a snimke često koriste za izrugivanje svojih prijatelja i školskih kolega, te za objavu na društvenim mrežama. Također, za 50 posto je poraslo pretraživanje podataka o suicidu i samoozljeđivanju kod djece i adolescenata. 

"Treba vratiti interes društva za prevenciju, razvijati mrežu suradnje među institucijama, udrugama i pojedincima, usvojiti i primijeniti primjere dobre prakse, te da roditelji uz obrazovni sustav imaju ključnu ulogu,", drži Ključević.

S problematikom korištenja mobitela kod djece već se deset godina bavi pedagoginja u Osnovnoj školi Lokve-Gripe Agnes Jelačić koja navodi da 40 posto učenika sedmih i osmih razreda ide spavati nakon 23 sata jer vrijeme provode na mobitelima, zbog čega ujutro na nastavu dolaze pospani.

"Dijete koje uči s mobitelom, pa mu stalno stižu poruke, ne može biti koncentrirano na učenje niti može održati fokusiranost. To su faktori koji utječu na njihovu uspješnost i učenje. Ne možemo reći da je to kod svih niti su sva djeca ovisna o mobitelu, ali primjećujemo da ih je sve više koji imaju strah da će mobitel izgubiti i završiti u kazni  a to je ono što zabrinjava", rekla je Jelačić.

Video: Uništavate li si mobitel? Većina nas radi ove dvije kritične pogreške pri punjenju

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 2

KU
kuramela
20:47 03.09.2023.

Ja sam za potpunu zabranu mobitela djeci sve do 18. godine, dozvoliti samo najobičniji mobitel s porukama ako ne želimo imati debile.

RA
Raptor
14:16 03.09.2023.

Svaki novi izum ima pozitivnu i negativnu konotaciju. Sve navedeno u članku ima negativnu konotaciju, ali je točno. Međutim, mobilni telefon ima i niz pozitivnih mogućnosti koje doprinose kvaliteti života. Djeca se mogu u svakom trenutku javi roditeljima, da ne brinu i obrnuto. Mogu pozvati pomoć ako treba. Mogu se snalaziti u prostoru putem navigacije. Mogu se dopisivati s prijateljima, dogovarati sastanke i aktivnosti. Mogu se brzo i učinkovito organizirati za neku akciju. Štede vrijeme. Štede resurse. Imaju vijesti iz svijeta u realnom vremenu. U svom džepu, na mobilnom telefonu imaju gotovo cjekupno znanje čovječanstva na raspolaganju. Brojne servisne informacije i niz drugih pogodnosti. Zašto se o tome ne govor? Zašto se djeci ne objasni da je mobilni telefon epohalno otkriće koje je globalno podiglo kvalitetu života? Za to otkriće i mobitele današnjih mogućnost, bilo je potrebno sveukupno vrijeme razvoja ljudske civilizacije. Za to su odgovorni roditelji i nastanici koji se sad žale i to bi zabranili. To je isto kao da vam netko zabrani vožnju autom jer možete stradati. Dakle, sve ima svoje lice i naličje i to treba djeci objasniti. Prednosti i nedostatke odnosno rizike. Jeste li objasnili djeci koji znanstvenici su zaslužni da danas svatko može koristiti mobilni telefon. Jeste li im objasnili značenje skračenice SMS, GPS, PIN, Password j brojne druge? Jeste li ih pripremili i obučili za korištenje nove tehnologije?