Kolumna

S više novih automobila ceste bi bile sigurnije, a zrak čišći

Foto: Borna Filić/PIXSELL
S više novih automobila ceste bi bile sigurnije, a zrak čišći
30.10.2016.
u 17:00
Umjesto da Hrvati idu po 10 godina stari Golf u Njemačku, treba poticati kupnju novih auta
Pogledaj originalni članak

Prijedlog potpora za kupnju novog automobila za građane, ali i teretnih vozila za poduzetnike svakako je pozitivan, jer osim što bi nam pomogao da se domognemo novog vozila, pomladio bi naš zastarjeli vozni park.

Prosječna starost osobnih automobila je od 2008. sa solidnih 9,8 godina pala na 12,52 godine. Usporedo s tim padala je i prodaja novih automobila koja je s rekordnih 88.000 dotaknula dno 2014. s 28.000, odnosno pala na lanjskih 35.715. U isto vrijeme raste unos rabljenih auta iz EU, kojih je lani registrirano 46.814. Ali, problem je što se najviše unose auti stari oko 10 godina, kojih se zapadnoeuropska tržišta rješavaju radi pomlađivanja svojih voznih parkova.

Zbog toga bi Hrvatska osim s potporama, i u izmjeni trošarinskog sustava trebala pronaći rješenje kojim će se stimulirati kupnja novih auta, a ne odlazak po 10 godina stari Golf u Njemačku. Stariji auti su češće tehnički neispravni i imaju mnogo manje sigurnosne opreme, pa je to jedan od bitnih razloga zbog čega smo prema broju poginulih na cestama na samom dnu crne liste EU s 82 poginula na milijun stanovnika. Iza nas su samo Rumunjska i Bugarska s 95, prosjek EU je 51,5, a lider je Švedska s 27 poginulih. Dakako, za to nisu krivi samo stari auti već i njihovo neredovito održavanje i česta vožnja na istrošenim gumama zbog neimaštine, ali i naša prometna kultura, neučinkovitost kažnjavanja prekršitelja, loše ceste, signalizacija...

Stara vozila više zagađuju okoliš pa proizvođači automobila, a pogotovo kamiona kao najvećih zagađivača, razvijaju sve čišće motore. Sličnu mjeru kakva se predlaže provela je Angela Merkel 2009. u Njemačkoj koja je usred najjače krize davala subvenciju od 2500 eura građanima koji su stari auto predali na uništenje. Time je Njemačka štitila i 775.000 zaposlenih u autoindustriji, ali i zabilježila rekordnu prodaju novih auta. Hrvatska ne treba štititi autoindustriju jer je nema, ali može pridonijeti sigurnijem i čišćem cestovnom prometu.    

>> Starost vozila na cesti ekološko je pitanje 

>> Svako peto vozilo u Hrvatskoj palo je na tehničkom pregledu

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.