Magazin Oluja

Sami konstruiramo male helikoptere kojima fotografiramo iz zraka

Foto: Ivica Galović/PIXSELL
aviomodelari
Foto: Ivica Galović/PIXSELL
aviomodelari
Foto: Ivica Galović/PIXSELL
aviomodelari
Foto: Ivica Galović/PIXSELL
aviomodelari
Foto: Ivica Galović/PIXSELL
aviomodelari
09.03.2014.
u 17:00
Branitelji Milivoj Hucaljuk i Nenad Šetina iz Slavonskog Broda po skidanju vojničke odore svoju su strast pronašli u zrakoplovnom modelarstvu, piše magazin Oluja.
Pogledaj originalni članak

Hrvatski branitelji Milivoj Hucaljuk i Nenad Šetina iz Slavonskog Broda po skidanju vojničke odore svoju su strast pronašli u zrakoplovnom modelarstvu, piše magazin Oluja. Sugrađani ih često mogu vidjeti kako savršenom preciznošću uz pomoć računala upravljaju minijaturnim helikopterima, odnosno multirotorima s ugrađenim videokamerama i fotoaparatima za snimanje i fotografiranje terena.

Njihov neobični hobi na koji troše sve svoj slobodno vrijeme i uživaju u tome rijetko prolazi nezamijećen, pa ih prolaznici često pitaju za detalje o modelima. - Helikopteri su opremljeni sustavima za vođenje, navođenje i izviđanje. Postoje igračke, sportski modeli te profesionalni sustavi, koji se koriste za civilnu i vojnu namjenu – kaže Hucaljuk.

Suradnja s geodetima

Brodski modelari pojašnjavaju kako se u Hrvatskoj takvi helikopteri dosta koriste za snimanje raznih manifestacija iz zraka, od svatova do sportskih natjecanja. I na Olimpijskim igrama u Sočiju često su korišteni za drugačiji pogled u televizijskim prijenosima. Hucaljuku i Šetini oni uglavnom služe za prikupljanje informacija za korisnike kao što su policija, služba zaštite i spašavanja te razne agencije. Suradnjom s geodetskim tvrtkama za koje obavljaju geodetske izmjere terena iz zraka, svom su hobiju dodali i poslovnu dimenziju. Sa svojim letjelicama i novim softverima pomažu im da posao obave mnogo brže, kvalitetnije i jednostavnije. Helikoptere konstruiraju sami, a kupuju jedino komponente. Posao im, kažu, otežava činjenica da u Hrvatskoj, za razliku od zapadne Europe, ne može preživjeti gotovo niti jedna trgovina s modelarskim potrepštinama, ali sada taj nedostatak kompenziraju kupnjom u internetskim shoppovima.

- Helikopteri su sve dostupniji na tržištu, a oni jednostavniji mogu su nabaviti po relativno pristupačnim cijenama od 600 do 700 dolara. Međutim, oni najkompleksniji s osam ili 12 motora znatno su skuplji i cijena im se penje do 20-ak tisuća eura – kaže Šetina.

Foto: Ivica Galović/PIXSELL

Prvi projekti na kojima je radio bile su auto-bombe

U letjelice svih vrsta Hucaljuk se zaljubio još prije rata. Nije čudno, s obzirom na to da mu se kuća nalazi odmah preko puta Aero kluba Brod, u koji se učlanio već sa 16 godina. Ubrzo je počeo letjeti i postao jedriličar, motorni pilot te nastavnik letenja i modelarstva. Po izbijanju rata 1991. godine postaje pripadnik 108. brigade HV-a, gdje je radio sa sustavima daljinski upravljanih eksplozivnih vozila. Imenovan je zapovjednikom postrojbe besposadnih (bespilotnih) letjelica u 108. brigadi. U Hrvatskoj je tada u raznim gradovima bilo 14 skupina koje su pokušavale razviti taj sustav, ali Brođani su bili najučinkovitiji.

Prvi projekti na kojima je radio bile su auto-bombe, odnosno kamion-bombe na daljinsko upravljanje za potrebe zadaća vezanih za osvajanje vojarne JNA u Slavonskom Brodu i rušenje mosta preko Save u Staroj Gradiški, koji je spajao pobunjene Srbe iz tzv. SAO Krajine s onima u Bosni. Nažalost, prvi pokušaj nije uspio jer je tehnologija bila nedovoljno učinkovita, a u drugom se torpedo nije moglo staviti u vodu jer je Sava bila zaleđena. - Bili su to neperspektivni načini djelovanja, jer s besposadnim je sustavima puno učinkovitije pribaviti informaciju, a djelovati s klasičnim oružanim sustavima – ističe Hucaljuk.

Bespilotne letjelice u ratu

On dodaje kako su bespilotne letjelice u ratu ipak ispunile svoju svrhu, ali ne u bojevom djelovanju, nego kao sustav koji je stalno pribavljao informacije o razmještaju protivničkih snaga i tehnike. Pred kraj rata usvojena je i metoda “real-time”, gdje su u istom trenutku nadzirali što se događa na protivničkoj strani i radili korekciju svog vatrenog djelovanja. Štoviše, niti jedna vojna operacija 1995. nije planirana niti pokrenuta bez njihova sudjelovanja.

U ožujku 1993., po ustroju profesionalne postrojbe pri Glavnom stožeru, Hucaljuk je postao zapovjednik, konstruktor i pilot 280. voda bespilotnih letjelica Hrvatske vojske. Tu je doživio i mirovinu. Zajedno s njim, u sustav upravljanja bespilotnim letjelicama pri 108. brigadi te samostalni zrakoplovni vod u Đakovu bio je uključen i Šetina, koji se kasnije odvojio i nastavio studirati. Susretali su se, ali ne prečesto, pošto je Hucaljuk većinu vremena izbivao iz Broda.

Foto: Ivica Galović/PIXSELL

Maketarstvo i fotografija

Ponovno su se povezali prije dvije godine. Šetina se specijalizirao za maketarstvo i izradu vjernih kopija aviona, helikoptera, brodova i zgrada u određenom mjerilu. Sve je povezao s fotografijom, kojom se bavi još od sedamdesetih godina prošlog stoljeća. U njihovu zajedničkom bespilotnom programu on je zadužen za foto opremu i senzore. Kao ornitolog, Šetina vodi i glavnu riječ u nadzoru ptičjih staništa, programu koji sa svojom tvrtkom “Crvena tipka” iz Zagreba odrađuju za Ministarstvo zaštite okoliša i prirode. U početku su pomagali besplatno, ali lokacije na kojima su snimali s vremenom su postajale sve dalje, pa su povećani troškovi zahtijevali i određenu nadoknadu.

- Ispočetka još nismo imali multirotor, ali odmah se pokazalo kako je naša metoda brojanja jedinki zaštićenih vrsta ptica, njihovih staništa i mjesta na kojima se gnijezde učinkovitija od onih klasičnih. Iz zraka im donosimo puno kvalitetnije informacije i sada već imamo dobre reference i u Hrvatskoj i u inozemstvu – ističe Šetina. Izvješća o brojnosti ptičjih staništa ornitolozi prosljeđuju stručnim časopisima, a povratne informacije govore kako je riječ o veoma učinkovitoj metodi. Štoviše, od Brođana se traži da pojasne kakvom tehnikom i tehnologijom se služe, a Ministarstvo im je nedavno ponudilo suradnju i na jednom velikom europskom projektu. Zahvaljujući mobilnosti i učinkovitosti sustava, djelatnost im sve više širi, pa su tako nedavno s Državnom upravom za zaštitu i spašavanje na Lonjskom polju nadgledali ispuštanje zaobalnih voda u svrhu zaštite od poplava. Pored hobističkog i vojnog, Hucaljuk je značajnu pozornost posvetio još jednom segmentu zrakoplovnog modelarstva – sportskom. U njemu se specijalizirao za radijski upravljane F3J jedrilice, zapostavivši klasično letenje koje u Hrvatskoj ionako nije previše rašireno. Riječ je o termičkim jedrilicama vrhunske tehnologije, koje na natjecanju moraju provesti petnaestak minuta u zraku i na kraju sletjeti na točno zadano mjesto. Unatoč rasponu krila od četiri metra, vrlo su lagane i težina im ne prelazi 1,5 kilograma. Za usporedbu, vojna bespilotna letjelica istog raspona krila teška je 40 kg. Ispočetka je Hucaljuk često sudjelovao na natjecanjima i na njima ostvarivao zapažene uspjehe, ali kasnije je sve svoje aktivnosti podredio praćenju sina Arijana (21), koji i danas ostvaruje vrhunske rezultate.

Zajedno sa suprugom i starijim sinom Josipom, Milivoj je kao trener postao prateći dio Arijanovog sportskog tima. Sudjelovali su na natjecanjima po cijeloj Europi te Južnoj Africi, a put u Kanadu otpao im je zbog problema s vizom. Uz niz titula prvaka Hrvatska, najveći Arijanovi uspjesi su naslov viceprvaka svijeta 2010. u Francuskoj te zlatna medalja na Europskom prvenstvu 2011. godine u Sloveniji. - Veoma sam ponosan na Arijana. Njegove pobjede doživljavam kao svoje, jer očito je u svojoj zaljubljenosti u aeromodelarstvo naslijedio moje gene. Naravno, svega toga ne bi bilo bez njegove upornosti, znanja i napornog treniranja – ističe Milivoj.

>>Pocket Drone - sklopiva letjelica koja snima fotografije iz zraka

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 4

KA
kafka
17:02 09.03.2014.

Bravo! To dati na TV. Takve ljude pokazati kao primjere. .

Avatar blackangel
blackangel
19:34 09.03.2014.

hrvatska je proizvodila tenkove a sad se hvali sa ovim igračkama jadno

DS
dspoljaric
22:48 09.03.2014.

Ovo je prejadno, samo da znate let sa multirotorom se kažnjava pogotovo ako je u zoni aerodroma. To ima samo kod nas a takve likove se jos javno hvali, dobro da nisu letili po mraku ko oni u Puli sa LED-icama pa se digli na 3km fenomeni. Al ovdje ocito neko bez sluzbene dozvole moze dobiti i posao sa letjelicom dok se druge kazni sa 50 000kn na više. Ovaj je multirotor sramota, nema ni ugljična vlakna a ni kontrolnu ploču kako treba. I onda oni lete a nemaju ni Nazu ni GPS Return to Home, ajd makar da je Crius.... Sramota.. dok Srbi prave 3D stereoviziju terena sa kinect i odometrijom u hibridnom rješenju sa XSens senzorom i Cubie board 2 na High levelu...te dizanjem tereta preko 22kg mi se hvalimo sa napamet odabranim motorima od 900kV i proizvoljno nekalkuliranim "frame" om. A sto se tice rata do 1996 MEMS tehnologija senzora ziroskopa i akcelerometra nije bila ni razvijena tako da, mozda ovaj multirotor moze i rakete ispucavat i ima stabilizaciju vjetra sa servo nagibom dijagonalnih motora :D :D :D :D :D Nabavite dozvolu, dobit cete kaznu ako vam dodju inspektori, nece vam pomoć nikakvo ministarstvo i suradnja s njima.