Neum-Stolac

San generacija se ostvario - danas Hercegovina dobiva brzu cestu do mora

Foto: JP Ceste FBiH
Foto: JP Ceste FBiH
Foto: JP Ceste FBiH
Foto: JP Ceste FBiH
Foto: JP Ceste FBiH
Foto: JP Ceste FBiH
30.06.2022.
u 13:19
Veliki broj turista koji imaju namjeru posjetiti Neum, kao jedinu bosanskohercegovačku općinu na moru, ali i Stolac, odnosno cijeli prostor ovoga dijela Hercegovine, koji obiluje velikim brojem kulturno-povijesnih spomenika, sada će to moći i napraviti brzo, sigurno i udobno.
Pogledaj originalni članak

Ukupne duljine 36 kilometara nova magistralna prometnica M17.3 Neum - Stolac koja se i službeno otvara danas unijet će novi život u prostor jugoistočne Hercegovine, skratiti putovanje među dvjema lokalnim zajednicama na samo pola sata, ali i prometnim povezivanjem omogućiti revitalizaciju prostora koji obiluje iznimnim potencijalima za razvoj turizma, agroturizma, poljoprivrede, piše Večernji list BiH.

Na lokalitetu raskrsnice Babin Do danas će u 12 sati biti upriličeno svečano otvaranje i puštanje u promet, a na događaju će biti niz predstavnika vlasti; premijer Federacije BiH Fadil Novalić, zamjenici premijera Jelka Milićević i Vesko Drljača, kao i ministri u Vladi Federacije BiH, kao i brojni drugi dužnosnici. Puštanje u promet navedene ceste kruna je višegodišnjih napora koji su se intenzivirali od 2018. godine kada su i počeli radovi na iznimno zahtjevnom terenu, koji je zbog svoje konfiguracije i krševite prirode predstavljao pravi izazov za struku, no, zahvaljujući upornosti i jasno zacrtanim ciljevima, projekt je uspješno realiziran.

Javno poduzeće Ceste Federacije BiH kao nositelj aktivnosti i uz potporu Vlade FBiH, a napose Federalnog ministarstva prometa i veza na čelu s Denisom Lasićem iznijelo je projekt za koji se može utvrditi kako predstavlja realizaciju generacijskog sna za stanovnike južne i jugoistočne Hercegovine, a koji će sada biti povezani s većim gradskim središtima, ali i s ostatkom države. S druge strane veliki broj turista koji imaju namjeru posjetiti Neum, kao jedinu bosanskohercegovačku općinu na moru, ali i Stolac, odnosno cijeli prostor ovoga dijela Hercegovine, koji obiluje velikim brojem kulturno-povijesnih spomenika, sada će to moći i napraviti brzo, sigurno i udobno.

Strateški značaj

Prometnica će zbog svoga strateškog pozicioniranja omogućiti ugodnije i brže putovanje iz nekoliko smjerova, počevši od Mostara kroz koji će, očekuje se, prolaziti i najveći broj turista koji idu prema Neumu. Nakon dolaska do Stoca, putnik namjernik će se vrlo brzo priključiti na novu brzu cestu, a koja je napravljena korištenjem najsuvremenijih tehnoloških rješenja. U bliskoj budućnosti bit će izgrađen i novi spoj na ovu prometnicu, odnosno svojevrsna stolačka zaobilaznica kako bi se olakšao pristup magistralnoj cesti Neum - Stolac, a sve u sklopu projekta koji zajedno financiraju Svjetska banka i EIB.

Foto: Večernji.ba
S druge strane prometnica otvara i nove perspektive stanovnicima doline Neretve, odnosno šireg prostora Čapljine da ostvare sigurniju povezanost s Neumom. Ravnatelj Javnog poduzeća Ceste Federacije BiH Ljubo Pravdić u razgovoru za Večernji list ističe kako se radi o iznimno značajnom projektu koji je važan i za lokalnu zajednicu, kao što je Neum, ali i za Bosnu i Hercegovinu u cjelini koja je na ovaj način ostvarila povezanost preko svojega teritorija s Jadranskim morem. Za očekivati je, navodi, kako će nova prometnica uvelike rasteretiti magistralnu cestu M17, dok će s druge strane pozitivno utjecati na konkurentnost gospodarstva, ne samo turizma nego i ostalih grana.

Zahvalio je Svjetskoj banci i Europskoj investicijskoj vladi na financijskoj potpori projektu, kao i Vladi Federacije na svim provedenim aktivnostima. Gradonačelnik Stoca Stjepan Bošković kaže za Večernji list kako je ova prometnica od suštinskog značenja za Stolac, ali i za cijelo područje jugoistoka Hercegovine, a koja će donijeti nove perspektive razvoja. Naglasio je i kako izniman značaj ovoga projekta leži u činjenici da se Stolac sada nalazi na prometnici koja povezuje jedinu bh. općinu na moru s Mostarom, a sve navedeno može voditi daljnjem razvoju gospodarskih potencijala Stoca, počevši od turizma. Zahvalio je pritom svima koji su bili uključeni u projekt, kazavši i kako će prometnica omogućiti realizaciju svih onih strateških planova koje je Stolac definirao.

Sama izgradnja prometnice bila je podijeljena na sedam dijelova, odosno LOT-ova: LOT 1 - uključivao je asfaltiranje poddionice Stari Neum - Babin Do L = 5,3 km, izgradnju poddionice Babin Do - Oštrovac L = 1,7 km i izgradnju tunela Oštrovac L = 190 m. LOT 2 - Stolac - Neum, odnosio se na izgradnju poddionice Oštrovac - Broćanac duljine 5,075 metara, dok je LOT 3 - Broćanac - Prapratnica, uključivao raskrsnice Babin Do i Oštrovac LOT 4 - Prapratnica - Hutovo bio je duljine 2,74 km i pritom je uključivao i izgradnju jednog od tehnički najzahtjevnijih objekata u ovom dijelu BiH - tunela Žaba duljine 975 metara. LOT 5 - Hutovo - Cerovica bio je duljine 5,00 km, baš kao i LOT 6 - Cerovica - Stolovi, a najdulja poddionica je LOT 7 - Stolovi - Drenovac (8,95 km). U kontekstu tehničkih karakteristika sama prometnica duljine je 36,4 kilometra, a pritom je vrijednost radova i nadzora nad istim iznosila 85 milijuna, a eksproprijacije 11 milijuna KM. Radovi su, kao što je poznato, počeli u travnju 2018. godine, a na realizaciji je radio veliki broj domaćih građevinskih tvrtki.

Foto: JP Ceste FBiH
Cesta bi trebala značiti mnogo i u kontekstu gospodarskog jačanja neumskog zaleđa i to kroz razvoj ruralnog turizma, ali i poljoprivrede. Poznato je kako ovaj dio općine Neum postaje središte maslinarstva u Hercegovini, a nova će prometnica svakako omogućiti bolje pozicioniranje novog brenda na tržištu.

Ova prometnica bit će ključni dio mozaika prometne revitalizacije ovoga dijela BiH, a u tom kontekstu treba gledati i na skorašnje povezivanje općine Ravno s navedenom cestom, ali i dolinom Neretve.

Daljnje uvezivanje

Nedavna odluka Vlade Federacije kojom je provedena prekategorizacije prometnice Dračevo - Hutovo - Ravno imat će nemjerljivu važnost u gospodarskom značaju za jugoistok Hercegovine, a napose za tri lokalne zajednice - grad Čapljinu te općine Neum i Ravno, a koji će u godinama koje dolaze postati dio mreže prometnih koridora - onoga koji ide smjerom jug - sjever, kao i onoga budućeg, jadransko-jonskog koji ide u smjeru jugoistoka.

Prekategorizacija je preduvjet za održavanje i unaprjeđenje prometnice koja će se jednim svojim dijelom vezati uz buduću brzu cestu Stolac - Neum, krajnjim zapadnim krakom spajati na prometnicu M17 koja je cestovna kralježnica Hercegovine, a posredno onda ostvarivati i vezu na dionicu autoceste na koridoru Vc.

Foto: JP Ceste FBiH

To u praksi znači da će Ravno i Neum dobiti mogućnost snažnijeg prometnog povezivanja s unutrašnjosti države, a napose s Čapljinom te samim time i s ostatkom Hercegovine. U kontekstu općine Ravno, najveći potencijali leže u obradi Popovog polja, a ono je u strateškim dokumentima označeno kao područje na kojem bi trebalo intenzivirati proizvodnju ruralnog povrća i voća, a cjelokupnu poljoprivredu pritom bi trebalo podesiti središtima kao što su Neum, Slano i Dubrovnik.

Za Ravno je važno da konačno bude na učinkovitiji način povezano s drugim općinama. Značaj je dodatno naglašen i zbog činjenice da se na ovom, relativno malom geografskom području sijeku dva međunarodno važna cestovna koridora; već spomenuti Vc, ali i onaj jadransko-jonski.

Podsjećamo, Vlada je nedavno donijela odluku kojom je regionalna cesta R-426 (Dračevo - Hutovo - Ravno), duljine 42,51 km, prekategorizirana u magistralnu cestu M-17.6. Nakon što JP Ceste Federacije BiH preuzmu na upravljanje ove dvije nove magistralne ceste, one će, u cilju kontinuiranog redovitog održavanja, biti dodane LOT-ovima u koji su kategorizirane magistralne ceste na ovim područjima. Odluka je donesena na osnovi zahtjeva predstavnika triju lokalnih zajednica - Čapljine, Neuma i Ravnog, a koji su tražili prekategorizaciju. U objašnjenju zahtjeva u koji smo imali uvid stoji kako ove tri lokalne zajednice međusobno imaju izrazito lošu prometnu povezanost, a postojeća komunikacija R426 jedina je veza s međunarodnim graničnim prijelazom Trebimlja. Na kraju, budućnost nosi i projekt izgradnje autoceste na ovom dijelu BiH, a pritom treba podsjetiti kako je Javno poduzeće Autoceste FBiH nedavno izabralo projektanta za izradu idejnog i glavnog projekta dijela Jadransko-jonskog koridora, dionica Stolac - Interregionalni čvor Počitelj.

Za projektanta navedenog dijela Jadransko-jonskog koridora odabrana je grupa ponuđača, koju čine IGH d.o.o. Mostar, Institut IGH d.d. Zagreb i Integra d.o.o. Mostar. Ukupna vrijednost ovog ugovora koji se financira iz vlastitih sredstava JP Autoceste FBiH je 6,090.175,24 KM bez PDV-a. U kontekstu tehničkih detalja samoga projekta, iz Autocesta Federacije objasnili su kako će duljina ove prve dionice buduće Jadransko-jonske autoceste, a koja ide od Počitelja do Stoca, biti oko 23 km, a počinjat će od definiranog spoja s koridorom Vc. Procjena stanja u idućih nekoliko godina otkriva kako će se na svojevrsnom trokutu Stolac - Čapljina - Neum, dakle, križati tri strateški važna prometna pravca; koridor Vc, magistrala Neum - Stolac te Jadransko-jonski koridor.

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 20

WW
walter wolf
14:29 30.06.2022.

Sad bošnjo može legalno pun gepek pašteta, pite i paradaiza natrpat i na more otići

DU
Deleted user
19:15 30.06.2022.

Fali krak brze ceste: Babin Do - Moševići - Imotica - Topolo, te bi prema Stonu izišlo na more, i išlo se brzo za Dubrovnik, a ne okolo preko Neuma.

Avatar Petarpetar
Petarpetar
18:52 30.06.2022.

E da ste se toliko brinuli za Hrvatsku koliko za njih tamo dole…. gdje bi nam bio kraj.