Novi predsjednik uprave Hrvatske banke za obnovu i razvitak Vladimir Kristijan nedugo nakon što je zasjeo u tu fotelju krajem svibnja ove godine, krenuo je odmah u nabavu šest novih automobila i preuređenje svog novog ureda, što će tu državnu banku ukupno koštati gotovo dva milijuna kuna. Pri tome je natječaj za automobile očito bio namješten za peugeot 508, dok su radovi i usluge za obnovu ureda ugovoreni bez javnog natječaja.HBOR je ovih dana kupio šest osobnih vozila srednje klase za 1,37 milijuna kuna plus PDV, i to nakon više nego spornog javnog natječaja s obzirom na to da je tehničke uvjete koji su traženi zadovoljavao samo jedan automobil – peugeot 508.
U tehničkoj specifikaciji bilo je među ostalim navedeno da ste traži automobil godine proizvodnje 2014., metalik crne boje, dizelski motor, minimalne dužine 4,80 metara, snage motora 133 do 140 kW i maksimalne emisije CO₂ od 111 g/km. Upravo je emisija CO₂ bila presudna da se iz igre izbace druge marke vozila srednje klase.Na to su HBOR upozoravali potencijalni ponuđači još dok je natječaj bio otvoren pa im je tako jedan od njih napisao u molbi za pojašnjenje i izmjenama dokumentacije za nadmetanje, da tehničku specifikaciju zadovoljava samo jedan ponuđač odnosno jedno vozilo, a što je protivno članku 3. Zakona o javnoj nabavi.
Briga o okolišu
“Zbog navedenog molimo vas izmjenu tehničke specifikacije vozila na način da se ne pogoduje isključivo jednom ponuđaču odnosno da se zadovoljava samo jedno vozilo, konkretno peugeot 508 Blue HDI”, navodi se u toj molbi i predlaže konkrentne izmjene tehničke specifikacije, među ostalim i maksimalnu emisiju CO₂ na 120 g/km.Iz HBOR-a su odgovorili da su tehničku specifikaciju odredili sukladno svojim potrebama na temelju karakteristika koje imaju vozila srednje klase koja se mogu naći na tržištu i da smatraju da navedene tehničke karakteristike zadovoljavaju više od jednog vozila. Drugom ponuđaču, koji je također tražio izmjenu CO₂ na maksimalno 123 g/km, iz HBOR-a su odgovorili da je maksimalna CO₂ od 111 g/km utvrđena zbog brige o zaštiti okoliša.
I onda su u HBOR stigle konačne ponude. Ukupno njih tri. Jedna tvrtka, Auto Hrvatska automobili ponudila je šest škoda superb za 1,4 milijuna kuna plus PDV, a druge dvije – Auto Expert i Auto Grifon ponudile su peugeote 508 za 1,37 odnosno 1,39 milijuna kuna plus PDV. Ponude Auto Grifona i Experta s peugeotima 508 proglašene su prihvatljivama, dok je ponuda Auto Hrvatska automobila proglašena neprikladnom jer – škoda ne udovoljava traženim tehničkim specifikacijama. A škode su pale na CO₂ koji ispuštaju 120 g/km. Prihvaćena je ponuda Auto Experta.
Dok je trajao natječaj za nabavu novih peugeota 508, počela je i obnova ureda predsjednika uprave HBOR-a. U toj državnoj banci tvrde da se ne preuređuje samo Kristijanov ured nego i prostori ureda uprave, izvršnog direktora, savjetnice uprave, predstojnice uprave, tajnice, fotokopiraonice te predsoblje. Ukupno će to HBOR koštati 477.961 kunu plus PDV. Tako će za namještaj potrošiti 137.802 kune, za radne stolce 33.273 kune, konferencijske stolce 27.744 kune, gips-kartonski i podopolagački radovi stoje 50.642 kune, soboslikarski radovi 173.500 kuna, a projektantske usluge 55.000 kuna. Pri tome za sve te radove i usluge nisu raspisivani javni natječaji jer je svaki od njih vrijedan manje od 200.000 kuna, pa se radi o bagatelnoj nabavi.
Srednja klasa
U HBOR-u za spornu nabavu peugeota 508 kažu da su tehničke specifikacije sastavljene na uobičajen način, tako da je za većinu karakteristika postavljen minimalni zahtjev pazeći pritom da karakteristike može zadovoljiti više vozila srednje klase različitih proizvođača. Na pitanje kako objašnjavaju da su na kraju jedine dvije prihvatljive ponude stigle samo od zastupnika Peugeota, odgovaraju da ne mogu nagađati zašto su se javila tri ponuđača sa dva tipa vozila s obzirom na to da je za nabavu predmetnih motornih vozila srednje klase proveden otvoreni postupak javne nabave na koji se može javiti bilo koji zainteresirani gospodarski subjekt bez ograničenja, ne samo iz Hrvatske već i iz EU pa i ostalih zemalja. No priznali su nam da škoda nije zadovoljila uvjete vezane uz CO₂.Za preuređenje ureda predsjednika uprave i ostalih prostorija kažu da se provodi zbog dotrajalosti namještaja i unutrašnjeg uređenja, koji datiraju iz vremena uređenja poslovne zgrade iz 1997.-1998.– Također, pregradnjom većih prostorija dobiveno je više manjih prostorija nužnih radi potrebe osiguranja radnog prostora djelatnicima stručnih službi HBOR-a – navode u toj banci.
'Drugom ponuđaču, koji je također tražio izmjenu CO₂ na maksimalno 123 g/km, iz HBOR-a su odgovorili da je maksimalna CO₂ od 111 g/km utvrđena zbog brige o zaštiti okoliša.' Možda nije poznato da se najmanja količina CO₂ emitira kad auto ne vozi. Zato predlažem da se voze pješice, biciklom ili romobilom.