Kolumna

Skok cijena nafte bit će kratkog daha pa ide novi pad

Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL
Benzin
Foto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL
Benzinska postaja
Foto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL
Benzinska postaja
28.04.2019.
u 08:30
Benzin kod nas stoji kao i 2012. kada se za barel nafte plaćalo 123 dolara ili 70% više
Pogledaj originalni članak

Tržište nafte oduvijek ovisi o globalnoj politici koja svojim potezima determinira cijenu crnog zlata, ali svaka promjena na njemu izaziva jake udare na džepove svakog građanina. Od početka godine tako je, ponajprije zbog krize vlasti u Venezueli i novih zaoštravanja odnosa s Iranom, a onda i dugotrajne akcije smanjenja proizvodnje najvećih proizvođača nafte, cijena sirove nafte narasla 40 posto.

Iako na prvi pogled djeluje kao zabrinjavajući trend, slične su skokove u posljednje dvije godine pratile korekcije cijena nadolje pa bi bilo logičnije očekivati novi pad cijena na svjetskim tržištima nego njihov stabilan rast, naročito kada se u analizu uključi i hlađenje svjetske ekonomije. U globalno političkom smislu potencijal proizvodnje veći je nego ikada dosad s obzirom na američku industriju škriljevca, ali ponuda se regulira kartelovskim sporazumima. Puno je stoga zanimljivije proučavati cijene na domaćem tržištu goriva, koje prate kretanja na svjetskim tržištima kada nafta poskupljuje, ali ne i kada pojeftinjuje.

Tako se najavljuje da bi u sljedećim tjednima cijena litre benzina mogla premašiti 11 kuna, iako se sirova nafta prodaje po cijeni nižoj od 75 dolara po barelu. Iste te cijene goriva bilježile su se na benzinskim postajama i 2012. kada se sirovom naftom trgovalo po cijeni od 123 dolara po barelu. Jednake su bile i u listopadu lani kada je nafta vrijedila 85 dolara po barelu. Zašto? Jedan dio odgovora leži u trošarinama koje su u posljednjih sedam godina narasle i prilagodile se europskim pravilima.

Tako se 2012. na litru benzina plaćala trošarina od tri kune, a danas se ona približila iznosu od četiri kune, ali skočila je i marža u maloprodaji, i to bitno jer kreće se oko jedne kune po litri. A čim skoči cijena goriva, automatski poskupljuju i putovanja, a kako se trošak transporta ugrađuje u konačnu cijenu robe, poskupljuje i većina proizvoda pa je opravdan strah potrošača od cjenovnog udara. Od skupljeg goriva profitira jedino država koja na višoj cijeni nafte zarađuje većim prilivima trošarina i PDV-a u državni proračun.

Video: Poskupjelo gorivo

FINSKI MINISTAR ZABRINUT

'Rusija neće stati ni nakon Ukrajine': Stiglo upozorenje za zemlje NATO-a, opasnost prijeti i od ovih saveznika

Predstavljajući pregled vojske nordijske zemlje, Hakkanen je rekao da smatra dugoročnim rizikom suradnju Rusije sa Sjevernom Korejom, Iranom i Kinom. "Rusija će, zajedno sa svojim saveznicima, ostati opasan akter u Europi čak i nakon rata u Ukrajini i ne možemo isključiti mogućnost da će (oni) prijetiti europskim zemljama upotrebom vojne sile", rekao je Hakkanen.

BEZ DLAKE NA JEZIKU O AFERAMA

Pavle Kalinić o Jelaviću, Kekin i pljački Hrvatske: Zagreb se raspada, tim putem ide i Europa

- Empire State Building u New Yorku je napravljen u godinu dana, a Zagreb ne može most obnoviti za tri godine. Kada treba biti član civilne zaštite, onda to nikome vjera ne dozvoljava, isti kao kada su dolazili pozivi iz ZNG-a, kad je počeo rat, a onda su mame i tate uzele telefon. Pa su malo nazvali, pa je bilo anemije i puno onih koji su baš u tom trenutku otišli u diplomaciju. I Vukovar je najgora stvar, grad heroj, iako smo ga izgubili, ali u prvom redu stoje dezerteri iz 91, a iza njih stoje branitelj,, rekao je Kalinić.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 3

AV
avim
11:39 28.04.2019.

Kod nas u Hrvatskoj dižu cijenu goriva kao da svaki dan kupuju sirovu naftu.Čista prijevara potrošača a i Države.Svako svakoga vara

Avatar pandarean_brewmaster
pandarean_brewmaster
19:39 01.05.2019.

I naravno, nema apsolutno nikakve veze sto proizvodimo 25-30% vlastite nafte, cijena je ko da sve kupujemo vani. Ajde, kad bude 20 kn/litra, bit ce manje supljoglavaca na cesti...