Božo Skoko, profesor s Fakulteta političkih znanosti, vodeći stručnjak za brendiranje destinacije, upozorio je na neiskorištene potencijale našeg turizma.
– Možemo li biti zadovoljni uspjesima hrvatskog turizma? Naravno da možemo, podaci su optimistični, povećanja su na svim razinama. Ali, što je činiti da budemo bolji? Povećati snagu brenda, povećati broj dolazaka u pred i posezoni, povećati dnevnu potrošnju. Postići ćemo to, ali pitanje je u samoj kvaliteti, ali i vodimo li brigu o zadovoljstvu lokalne zajednice. Sjetite se prosvjeda protiv gostiju ovog ljeta, recimo, u Španjolskoj – kaže Skoko.
Što traže moderni turisti?
– Ljepotu, kvalitetu smještaja, lijepo vrijeme, destinacije bez gužvi, gastronomiju, kulturnu ponudu, mogućnost istraživanja. Zadnjih pet godina moderan turist traži i emocionalni doživljaj, želi vidjeti nešto neviđeno, priču za prepričavanje, ali i bijeg od svakodnevne gužve i stresa.
Koji su nam potencijali?
– Još uvijek živimo od rente, slaba je ponuda, a cijena visoka. Za hotel s tri zvjezdice naplaćivati kao za pet zvjezdica, nije rješenje. Imamo masovni turizam, izniman pritisak na prostor. Broj jedan smo u Europi po broju noćenja po broju stanovnika. Ali, ako se Dubrovčani počnu iseljavati iz Starog grada, to postaje problem. Privatni smještaj još je uvijek 50 posto kapaciteta, a iznosi 15 posto prihoda. Na kontinentu, recimo, nema kampova. Nedovoljno je i golf-terena, nautičkih marina. Previše je i politike, a premalo struke u upravljanju.
Prosil bi i gospona stručnjaka i gospodu Dalmatince da mi objasne jedno: U Hrvatskoj seljak mora kupiti zemlju, traktor, strojeve.... pa onda orati, sijati, špricati, brat, kombajnirati, skladištiti hranu, izgraditi koce, štale, hraniti stoku, plaćati veterinara, pa za pajceka dobije 9 kuna po kili. A Dalmatinac kupi barku za 500 eura, more besplatno, ne sije, ne ore .... i riba,, sa iznutricama, kakačem, 5 do 10 puta skuplja od gice. Ha?