Ideja o svemirskoj greenfield investiciju u Lici zvuči kao odlična dosjetka. Malo tko bi pomislio da se zaboravljena zračna luka u Udbini, kojom se trenutačno koristi vojska, može iskoristiti za razvoj turizma, lansiranje satelita, interkontinentalne letove, razvoj visoke tehnologije, otvaranje novih radnih mjesta i poslove za hrvatske kompanije i institute. No, suvlasnik 49 posto tvrtke S3 Hrvatska Slađan Zovko, koji je, kako neslužbeno doznajemo, ujedno jedan od dioničara holdinga Swiss Space Systems u Švicarskoj, uvjeren je u uspjeh.
Zašto vjerujete da vaš projekt ima budućnost? Imate li već narudžbe?
Swiss Space Systems nije predložio da Udbina postane svemirska luka iz dosjetke. Kompanija ima 237 prednarudžbi za male satelite i njihovo lansiranje. To su sateliti težine do 250 kilograma koje bi lansirali u orbitu na visine od 300 do 700 kilometara.
Tko su naručitelji? Jesu li to Google i Facebook, koji su najavili svaki po milijardu dolara investicije u male satelite?
Google i Facebook su jedni od interesenata za takvu vrstu satelita. Svima je glavni problem cijena lansiranja malih satelita, a naš je sustav lansiranja najjeftiniji na svijetu. Kod nas satelit i lansiranje zajedno stoje oko 10 milijuna dolara. NASA je, primjerice, skuplja do deset puta, a naši najbliži konkurenti četiri-pet puta. Ono što mogu reći jest da su na popisu naručitelja velike svjetske kompanije, banke...
Podrška Švicarske
Ako vam je u tom segmentu konkurent NASA, onda su to i tvrtke poput SpaceXa Elona Muska i Boeingove jedinice za svemir?
Europska svemirska agencija (ESA) našu tvrtku gleda kao što se u SAD-u gleda na SpaceX. Zato je Swiss Space Systems ona kompanija u koju ESA polaže nade kao na europsku perjanicu u svemirskoj utrci s tvrtkama iz SAD-a, Rusije, Kina i Indije. Službeno smo dobili podršku Švicarske gdje smo upravo dobili nagradu kao najbolji novi poduzetnički projekt.
Ako sam dobro izračunao, S3 ima 2,37 milijardi dolara prednarudžbi?
Ne bih to komentirao. Mi ćemo prodavati male satelite, njihovo lansiranje i održavanje te nuditi turističke Zero-G letove i interkontinentalne letove. Svemir je veliki biznis, ali nažalost cijela je Europska unija u tome zaostala za konkurentima. Trenutačno EU drži samo 4% udjela u svemirskoj industriji, a SAD čak 40%.
Google i Facebook žele male satelite kako bi doveli internet do milijardu ljudi koji ih još nemaju. No, što će bankama sateliti?
Najvećim bankama nije toliko problem novac koliko sigurnost veza između njihovih poslovnica i centrala po kontinentima. Zato žele vlastite satelite zaštićene od napada hakera.
Pokazne Zero-G letove najavili ste već od iduće godine sa zagrebačkog Plesa, a nakon toga s Udbine. Kakav vam je plan za interkontinentalne letove?
Vjerojatno ste primijetili da S3 u SAD-u, Kanadi i diljem svijeta dogovara suradnje. To je zato što radimo vlastitu mrežu takozvanih interkontinentalnih aerodroma. No, želim naglasiti da samo u Hrvatskoj imamo vlastitu podružnicu zbog važnosti koju dajemo Udbini koja bi bila primarno svemirska luka, ali i interkontinentalni aerodrom. U tom smislu položaj Udbine je nevjerojatan. Nalazi se u turistički jednoj od najtraženijih država svijeta, u neposrednoj blizini triju svjetski poznatih nacionalnih parkova i tik do hrvatske obale. Mi bismo omogućili letove od Udbine do Kalifornije za sat i 15 minuta po cijeni od 5000 dolara. Trenutačno takvi letovi traju od 11 sati naviše.
Ali zašto ste se odlučili ići u takav razvoj u Hrvatskoj, koja u EU nije poznata po naprednoj tehnologiji?
Već dugo se trudim u Hrvatsku dovesti strane investicije unatoč otporima. Hrvatska ima mnogo potencijala za razvoj, posebno u visokoj tehnologiji. Udbina je vrlo blizu Švicarske gdje je centrala kompanije, već je služila kao aerodrom, što znači da postoji niz pretpostavki koje su zadovoljene za gradnju svemirske luke. Nama je ključno to što Udbina nije komercijalna zračna luka, što znači da ima otvoreno nebo i da mi u svakom trenutku možemo lansirati satelite u svemir.
Kakva je vaša uloga u projektu?
Suvlasnik sam i želja mi je dovesti razvoj visoke tehnologije u RH. Mi smo prisutni i u SAD-u, Kanadi i drugim zemljama, ali S3 ima vlastitu tvrtku jedino u Hrvatskoj. Mi bismo postavili temelje svemirske industrije u Hrvatskoj, a nadamo se da će vojska i vlada biti zainteresirane da nam omoguće da dobijemo koncesiju za aerodrom u Udbini.
Investicija od 70 mil. eura
Što planirate napraviti u Hrvatskoj i kada?
Od iduće godine kreću pokazni Zero-G letovi s Plesa. Nakon toga želimo doći na Udbinu i sagraditi svemirsku luku za 50 milijuna eura s Centrom izvrsnosti u svemirskoj tehnologiji za dodatnih 20 milijuna eura. Zatim želimo povezati hrvatske tvrtke koje bi ovdje radile raketni modul koji bi se morao raditi za svako lansiranje satelita. Probna lansiranja satelita počela bi 2018. Nakon 2020. planiramo interkontinentalne letove. Potom želimo napraviti i novi centar tzv. S4, obrazovni i razvojni centar za svemirsku tehnologiju.
Koliko bi to bilo radnih mjesta?
Osim 70 milijuna eura greenfield investicije i posla za hrvatske tvrtke, otvorili bismo u prvom naletu 150 do 200 radnih mjesta u Udbini. Svemirska luka, naime, treba osoblje slično kao i Zračna luka Zagreb. U konačnici bismo u Udbini trebali između 800 i tisuću ljudi.
S kojim ste domaćim tvrtkama razgovarali?
Sad smo primarno fokusirani na akademsku zajednicu, odnosno na razgovore s Institutom Ruđer Bošković, Institutom za fiziku, Sveučilištem u Zagrebu i drugim akademskim partnerima. Od tvrtki interes je zasad kroz neformalne kontakte pokazao Končar.
Niste li optimistični kad je riječ o rokovima i planovima za 2018. i 2020.?
Ne vidim razloga zašto se u Udbini svemirska luka ne bi mogla staviti u funkciju u isto vrijeme kad i u Švicarskoj.
>> Mi Hrvati i Srbi ovdje živimo u harmoniji: Jedni drugima idemo i na svadbe i pokope
>> Prvi letovi iz Hrvatske u svemir već 2019. godine? MORH nije upoznat s projektom
ja mislim da sa tobom nesto nije uredu izinjavamse ako sam pogrjesijo