Izlov ribe hrvatskih ribara i u hrvatskim teritorijalnim vodama
kontrolirat će se preko satelita, a Hrvatska će se morati uključiti u
sustav kontrole Europske unije nad izlovom i svaka će ribarica dobiti
određenu kvotu koju će smjeti loviti.
To je, ukratko, sudbina hrvatskih ribara, riba, ribarica, obalne
straže, ZERP-a, što god vam drago. U Europskoj uniji svaka
zemlja dobije određenu kvotu ribe za izlov u moru, a izlov ribarica
kontroliraju posebni kontrolni centri pojedinih zemalja preko satelita
i ostalih tehnoloških dostignuća te podaci zatim bivaju
upućeni u Bruxelles. Za prekršitelje su određene posebne
kazne. Kao što za svaku zemlju postoje kvote mlijeka, mesa,
jaja, maslaca... za proizvodnju, tako postoje i kvote za izlov ribe.
Jure će svojom ribaricom moći izloviti toliko šparića,
inćuna itd., a Šime toliko i toliko. Njihov svakodnevni
izlov u Jadranu, sa ZERP-om ili bez njega, kontrolirat će hrvatska
obalna straža, koja će podatke slati u Bruxelles i ako ulovljenih
ribica bude više od odobrene kvote, Zagreb će plaćati penale.
Sateliti, radari,
antene...
Operativni centar Obalne straže talijanske mornarice mjesto je s kojega
se prate sva talijanska plovila na bilo kojem mjestu svijeta, sva
plovila koja ulaze u talijanske teritorijalne vode, kao i sve ribarice
veće od 15 metara. Na golemim ekrenima vide se mali trokutići koji
naznačuju svako plovilo i njegov smjer kretanja. Točno se zna ime
svakog plovila, njegovi osnovni podaci, što prevozi, kamo
plovi itd. Sve se prati na ekranima.
Kao na nekom filmu o tajnom agentu Jamesu Bondu. Može se izravno ući u
kontakt sa svakim plovilom, a u tom operativnom centru razvijena je i
posebna tehnika otkrivanja brodova koji, na primjer, isključe sve svoje
radare, kompjutore, odnosno žele ostati u tajnosti jer očito čine
nešto nezakonito. E, i takvi se brodovi otkrivaju križanjem
podataka dobivenim preko satelita i obalnih radara, antena. Rečeno mi
je kako je taj sustav jedinstven u svijetu, kako je tek razrađen i već
ima zainteresiranih zemalja za otkup tehnologije.
Operativni centar ne nalazi se uopće na talijanskoj obali, nego u
zgradi ministarstva prometa u rimskoj četvrti EUR. Zapovjednik centra
je Giovanni Galatolo, a svoju zadaću, koja traje 24 sata na dan,
obavlja za više ministarstava. Za ministarstvo
okoliša obalna se straža preko toga operativnog centra brine
o zaštiti morske flore i faune, za ministarstvo unutarnjih
poslova nadzire tajnu imigraciju, za ministarstvo kulture brine se o
arheološkim podmorskim nalazištima, za
ministarstvo poljodjelstva brine se o izlovu ribe, za odjel Civilne
zaštite o prirodnim nepogodama, brine se zatim o sigurnosti
plovidbe, o spašavanju itd.
Obvezan sustav VMS
Obalna straža s lučkim kapetanijama ima ukupno 11.000 ljudi,
računajući i časnike za nadzor nad 8000 km talijanske obale
apeninske čizme. Posjeduje 300 plovnih jedinica različitih kategorija,
od golemih patrolnih brodova, većih od 50 metara, do gumenjaka,
smještenih u 113 luka na cijelom poluotoku. Ima 9 zrakoplova
i 9 helikoptera u tri zrakoplovne baze (Sarzana, Pescara, Catania), s
uređajima uz pomoć kojih se i u noći može, na primjer, otkriti mrlja
nafte na moru.
Osim toga, postoji ugovor s jednim privatnim društvom za
stalni nadzor onečišćenja i brzu intervenciju u slučaju
ekoloških katastrofa. Iz Operativnog centra na mjesto
onečišćenja izravno se šalju brodovi iz luka
najbližih ekološkoj nesreći.
– Operativni centar prima sa satelita slike o
onečišćenju. Na osnovi tih prvih podataka upućujemo na lice
mjesta brodove ili zrakoplove radi dodatnih analiza i zatim
čišćenja mora – objašnjava nam
zapovjednik Galatolo.
Italija ima strogi zakon koji brani plovidbu nesigurnim brodovima. Kako
se, na primjer, otkriva neki nesigurni brod koji želi ući u Jadransko
more?
– Na ekranima točno vidimo o kojem je plovilu riječ i znamo,
prema podacima o njemu, je li siguran ili bi mogao izazvati neku
ekološku katastrofu. Zatim obavijestimo najbližu lučku
kapetaniju koja svojim plovilima zaustavi takav brod – kaže
Galatolo.
Mogu kontrolirati svaku talijansku ribaricu i znati točno gdje se
nalazi.
– Sve ribarice veće od 15 metara moraju imati sustav VMS
(Vessel Monitoring System) za radiolokaliziranje, na osnovi kojeg se u
svakom trenutku može vidjeti gdje se nalazi plovilo –
objašnjava nam Galatolo. Na monitoru smo vidjeli brojne
zelene trokutiće uz jadransku obalu, vidi se i koliko se ribarica
približilo središtu Jadranskog mora.
Taj sustav kontrole imaju sve zemlje EU. Uveden je prije svega za
kontrolu izlova, ali se mogu provoditi i tzv. policijske kontrole. Ako
je neka ribarica lovila ribu na zabranjenim prostorima ili
ušla u tuđe teritorijalne vode, čeka je i kazna u Italiji u
njezinoj matičnoj luci. Operativni centar obavijesti mjerodavnu lučku
kapetaniju o prekršaju neke ribarice koja, nakon povratka u
luku, biva kažnjavana i oduzimanjem prava na izlov na nekoliko dana ili
dulje razdoblje, ovisno o težini prekršaja.
Suradnja s Rijekom
– I ribarice koje uđu u hrvatske teritorijalne vode na
povratku u luku čeka kazna. Kažnjava se i ona ribarica koja isključi
“plavu kutiju” (kako se naziva sustav VMS zbog boje
kutije), valjda u želji da izbjegne kontrolu – kaže Galatolo.
Zapravo, ribaricu koja isključi “plavu kutiju”
presretne patrolni čamac obalne straže i stražari utvrđuju je li do
isključenja došlo namjerno ili zbog eventualnog kvara te na
osnovi toga određuju kaznu vlasniku ribarice. Strogokontroliranih
ribarica, većih od 15 metara, u Italiji ima oko 5000. Takvom kontrolom
najprije su bile obuhvaćene ribarice duže od 24 metara, pa one od 18
metara, a odsad i one veće od 15 metara. Ribarice moraju imati te
naprave, u suprotnome, ne mogu dobiti dozvolu za ribolov.
Preko Operativnog centra organizira se i koordinira traganje i
spašavanje u moru u Italiji (SAR, Search And Rescue) te na
osnovi međunarodne konvencije iz Hamburga 1979. preuzima se i
koordinacija u pružanju pomoći na moru (IMRCC, Italian Maritime Rescue
Coordination Center).
– Odlično surađujemo s pomorskom radijskom službom u Rijeci u
traganju i pružanju pomoći na moru. Posebno mnogo intervencija ima
ljeti kad isplovljavaju mnoge jahte i jedrilice. S Rijekom surađujemo
možda najbolje na Sredozemlju, dobra je suradnja i s Francuzima, a to
ne govorimo zato što ste vi hrvatski novinar, nego zato
što je stvarno tako – ispričali su mi časnici dok
smo razgledali Operativni centar.
Upravo spašavanje i pružanje pomoći brodovima najveći je
ponos Operativnog centra, jer može intervenirati svuda u svijetu. Ako
se, na primjer, neki talijanski brod nađe u teškoćama u
morima Afrike, gdje zemlje nemaju razvijen sustav
spašavanja, može se vidjeti koje je plovilo najbliže
unesrećenom plovilu te ga uputiti upomoć. Ovisno o stanju u kojem je
brod, može se intervenirati i na druge načine, jer na ekranima se mogu
vidjeti brodovi u svim dijelovima svijeta. Kao u nekom
špijunskom filmu, samo što ovdje podaci služe za
pružanje pomoći, zaštitu okoliša,
zaštitu morske flore i faune.
Soba iz koje Talijani nadziru cijeli Jadran
Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao
Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.
Prirodni Ozempic: Dijetetičarka otkrila voćni napitak koji pomaže u mršavljenju
Courtney Kassis redovito dijeli savjete o prehrani, a njezin najnoviji savjet za mršavljenje je zdravi voćni napitak
Hrvatska doživjela debakl, teško smo poraženi od BiH u ključnoj utakmici za odlazak na EP
Hrvatskoj je bilo bitno da ne izgubi s više od 13 razlike budući da je u prvoj utakmici slavila 89:76, no u tome nije uspjela.
Vikendima čak 62,3% 13-godišnjaka više od tri sata dnevno radi aktivnosti koja može uzrokovati niz problema
S ovim neugodnim problemom susrela se trećina muškaraca u svijetu, a ignoriranje dovodi do ozbiljnih problema