Žestoke kritike dijela maturanata ne stišavaju se ni dva dana nakon ispita iz hrvatskog jezika. Zbog reakcija maturanata i roditelja ministar obrazovanja Željko Jovanović skupio je u petak 13 profesora hrvatskog jezika koji su morali riješiti test i ocijeniti njegovu težinu. Nakon sastanka nisu željeli otkriti svoje dojmove jer su se dogovorili da će sve javno reći u ponedjeljak. Strasti je ublažio esej koji je drugi dio testa, a u kojem su uspoređivali Stranca, djelo Alberta Camusa, i Zločin i kaznu Fjodora Mihajloviča Dostojevskog.
Adiam il dolobortin
Nezadovoljni maturanti i dalje tvrde da su pitanja bila “iživljavajuća” pitanjima: interpretaciji pjesme Oproštaj Tina Ujevića na sataročakavskom, zbunjujućeg pitanja o broju ribara u čamcu u Ribanju i ribarskom prigovaranju Petra Hektorovića te boji Juditina prstena u istoimenom djelu Marka Marulića.
– Ogorčen sam jer su neka pitanja bila bezobrazna. Prošle godine pitanja su bila deset puta lakša i za tu težinu smo se pripremali – kaže Marsel Žižanović, vinkovački maturant. Maturant Prve riječke hrvatske gimnazije Luka Sorić drži kako je test bio prilično težak.
– Bilo je pitanja za koje nisam imao ideju što zaokružiti, dvosmislenih ili glupih, kao ono koliko je ribara na brodu – potužio se Luka.
Iva Grgić, maturantica Katoličke klasične gimnazije Požega, smatra da je ispit pisan prema gimnazijskom programu. – Zamjeram što su nam stavili tekst na starohrvatskom i čakavici jer postoji prijevod na suvremeniji jezik. Bilo je previše dvosmislenih pitanja i nismo znali odnosi li se pitanje na cijelo djelo ili na navedeni ulomak – kaže Iva.
I Tihanu Štimac i Marka Strilića iz gospićke gimnazije smeta arhaičnost tekstova i dvosmislena pitanja.
– Imali smo pitanje vezana za knjigu Lovac u žitu u kojem stoji koja se osobnost ističe kod lika koji poručuje da će sjesti na atomsku bombu ako izbije rat. Bilo je ponuđeno avanturizam, buntovnost, poremećenost i nešto četvrto. Mi smo zaokružili buntovnost, ali kad bolje razmisliš, može biti sve – objašnjava Marko. Oboje se pribojavaju kako će izgledati ispit iz matematike.
Antonia Antal i Gabrijela Janković, maturantice virovitičke Gimnazije Petra Preradovića, ljute se na pitanje koje je tražilo da se odredi je li jedan tekst pisan u sarkastičnom ili ironičnom tonu. Pitaju se što je točno?
No ne smatraju svi maturanti da je ispit zrelosti bio težak. Tena Novak iz Prve gimnazije Varaždin nije zadovoljna kako je riješila test na maturi, no ne krivi pitanja.
– Malo mi je u jednom dijelu zakazalo znanje, ali nije toliko strašno jer sam svjesna da su moji kolege u strukovnim školama imali još većih problema – kaže. Smatra da je skok u težini pitanja u odnosu na lani bio prevelik, na što nitko nije bio spreman. Maturantica Gimnazije Karlovac Daria Lovrinović drži da je test iz književnosti bio teži nego godinu prije, ali ne baš toliko.
– Dobro sam se pripremila i pitanja me nisu iznenadila.
Činjenica je da su neka bila dvosmislena. No, jako sam zadovoljna – kaže.
Anica Sabljić iz Opće gimnazije Požega očekuje da će imati od 80 do 90 posto ispita točno riješeno i misli da su maturanti reagirali najviše zato što je bila matura bila teža nego proteklih godina.
– Nisam očekivala teška djela, ali ovo je ipak A razina i sada se prvi put pokazalo da postoje razlike između više i niže razine, a to je u redu – ističe Anica Sabljić.
Ima više faktora
Boris Pribanić, maturant riječke Gimnazije “Andrija Mohorovičić”, zadovoljan je kako je riješio test i za “frku” u javnosti drži da je prenapuhana. Kolegica mu Aleksandra Ignatovski smatra kako je sve bilo pošteno.
– Imam prigovor na ljude koji imaju prigovore, hejtam hejtere. Jedino je dvosmisleno pitanje bilo ono o “Ribanju i ribarskom prigovaranju”, ostalo je bilo fer – kazala je Aleksandra.
Profesorica hrvatskog Marina Čubrić iz Nadbiskupske klasične gimnazije, koja je ranije sudjelovala u pripremi pitanja za maturu, smatra da, ako je ispit bio težak, ne znači i da je bio loš.
– Nisam vidjela test, ali vjerujem da su učenici uzbuđeni više no što je potrebno i da će to pokazati rezultati. Ne vjerujem da je bilo nešto što se nije učilo u školi. U rješavanju je jako puno faktora, a važan je i odnos prema učenju tijekom četiri godine. Zna se tko se buni – kazala je M. Čubrić.
Akademik Milivoj Solar drži da su problem pretrpani programi.
– Treba ih smanjiti i povećati broj sati. Ne može se o testu govoriti na temelju dva-tri teška pitanja. Ta su pitanja za odličan i ne mogu ih svi riješiti. Problem je ako je bilo više od dva-tri dvosmislena pitanja i ako ih riješi samo od pet do deset posto učenika – kaže Solar.
(Na tekstu su još surađivali: eč/VLM, brb/VLM, ivi/VLM, ml/VLM, ibe/VLM, iju/VLM, iš/VLM, mš/VLM, ljm)
Ako su ta tri pitanja najproblematičnija, onda su nam djeca uistinu...malo manje pametna nego što smo mislili. Pobrojiš ljude na brodu, zar je uistinu toliko teško? To sa Juditinim prstenom...Nisam \"čakavac\" i nemam veze s tim krajem, ali vidim da je prsten od svjetlo crvenog rubina. Za ovo treće bih poslao starog da \"reklamira\" ako mi otkinu bod. Ipak se radi o nečijoj budućnosti i bilo kakve manipulacije s više mogućih odgovora ne smiju biti dozvoljene. Kada se sve svodi na jedan malo veći ispit, hoćeš li upisati željeni fakultet ili ćeš završiti na drvnoj tehnologiji i uređenju krajobraza. Malo više odgovornosti i kod likova koji smišljaju pitanja. Ipak se ovdje radi o djeci.