Prije dvije godine, početkom travnja, kad je pokojni papa Ivan Pavao
II. odlazio s ovog svijeta, kardinal Stanislaw Dziwisz, njegov osobni
tajnik, koji ga je držao za ruku u tom času – a proveo je uz
Karola Wojtylu gotovo četrdeset godina – proživljavao je
teške, možda i najteže trenutke u svom životu. O tome ni
danas ne može govoriti mirno. Samo mjesec nakon smrti Ivana Pavla II.
papa Benedikt XVI. pokrenuo je žuran postupak za
proglašenje njegova prethodnika blaženim i svetim, koji je
pri kraju. I dok se kao prvi svjedok u tom procesu kardinal Dziwisz
zauzima za to da se Ivana Pavla II. izravno proglasi svetim, istodobno
se krakovski nadbiskup suočava s lustracijom koja je zahvatila poljsko
društvo i Crkvu.
Bojali smo se da neće biti lako dobiti razgovor s bivšim
tajnikom Ivana Pavla II., no pomicanje termina prešlo je sva
naša očekivanja.
– Krakov pomalo postaje mali Vatikan –kazao nam je
glasnogovornik nadbiskupije u Krakovu Robert Necek.
Strpljivo smo “čekali u redu”, a onda je stiglo
novo upozorenje – da se neće moći pitati o posljednjim
trenucima Ivana Pavla II. U samom pak razgovoru nismo dobili odgovore
ni na pitanja o atentatu na papu Wojtylu, a odgovor na upit o
međugorskim ukazanjima kardinal Dziwisz odlučio je –
preskočiti.
* Možete li za čitatelje
Večernjeg lista reći kako protječe proces beatifikacije Ivana Pavla II.?
– Završen je rimski dio beatifikacijskog procesa.
To znači da proces prelazi u ruke teologa, a onda kardinala. Na njihov
zahtjev Sveti Otac Benedikt XVI. odlučit će o beatifikaciji ili
kanonizaciji sluge Božjega Ivana Pavla II.
* Može li to biti izravna
kanonizacija? Poznato je da vi očekuje izravno proglašenje
Ivana Pavla II. svetim?
– Očito, molimo se za dar kanonizacije. Ipak, posljednja
riječ pripada Svetom Ocu Benediktu XVI. Kakva god bude njegova volja,
prihvatit ćemo je. Smatram da s tim ne treba žuriti. Radovat ćemo se
beatifikaciji, kao i izravnoj kanonizaciji. Mogu još dodati
da je za mene Ivan Pavao II. svet. Čekam samo institucionalnu potvrdu.
* Zašto ste odlučili sačuvati bilješke Ivana
Pavla II.? Kad će one biti javno dostupne?
– Papine su bilješke jako važne i imaju duhovnu
vrijednost. Produbljuju pogled na mnoga područja duhovnog života. Hoće
li one biti dostupne? To još ne znam. Sigurno još
nije došao trenutak da na to odgovorim.
* Vi ste zasigurno osoba
koja je najbolje poznavala Ivana Pavla II. Što smatrate
najvećom njegovom “ostavštinom”?
– U nekoliko je rečenica nemoguće definirati i opisati
njegovu ostavštinu jer ona zahvaća mnoga područja. No,
mislim da prije svega treba istaknuti glavne crte socijalnog nauka
Crkve produbljenog molitvom, koncepciju međuljudske solidarnosti,
pravila milosrđa te etičke temelje demokracije i pozitivno
predstavljanje slobodnog tržišta.
* Ivan Pavao II. tri je
puta posjetio Hrvatsku i dvaput BiH. Stoti apostolski pohod bilo je
njegovo putovanje u Hrvatsku. Kakva su vaša sjećanja na te
posjete i susrete s Hrvatima?
– Nesumnjivo najveći dojam na mene je ostavilo treće
hodočašće u Hrvatsku. Snažno mi se urezalo u sjećanje jer je
Hrvatska, poput Poljske, izmučena zemlja. Upravo je u vašoj
zemlji i u tom dijelu svijeta učenje Ivana Pavla dobivalo iznimno
značenje i veliku važnost. Treći posjet Ivana Pavla II. Hrvatskoj bilo
je vrijeme zarastanja rana. U Rijeci i Osijeku izrečene su riječi o
pomirenju i međusobnom opraštanju. Uostalom, slično i u
Banjoj Luci u BiH, Sveti Otac ponovno je to snažno istaknuo. Kazao je
tada da je ta zemlja natopljena krvlju puno pretrpjela. Ipak, da bi se
gradila budućnost, treba se okrenuti kršćanskom
opraštanju, koje je znak unutarnje slobode i zrelosti.
Drugim riječima, oprosti i iskusit ćeš mir.
* Hrvati su gajili
posebnu simpatiju i ljubav prema Ivanu Pavlu II. Osjećali su da im je
bio blizak, posebno u vrijeme Domovinskog rata. Zašto je
Ivan Pavao II. tako dobro razumio situaciju pri raspadu
bivše Jugoslavije?
– Razumio je Hrvate jer je i sam potjecao iz zemlje u kojoj
je vladao komunizam, koji je u Poljacima htio skršiti
slobodu razuma i srca. Znao je Ivan Pavao II. da je sloboda temeljno
pravo koje pripada svakom čovjeku i svim narodima. Samo je u slobodi
moguće živjeti u punini i razvijati se. Dvije najbitnije vrednote koje
omogućuju ljudima dostojno živjeti su sloboda i istina. One su
nerazdvojno povezane. A te su vrednote bliske su ne samo Hrvatima i
Poljacima nego i cijelom čovječanstvu.
* Vatikan je bio prva
država koja je priznala neovisnost Hrvatske. Je li to zasluga Ivana
Pavla II.?
– Sluga Božji Ivan Pavao II. zalagao se za suverenost naroda.
Hrvati su mu bili u srcu. I u diplomatskom im je smislu davao
prvenstvo. Uostalom, Hrvatska je uvijek bila vjerna Apostolskoj Stolici.
* Kao krakovski
nadbiskup, imate li kontakte s Crkvom u Hrvatskoj i Bosni i
Hercegovini? Susrećete li se s kardinalima Vinkom Puljićem i Josipo
Bozanićem?
– Poznam obojicu kardinala Hrvata. Hrvatska mi je bliska, u
njoj sam nekoliko dana proveo na odmoru, ali ne samo zbog toga. Postoje
dublji razlozi, prije svega je to zajednička ljubav prema Svetom Ocu
Ivana Pavlu II.
* Kako vidite ulogu pape Benedikta XVI.? Vodi li sadašnji
papa Crkvu u smjeru koji je zacrtao Ivan Pavao II.?
– Sveti otac Benedikt XVI. nastavlja put koji je pokazao
sluga Božji Ivan Pavao II. Ipak, nije to slijepo nasljedovanje. Ista je
to linija, ali drugačiji način vršenja službe. Ne treba
tražiti da pontifikat Benedikta XVI. bude kopija pontifikata njegova
prethodnika. Ovo je vrijeme i stil Svetog Oca Benedikta XVI.
* Hoće li papa imati
odlučujuću ulogu u borbi s religijskim fanatizmom kao njegov prethodnik
u suprotstavljanju komunizmu?
– Mislim da to nema potrebe isticati jer je to lako uočiti. U
svakoj religiji fanatizam izobličuje njezino pravo lice i postaje njena
karikatura. O tome se govorilo i na Drugom vatikanskom koncilu. Sveti
Otac Benedikt XVI. podsjeća na te probleme i upozorava da je sloboda
vjeroispovijesti putokaz prave ljudske slobode.
* Nakon
dugogodišnje službe, stajavši Ivanu Pavlu II. uz
bok, postali ste krakovski nadbiskup. Koji su problemi i zadaće Crkve u
Poljskoj?
– Najvažnije pitanje jest skrb za obitelj. Zbog ekonomskih
migracija u Irsku, Škotsku i Englesku, poljska obitelj
proživljava krizu. Duga razdvojenost pogoduje preljubu, a ponekad je i
uzrok raspada braka. Zato osnivamo dušobrižničke centre među
poljskim emigrantima u zemljama u kojima rade kako bismo im osigurali
duhovnu skrb. U Poljskoj je pak najveći problem nezaposlenost. Jedni
rade prekomjerno, a drugi traže posao u inozemstvu. S druge strane, u
Poljsku dolazi sve više ljudi iz različitih dijelova svijeta
koji traže posao i ovdje su dobro prihvaćeni.
* Velika medijska
prašina diže se u vezi s lustracijom u Poljskoj. Je li ona
potrebna i treba li je nastaviti?
– Drugo je najvažnije pitanje lustracija iako zanimanje
javnosti za nju jenjava. “Divljom se lustracijom”,
međutim, mnogim ljudima nanosi šteta. Ima tu puno
nesporazuma. Lustracija postaje element političke igre. Lustraciju
treba provesti u skladu s pravom i poštovanjem etičkih
pravila. Osim toga, ako govorimo o suradnicima tajnih komunističkih
službi, treba onda isto tako provjeriti i one koji su ih vrbovali. O
njima se najčešće šuti. Zar ne bi trebalo
najprije “izdati račun” tvorcima kriminalnog
sustava koji je trebao suradnike tajnih službi? Crkva se ne boji
istine, ali ona mora proizlaziti iz brige za istinsko dobro
društva, a ne biti metodom borbe protiv neugodna protivnika.
Takvo shvaćanje lustracije ne vodi izgradnji dobra, nego njegovu
uništenju.
Ivan Pavao II. pripremio je proceduru ostavke
Na prijedlog vatikanista Gian Franca Svideroschija bivši tajnik Ivana Pavla II. kardinal Dziwisz objavio je svoja sjećanja o Karolu Wojtyli i godinama provedenim uz njega u knjizi “Svjedočanstva”. Sjećanja tajnika pape Wojtyle prije nekoliko mjeseci izašla su istodobno na talijanskom i na poljskom. U njima kardinal Dziwisz predstavlja Ivana Pavla II. kao čovjeka vjere, iznutra slobodnog od različitih utjecaja te “blaga po prirodi”, kako je papa sebe nazivao, tvrdi Kardinal Dziwisz. Osim što je iznio brojne anegdote vezane uz papu Wojtylu, u knjizi kardinal Dziwisz demantira mnoga nagađanja. Tvrdi da Ivan Pavao II. nije financijski pomagao poljski antikomunstički pokret Solidarnost, nego samo moralno i duhovno. Navodi i malo poznatu činjenicu da su bivše komunističke vlasti Poljske, prigodom njegova posjeta Poljskoj 1983., tražile da promijeni sadržaj svojih propovijedi, no on je to odbio, zaprijetivši naglim povratkom u Rim. Na stranicam “Svjedočanstva” Dziwisz opovrgava tračeve da se kardinal Ratzinger protivio međureligijskom susretu u Asizu, a o papinoj ostavci pak tvrdi da je on bio “pripremio odgovarajuću proceduru ostavke u slučaju da bi se našao u situaciji da ne može do kraja obavljati svoju službu”.
Ista strast - planinarenje i skijanje
Stanislaw Dziwisz potječe, kao i papa Karol Wojtyla, iz okolice Krakova na jugu Poljske. Rodio se 1939. u Raby WyŸna, a u knjizi “Svjedočastva” navodi da je njegova brojna obitelj skrivala Židova tijekom II. svjetskog rata te mu tako spasila život. S Karolom Wojtylom se susreo u sjemeništu te su postali prijatelji. K. Wojtyla mu je 1966. kao krakovski nadbiskup predlažio da mu postane tajnikom te je sljedećih 40 godina bio “njegova sjena”. U Vatikanu je bio poznat kao don Stanislao, a Ivan Pavao II. zvao ga je Staš, nadimkom za poljsko ime Stanislaw. Imali su istu strast – planinarenje i skijanje. Nakon smrti pape Ivana Pavla II., Stanislaw Dziwisz postao je krakovski nabiskup te kardinal.