eksperimentalno

Što donosi cjelodnevna škola? Mišljenja struke podijeljena, otkriveni detalji

Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL/Ilustracija
učionica
Foto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL/Ilustracija
učionica
Foto: Marin Tironi/PIXSELL
Zagreb: Nastava preko virtualnih učionica na HRT 4
Foto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL, ilustracija
Prazna učionica
24.03.2023.
u 07:09
Ana Tuškan iz Sindikata hrvatskih učitelja kazala je Hini da su u sindikatu skeptični po pitanju izvedivosti programa cjelodnevne škole
Pogledaj originalni članak

Hrvatska udruga ravnatelja osnovnih škola optimistična je oko eksperimentalne cjelodnevne škole koja će se od jeseni provoditi u 50 škola, dok je Sindikat hrvatskih učitelja izrazio sumnju u cijeli koncept te najavljuju analize i ankete te kritiziraju što se struku nije ništa pitalo. Predsjednica Hrvatske udruge ravnatelja osnovnih škola (HUROŠ) Antonija Mirosavljević dobrim je ocijenila to što će se eksperimentalni program četiri godine provoditi u školama koje prođu na javnom pozivu Ministarstva znanosti i obrazovanja, a ne samo godinu dana, pa će se stići promijeniti sve ono što se u praksi pokaže da nije provedivo.

"Dobro je povećanje sati matematike, svi znamo da nam djeca štekaju u STEM području", kazala je Mirosavljević za Hinu.

U redu je da informatika bude jedan sat, nema potrebe za više

Prema programu cjelodnevne škole informatika koja je bila izborni predmet od prvog do četvrtog razreda, u petom i šestom obvezni predmet, dok je u sedmom i osmom razredu opet bila izborni - sada postaje obvezan predmet od prvog do osmog razreda pod nazivom Informacijske i digitalne kompetencije.

"Informatika mora biti redovan predmet i u redu je da bude jedan sat te nema potrebe za više", smatra Mirosavljević, koja smatra da nije bilo dobro prethodno rješenje s redovnim i izbornim satima iz informatike. "Satnica se smanjuje u fizičkom obliku, ali u smislu kurikuluma i sadržaja koji će djeca usvajati ona ostaje ista", kaže Mirosavljević, naglašavajući da su kurikulumi od prvog do četvrtog razreda bili isti kao i onaj u petom razredu pa bi učenici koji su prva četiri razreda išli izborno na informatiku, u petom razredu opet sve ponavljali.

Komentirala je i da je u prijašnjim razdobljima uvedena informatika kao izborni i redovni predmet, a zanemaren je drugi strani jezik koji je neophodan, pa stoga pozdravlja njegovo uvođenje kao obaveznog predmeta od četvrtog razreda koji se zatim sluša do kraja osnovne škole.

Razdvajanje predmeta Prirode i Društva koji postaju Prirodoslovlje ocijenila je kao prirodan tijek te drži da se to već trebalo napraviti. "Imamo pokazatelje i na natjecanjima da je biologija bila najteža, u nacionalnim ispitima feedback je od učenika da je teža od matematike", dodala je, ustvrdivši da je to znak da se trebalo nešto promijeniti.

Mirosavljević je kazala da je optimist po pitanju izvedivosti programa cjelodnevne škole. "Bolje je neke stvari probati nego ne probati, bolje je pokušati nešto provesti nego da stalno stojimo na jednom mjestu", kazala je. Koliko će djeca vremenski provoditi u školi, koliko će učitelji imati povećanje zaduženja, taj dio, kaže, moraju vidjeti kada krenu sve skupa raditi.

"Zamišljeno je dobro, a na nama dionicima je, svima koji su u sustavu, da to provedemo da to bude po mjeri naših učenika. Ako ne zapnemo i ne pratimo što treba dodavati i oduzimati, od toga neće biti ništa, kao niti od Škole za život i ostalih", poručila je.

Tuškan: Skeptični smo, ali pokušat ćemo dati konstruktivne komentare

Ana Tuškan iz Sindikata hrvatskih učitelja kazala je Hini da su u sindikatu skeptični po pitanju izvedivosti programa cjelodnevne škole. "Mi ćemo prikupiti i napraviti anketu i analizu i skupiti što više mišljenja s terena kako bismo mogli dati svoje konstruktivne prijedloge. Malo smo skeptični. Imamo trenutno premalo informacija da bismo mogli vidjeti koliko je to kvalitetno riješeno", rekla je.

Kritizirala je to što u izradi programa nisu bili uključeni sindikati i struka, "premalo se tražilo mišljenje struke, a suradnjom bi se riješilo probleme i nedoumice".

Prvi dojmovi koje su dobili s terena su, ističe, vezani uz informatiku. "Struka nam se javlja i govori da ju je pohađala većina učenika dok je bila obvezan predmet. Dobili smo informacije s terena da je srezan kurikulum, potrebno je sad vidjeti koliko je točno srezano. Jedan sat ne može biti dovoljan za informatiku nikako", komentirala je Tuškan.

Naglašava da dokumenti koje je MZO objavio imaju puno riječi, a malo konkretnih informacija kako će to izgledati.

Puno otvorenih pitanja, rokovi kratki

Sindikatu je problematičan dio programa potpore, potpomognutog i obogaćenog učenja u sklopu kojeg, kako je objašnjeno u MZO-u, učenici s nastavnicima ponavljaju, razrađuju teme, utvrđuju gradivo za koje su učitelji primijetili da nije dobro percipirano.

Ne postoji, kaže Tuškan, dovoljno stručnih suradnika, a ako je poanta da nema domaće zadaće, pitanje je koliko se sve to skupa može raditi spojeno s redovitom nastavom i hoće li učenici biti previše iscrpljeni.

"Tu je još i pitanje prostornih kapaciteta učionica i blagovaonica, hoće li se učenici moći koncentrirati, koliko će biti opterećenje učitelja i hoće li postati viškovi oni iz produženog boravka, hoće li najavljeno povećanje plaća biti razmjerno povećanju opsega posla", navodila je Tuškan.

Kada je riječ o povećanju satnice matematike i hrvatskog jezika, ističe da nije sporno da se treba povećati čitalačka i prirodoslovna pismenost, no upitno je na koji način će se realizirati u praksi da učenici ne bi bili dodatno opterećeni.

Video: Poznati detalji povrata poreza, oko 153.000 mladih dobiva puni iznos: 'Isplate kreću u svibnju'

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 5

TJ
TJekelic
11:16 24.03.2023.

I onda na kraju svi preko pickjobs platforme odu radit u njemacku i vani druge zemlje jer nas sustav nikad nece uspijet zadrzat sve nase ljude vece ce problem samo radit

DU
Deleted user
07:24 24.03.2023.

koliko djece ima.... jos malo biti ce i cjelotjedna skola...vise vriedi iskaznica hdzeja nega tri fakulteta...eto mistrija (zidarski alat za malter) iz vinkovaca mora imati u vladi dva ministra...ali debela vise nije...toliko se najedala da vise nije mogla ni potpisati se...istrazuju rumunjska natezaca i neka madjarica lapatos...strane agentice u zagrebu druga tetejca..

Avatar Asterix
Asterix
09:56 24.03.2023.

Djecu je potrebno rasteretiti, naučiti ih osnovne stvari i istovremeno ih zainteresirati za više područja od kojih će oni s vremenom odabrati što ih najviše zanima. Tako da nema potrebe povećavati satnicu hrvatskog i matematike na 6 sati tjedno, geografije na 3 itd. Smanjivanje informatike na 1 sat je u redu za naučiti osnovno a i više od toga. Na kraju krajeva neće svi biti informatičari. Treba netko graditi kuće, ceste... postavljati keramiku, obrađivati zemlju... Također i vjeronauk smanjiti na 1 sat tjedno. Jedino što treba povećati pod obavezno je tjelesni odgoj (3 sata je malo) a i povećanje engleskog na 3 sata tjedno nije dovoljno pogotovo ako usporedimo s geografijom koja će također imati 3 sata. U današnjem vremenu djeca trebaju poznavati engleski gotovo kao materinji jezik. Pozdravljam uvođenje predmeta s praktičnim i društvenim vještinama.