Da bi se dijete što bolje prilagodilo zahtjevima škole, potreban je uravnotežen razvoj svih djetetovih sposobnosti. Isto tako, važno je da prije polaska u školu, dijete ima usvojena određena znanja i vještine jer samim time cjelokupna prilagodba bit će lakša. Priprema za školu ne počinje godinu dana prije djetetovog polaska u školu već od njegovog rođenja.
Samopouzdanje kao glavni čimbenik
Za uspjeh u školi nije važna samo djetetova sposobnost učenja, čitanja, pisanja i računanja već i njegova emocionalna i socijalna zrelost. Bitno je može li dijete dovoljno dugo mirno sjediti i pratiti nastavu. U razredu su i drugi učenici koje je dijete tek upoznalo i nisu svi prijateljski naklonjeni. Također, učiteljica je autoritet kojega dijete treba slušati. Sve ovo od djeteta iziskuje određenu razinu prilagodbe i uklapanja. Djeca koja teško uspostavljaju kontakte i prijateljstva s drugom djecom kasnije u životu razvijaju određene psihološke poteškoće. Vođenje brige o samome sebi podrazumijeva djetetovu sposobnost da brine o svojim svakodnevnim potrebama kao što su odijevanje, svlačenje, samostalnost u odlasku na toalet i slično. Sve ovo mu daje osjećaj samopouzdanja i sigurnosti; problem može nastati ako dijete ne može voditi brigu o sebi. Često takvu djecu prijatelji proglase „bebicom“ što utječe na djetetovu sliku o sebi, ali i na prijateljstva s vršnjacima. Međuljudski odnosi igraju važnu ulogu i uvelike će utjecati na djetetov odnos prema školi. Dijete počinje razvijati socijalne vještine uz roditelje, a zatim i u široj obitelji i društvenoj zajednici. Očekuje se da dijete nauči određena pravila prihvatljivog ponašanja. Jedan od najvećih djetetovih zadataka je naučiti kako se ophoditi s učiteljima i učenicima. Ako dijete ne uspostavi dobar odnos i često je neprihvatljivog ponašanja ono će biti okarakterizirano kao zahtjevno ili problematično. Biti prihvaćen i imati prijatelje složen je proces, stoga je važno njegovati ove vještine.
Sposobnost rješavanja problema
Emocionalna priprema djeteta za školu bitan je dio priprema o kojem ovisi djetetovo zadovoljstvo i lakoća kojom će se uklopiti u novu sredinu. Ovdje je jako važno da dijete izražava da se veseli školi, da želi ići u školu i da bez problema provodi vrijeme u školi. Također, jedan od pokazatelja emocionalne zrelosti je i sposobnost rješavanja mogućih problema. Zadovoljno i sigurno dijete lakše će se nositi s promjenama. Prestrašenoj, stidljivoj i zabrinutoj djeci bit će teže. Potičimo kod djece prepoznavanje tuđih i vlastitih osjećaja i adekvatno reagiranje na te osjećaje. Svakom djetetu su potrebni dosljednost, pravila i kontrola. Dajte mu pravila i granice, ali i odgovornost i neovisnost i slobodu u nekim izborima. Omogućite djetetu doživljaj uspjeha. Naučite ga kako da se odnosi prema neuspjehu. Nemojte uspoređivati svoje dijete s drugom djecom, ni braćom ili sestrama. Razgovarajte s djetetom o njegovom odnosu prema prijateljima. Budite dobar uzor, imajte dobro mišljenje o sebi. Recite djetetu da je dobro i potrebno cijeniti sebe.
Pročitajte i Kojim vještinama dijete treba ovladati prije polaska u školu?
Dijete koje je spremno za početak škole prepoznat ćemo po pozitivnim stavovima prema školi, učiteljima i novim prijatelja koje će tamo steći. Polazak u školu dijete će shvatiti kao dokaz svoje odraslosti i zrelosti. Potrebno je podržavat takav stav, ali i paziti da ne stvorimo idealnu sliku onoga što dijete očekuje, nego realnu. Važno je da uputimo dijete u ono što se od njega očekuje, ali i da naglasimo da smo mu velika podrška i potpora na koju može uvijek računati.
Aktivnosti koje trebamo poticati prije polaska u školu:
- samostalnost djeteta (oblačenje, svlačenje, zakopčavanje, hranjenje, razvijanje kulturno higijenskih navika).
- razvoj psihomotornih vještina (trčanje, skakanje, igre s loptom, penjanje).
- stvaranje pozitivne slike o sebi.
- stvaranje radnih navika (dobro je da dijete ima neki svoj kutak u kući, gdje mu je stol i gdje će pisati zadaću).
- druženja s vršnjacima.
- poticati dijete u pričanju svega što vidi, prepričavanje događaja koji su se dogodili tijekom dana, opisivanje okoline.
- vježbe pažnje i koncentracije (koncentracija djeteta prije polaska u školu nije dulja od 15 minuta).
- stvaranje pozitivnog stava prema školi.
Kako poticati razvoj vještina s djetetom?
Osim emocionalne i socijalne zrelosti, važno je poticati i ostale vještine kojima dijete treba ovladati prije polaska u školu. Poneki se roditelji susreću s manjkom kreativnosti ili ne znaju na koje se izvore mogu osloniti, a da budu sigurni da je sadržaj koji koriste dovoljno dobar za njihovo dijete. Za Internetu postoje već osmišljene vježbe od strane struke - platforma BaDaBum roditeljima i djeci pruža cijeli niz vježbi koje potiču razvoj predmatematičkih vještina, fonološke svjesnosti (rastavljanje riječi na slogove, tvorba i prepoznavanje rime, analiza i sinteza riječi), grafomotoričkih vještina, usvajanje prostorne i vremenske orijentacije, povećanje radne memorije, razvoj pažnje i koncentracije i sl. i stoga može poslužiti kao izvrsna priprema za školu. Roditelji vježbajući zajedno s djetetom mogu pratiti njegov razvoj i dodatno im pomoći u usvajanju određene vještine, pomažući djetetu da razvije svoje pune potencijale. Sumnjaju li roditelji na neko odstupanje u govorno-jezičnom razvoju svog djeteta, uz pomoć upitnika samoprocjene, dostupnim na platformi, roditelj može dobiti informacije o mogućim kašnjenjima u nekom od područja djetetova razvoja i potom djelovati – zatražiti savjetovanje s logopedom ili dijagnostički logopedski pregled.