Svijet više ne može živjeti bez interneta, društvenih mreža i aplikacija. Niti može niti želi! Svakoga dana sve više koračamo prema četvrtoj industrijskoj revoluciji koja digitalilzira okruženje u kojem živimo, ubrzava, automatizira i čini sve mogućim. Prema podacima globalnog izvještaja Digital 2021, u samo godinu dana broj korisnika interneta povećao se za 300 milijuna te ih je sada više od 4,7 milijardi u svijetu, s daljnjom tendencijom rasta. Društvene mreže, pak, koristi više od 4,3 milijardi osoba, a prosječan korisnik dnevno na mreži provede čak šest sati i 43 minute, odnosno više od 100 dana godišnje. Aplikacije se upotrebljavaju u gotovo svim aspektima života, bilo da smo u kontaktu s obitelji i prijateljima, opuštamo li se na kauču, vodimo bankarske poslove ili tražimo ljubav na netu. App Annie, vodeća svjetska tvrtka za analizu mobilnih podataka, izračunala je da korisnici pametnih telefona godišnje preuzmu više od 200 milijardi mobilnih aplikacija i na njih potroše nevjerojatnih 120 milijardi dolara. A kako stoji Hrvatska kada su digitalni trendovi u pitanju? Kako bismo doznali što Hrvati misle o digitalizaciji i kako im ona mijenja živote, u suradnji s A1 Hrvatska proveli smo veliko anketno istraživanje na digitalnim platformama Večernjeg lista u kojem je sudjelovalo 2280 ispitanika.
Digitalizacija za većinu ima pozitivan predznak
I dok je još prije pojave pandemije koronavirusom postajao velik strah od digitalizacije i od toga kako će nam promijeniti život, danas ga, izgleda, više uopće nema. Naprotiv, za većinu naših ispitanika, odnosno čak 51 posto njih, digitalizacija označava lakšu i bržu komunikaciju i dolazak do informacija, a čak 70 posto njih smatra da su digitalne tehnologije utjecale pozitivno na njihovu komunikaciju s obitelji i prijateljima te da se s njima čuju češće i više komuniciraju. Osim što nema straha od digitalizacije, sve smo otvoreniji prema novim digitalnim trendovima. Čak 1300 ljudi, koji su sudjelovali u našem istraživanju, odgovorilo je kako smatraju da su natprosječno otvoreni za digitalne novitete i da redovito čitaju o novim trendovima u tehnologiji te da su ih spremni isprobati, a samo dva posto onih koji su riješili naše istraživanje smatra da imaju iznimno nizak interes za digitalne novitete.
Čak 81 posto ispitanih račune plaća online
I dok se komuniciranje preselilo na društvene mreže, plaćanje računa se, umjesto na šalterima banaka, pošta ili poslovnica FINA-e, sada obavlja putem interneta. Čak 1866, ili 81 posto, naših ispitanika račune plaća online, odnosno putem aplikacije, a pri kupnji preko interneta online bankarstvom plaća 42 posto ispitanih. U slučaju da se pak plaća karticama, najčešće je to VISA (58 posto ispitanih) te Mastercard (19 posto). Digitalizacija je zauvijek promijenila i način na koji konzumiramo zabavni i filmski sadržaj, a iščekivanje novih nastavaka omiljene serije na nekom TV programu postalo je prošlost. Binganje i mogućnost da filmove, serije i dokumentarce gledamo kad god želimo, i na uređaju koji želimo, duboko nam se uvlači pod kožu, a naše je istraživanje pokazalo i kako je među streaming platformama najpopularniji Netflix, koji koristi 34 posto ispitanih. Zanimljivo je i kako 46 posto onih koji su sudjelovali u istraživanju još uvijek ne plaća ni jednu streaming platformu. Kod odabira najdražih aplikacija, većina je ispitanih – njih 1065 odgovorilo da su im najvažniji praktičnost i preglednost, a 888, ili 38 posto, zanimljivost sadržaja.
Svjesni smo opasnosti na internetu
Osim prednosti interneta, građani su postali svjesni i opasnosti koje ondje vrebaju pa su brojne kampanje, poput one Bolji online, očito urodile plodom. Većina od naših 2282 ispitanih – njih 1491 – svjesno je važnosti korištenja internet zaštite pa je koriste i na internetu i na mobitelu, no svjesnost o važnosti mijenjanja lozinki trebala bi biti bolja. Stručnjaci ističu kako je važno lozinku mijenjati čim posumnjate kako je neki od vaših korisničkih računa hakiran te koristiti alate za upravljanje lozinkama (password manager) kako ne biste morali pamtiti niti zapisivati sve vaše lozinke. Također, sugeriraju da provjerite jesu li sve vaše lozinke snažne i jedinstvene. Koristite dvostupanjsku provjeru kad god i u kojem god obliku možete, kako bi hakerima otežali posao.
Sadržaj donosimo u suradnji s A1 Hrvatska.