Prijepori oko potrebe gradnje nizinske pruge Rijeka – Zagreb posve su nepotrebni jer je jasno da je hitno potrebna rekonstrukcija postojeće pruge, ali i gradnja nove – kazao je danas u Rijeci Mladen Črnjar, ravnatelj Zavoda za prostorno uređenje Primorsko-goranske županije predstavljajući prednacrt prijedloga novoga prostornog plana županije kojim se stvaraju preduvjeti za razvoj županije kao prometnog i energetskog čvorišta. Za potrebe riječkog lučkog sustava, jer je riječka luka prepoznata kao okosnica razvoja gospodarstva, nužna je infrastruktura i prostor za povećanje kapaciteta što mora biti definirano prostornom dokumentacijom, a prostorni plan, kazao je Črnjar, treba shvatiti kao propis od kojega nema odstupanja niti njegova proizvoljnog tumačenja.
– Zahvatima na postojećoj pruzi za koje treba izdvojiti 200 do 300 milijuna eura povećat će se kapacitet željezničkog prijevoza sa sadašnjih pet milijuna tona godišnje na deset milijuna tona, što bi zadovoljilo planove razvoja kontejnerskog prometa luke na Brajdici i Zagrebačkoj obali od milijun kontejnera godišnje, no drugu fazu razvoja luke i povećanje kontejnerskog prometa iznad milijun kontejnera godišnje može podržati samo nova pruga – kazao je Črnjar. Pritom je dodao da upravo zato pripreme za novu nizinsku prugu treba raditi već sada, između ostalog i da bi se mogli kandidirati za novac iz fondova EU te će u novom prostornom planu Primorsko-goranske županije biti definirane obje varijante, i postojeća pruga i nizinska pruga Rijeka – Zagreb.
Primorsko-goranska županije prva je od hrvatskih županija krenula s izradom novog prostornog plana, ne samo zbog izmijenjenog zakonodavnog okvira nego i zbog definiranja sutrašnjice županije i “rezervacije prostora” za ključne, ekonomski isplative, projekte. Novi plan, objasnio je Miroslav Štimac, voditelj izrade plana, neće smanjivati građevinska područja naselja, no činjenica da je na prostoru županije 20 posto manje stanovništva nego je bilo prije deset godina i da je veliki dio postojećih građevinskih područja naselja neizgrađen, odredila je stajalište da nema širenja građevinskih područja naselja, a gradnja izvan postojećih građevinskih područja bit će tek izuzetak. Isto tako, postojeće turističke zone u županiji izgrađene su tek 43 posto pa će za nove biti obavezno podastrijeti ekonomsku isplativost, a jednako tako i za gospodarske zone jer su postojeće više nego dovoljne, a na nekim područjima i predimenzionirane. Prvi će put u planu će biti definirano i more, odnosno sva će građevinska područja uz obalu imati definiranu i morsku površinu.
Novi prijedlog prostornog plana na jesen će biti upućen u prethodnu raspravu stručnim institucijama, a paralelno će se raditi i strateška studija utjecaja prostornog plana na okoliš. Iduće godine slijedi javna rasprava, obrada primjedbi i prijedloga i procedura dobivanja suglasnosti pa bi pred Županijskom skupštinom, koja ga donosi, trebao biti u proljeće 2013. godine. Za izradu novog prostornog plana iz županijskog proračuna u dvije i pol godine bit će izdvojeno oko tri milijuna kuna.