Prijedlog novog Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, koje će Ministarstvo mora, prometa, infrastrukture pustiti u javnu raspravu 1. prosinca, predviđa potpunu liberalizaciju tržišta taksi-usluga.
Uveo bi se neograničeni broj taksi-dozvola koje izdaju jedinice lokalne samouprave, a moći će ih dobiti svi oni koji imaju licenciju. Pri tome bi se pojednostavila procedura za dobivanje licencija koje će moći dobiti svi koji imaju automobil u korištenju i dobar ugled, odnosno nisu kažnjavani. Prijedlog zakona, osim taksimetra, prihvaća i aplikaciju kao sredstvo za naplaćivanje vožnje. Tim rješenjima nije potpuno zadovoljan nitko od sadašnjih sudionika na taksi-tržištu – ni taksisti obrtnici ni taksi-kompanije ni Uber.
Taksisti obrtnici, koji su se dosad najviše bunili protiv Ubera, službeno još ne žele komentirati te novele Zakona.
Pogodovali Uberu
Predsjednik Udruženja taksi prijevoznika pri HOK-u Božo Miletić poručuje da će se o svemu očitovati u ponedjeljak na konferenciji za novinare. Potpredsjednik udruženja Radio Taxi Zagreb Ivan Pilko kaže pak da će takav novi zakon dovesti do kaosa.
– Sad se ne zna tko vozi taksi, a s novim zakon to će biti još gore. Očito se pogodovalo Uberu i ostalima – smatra Pilko. Taksisti s kojima smo razgovarali kažu da se taksi tržište ne može potpuno liberalizirati i da ne može bilo tko obavljati taj posao. Stoga smatraju da neka ograničenja moraju postojati zbog sigurnosti ljudi.
Pitaju se što će se dogoditi ljeti kad, primjerice, u Split ili Dubrovnik navali po tisuću taksista iz drugih dijelova zemlje. Iz Ubera pak poručuju da prijedlog novog Zakona još nisu vidjeli te da će ga detaljno moći komentirati kada ga pročitaju. No pozdravljaju, kako kažu, dosadašnje napore za uređenje tržišta prijevoza osobnim automobilom. No ni u Uberu ne mogu biti zadovoljni prijedlogom Zakona jer su oni tražili da budu posebna kategorija. Tražili su i ukidanje dvostrukog licenciranja, na razini države i gradova. Prema prijedlogu Zakona, Uber nije posebna kategorija, nego se tretira kao i svi taksisti, a ostale su i dozvole i licencije.
U Udruženju davatelja taksi usluga pri HGK su pak zadovoljni time što će se, kako kažu, povećati sigurnosni standardi, smanjiti administrativno opterećenja i olakšati pristup na taksi-tržište. Liberalizacija tog tržišta, ističu, stvorit će tisuće radnih mjesta te gotovo utrostručiti porezna davanja branše. No u tom udruženju nisu zadovoljni što je, uz taksimetar, dopuštena i aplikacija.
Rano za američki model
– Taksi u cijeloj Europi cijenu usluge određuje prema taksimetru koji baždari neovisno tijelo, stoga mislimo da bi se europska praksa trebala primijeniti i u Hrvatskoj – kaže predsjednik Udruženja davatelja taksi usluga Petar Dragić, koji je inače izvršni direktor Cammeo Grupe. A u toj kompaniji kažu da se vesele prijedlogu koji ide u smjeru povećanja sigurnosnih standarda i povećanja broja radnih mjesta. Prema njihovim procjenama – model otvorenog tržišta stvorit će gotovo 5000 radnih mjesta u godinu do dvije.
No profesor s Fakulteta prometnih znanosti Marko Ševrović ističe da liberalizacija taksi-tržišta dobro zvuči, no pitanje je, kaže, što ona donosi. On smatra da mi kao društvo nismo još spremni za američki model potpunog prepuštanja tržištu. Stoga se zalaže za djelomičnu liberalizaciju taksi tržišta kojom bi se povećao broj taksi dozvola, ali bi se ograničilo koliko dozvola može imati jedna tvrtka.
– Potpuna liberalizacija taksi tržišta dovest će do nereda, za nekoliko godina morat ćemo ponovno uvoditi red na to tržište – upozorava Ševrović, koji pozdravlja koncept jeftinog taksija jer to povećava sigurnost u prometu.
Za taksi voziti obavezan dobar ugled a za političara ne