Nalazi iz istraživanja "GfK: Potrošačka klima Europe“ za treći kvartal ove godine pokazuje da su europski potrošači opet uznemireni. Dok je u proljeće ove godine većina zemalja EU bila optimistična i vjerovala da se vidi kraj krize, nakon ljeta dolazi do velike promjene raspoloženja potrošača. Teško stanje u Grčkoj uvelike je potreslo europske potrošače.
Negativnom raspoloženju doprinijeli su i nova kretanja i loše ocjene kreditnih agencija za Italiju i Francusku. Jedino je Njemačka zadržala vrlo povoljna ekonomska kretanja, ali i ovdje se u zadnje vrijeme uvelike smanjuju pozitivna očekivanja. Radi ekonomskog oporavka u EU suštinski je nužno da svaka pojedina zemlja brzo smanji razinu duga i to s trajnim učinkom.
O načinu kako će Europa riješiti krizu Grčke ovisi hoće li se i koliko brzo promijeniti mišljenje ovdašnjih potrošača o mogućem oporavku.
Oporavak nakon krize u Velikoj Britaniji ide znatno sporije nego ranijih godina. Stroge mjere britanske vlade imaju vrlo usporen utjecaj što se negativno odražava na ekonomski rast. Suprotno, u Bugarskoj se nastavlja pozitivno kretanje u odnosu na prethodnu godinu. Tom su rastu prvenstveno doprinijeli rast izvoza i turizam.
U posljednja tri mjeseca potrošači u Italiji sve su više svjesni realne opasnosti stečaja i do neke su mjere spremni žrtvovati se radi suprotstavljanja krizi. Nisu svi spremni plaćati veće poreze, ali i to će prihvatiti ako se tako može ubrzati oporavak.
U Poljskoj s jedne strane raste zaposlenost, a i ekonomski rast za 2011. godinu je dobar te se očekuje rast privatne potrošnje, a s druge strane – nezaposlenost je još uvijek visoka.
Premda je vidljiva pozitivna promjena u Rumunjskoj i nezaposlenost je neznatno smanjena, to se još ne odražava na svakodnevni život potrošača.
Portugal vodi ozbiljnu bitku s krizom i sustavno primjenjuje program rezanja troškova što ga je propisao EU. Sada su već vidljivi neki manji pozitivni koraci u vladinim financijama, a i inflacija se stabilizirala.
Francuski nacionalni dug je na razini 88% BDP-a. Ekonomski je rast znatno sporiji od predviđenog pa stoga potrošači u Francuskoj troše samo na apsolutno potrebne stvari za odvijanje svakodnevnog života, a veće kupnje odgađaju što se više može.
Španjolska uspijeva zadržati inflaciju na oko 3%. Njihovi potrošači nisu optimistični i kupnju trajnih dobara odgađaju za kasnije. Očekuje se rast nezaposlenosti jer razdoblje sezonskih poslova završava.
\"...a Bugare izvlači turizam...\" hehe... ako ih turizam izvlači, onda se tek vidi koliki su jad i bijeda... jadan je onaj kojeg je ta sirotinjska djelatnost izvukla (pogledajmo samo turističke \"velesile\" Egipat, Tunis, Jamajku, Haiti, , Kongo, Tanzaniju, Senegal, Madagaskar itd... i njihovo \"izobilje\")...