Telekom operatori odlučili su cijene svojih usluga uskladiti s inflacijom, što prevedeno znači, da korisnici uskoro mogu očekivati poskupljenje telekom usluga. Koliko će to točno iznositi odlučivat će nakon objave službene stope inflacije za proteklu godinu Državnog zavoda za statistiku koje se očekuje 17. siječnja.
Hrvatski telekom objavio da je maksimalna stopa s kojom će usklađivati svoje cijene 10 posto. Što znači da i ako se pokaže da je lani inflacija bila viša, oni će stati na 10 posto. Prema očekivanjima, godišnja stopa inflacije trebala bi iznositi oko 10 posto. Operatori potom, imaju rok 90 dana od objave službene inflacije da odrade poskupljenje. Za sada su HT i A1 Hrvatska korisnicima odaslali obavijesti da mijenjaju opće uvjete poslovanja i uvode inflacijsku klauzulu koju do sada nisu imali.
Naime, telekomi su za razliku od nekih ostalih pružatelja usluga, poput osiguravajućih društava, do sada formirali svoje cijene spram ugovornog razdoblja, a svaka promjena cijena omogućavala je korisnicima da raskinu ugovore bez penala.
Do sada im je takav model odgovarao, no čini se, rastuća inflacija u Hrvatskoj i uvjeti na tržištu natjerali su ih da promijene model formiranja cijena. Novi model, koji ima ugrađenu indeksaciju omogućit će im da bez posebnih dozvola i bez mogućnosti 'besplatnog' raskida, kada jednom indeksaciju uvedu, automatizmom mijenjaju cijene poput ostalih.
HT (https://www.hrvatskitelekom.hr/pravne-napomene/dopune-opcih-uvjeta) je prvi krenuo s novim modelom te obavijestio korisnike o tome, a objavu da će izmijeniti uvjete odaslao je i A1 Hrvatska (https://www.a1.hr/indeksna-klauzula) , a dodatke općim uvjetima objavili su i na svojim stranicama te kazali da će ih sljedeći tjedan dopuniti. A indeksaciju će provesti i Telemach Hrvatska te Iskon.
Cijeli proces promjene modela, pokrenut je prije dva mjeseca i to putem ICT udruge pri Hrvatskoj udruzi poslodavaca, gdje su okupljeni svi operatori te je upravo iz HUP-a zatraženo stručno mišljenje regulatora na tržištu - HAKOM-a. Jer ono što su operatori morali odraditi i upravo odrađuju jest izmjena općih uvjeta poslovanja.
U mišljenju HAKOM-a ukratko stoje uvjeti kojih se operatori moraju pridržavati, a to su prije svega rokovi koji korisnicima omogućavaju da raskinu ugovore bez penala. U slučaju promjene općih uvjeta rok je dva mjeseca od dobivanja obavijesti o izmjeni općih uvjeta za raskid bez naplate. Ako to korisnici ne učine značit će da pristaju na nove uvjete.
Naime, novi korisnici od 9. siječnja u HT-u, i od 10. siječnja u A1 Hrvatska imat će u svojim ugovorima ugrađenu inflacijsku klauzulu, dok će se postojeći korisnici koji ne raskinu ugovore u roku od 60 također imati promijenjene opće uvjete s inflacijskom klauzulom. Pristajanje na klauzulu telekomima će donijeti mogućnost da automatizam podiže cijene svojih usluga u budućnosti, jednom godišnje spram službene godišnje inflacije. Za telekome će taj proces biti jednostavniji, a korisnici u tom slučaju, neće imati pravo raskida ugovora.
S obzirom na to da će svi telekomi ugraditi inflacijsku klauzulu, korisnici poskupljenje usluga vjerojatno neće izbjeći ono što jedino mogu jest da u roku od dva mjeseca dobro prouče svoje navike i usluge koje imaju i potom raskinu ugovore ako utvrde da su im neodgovarajući. Ovo je prilika za one koji su se zaigrali i precijenili da raskinu postojeće i sklope, možda, neke pametnije ugovore spram svojih mogućnosti i potreba.
Dakle, ponovimo, postojeći korisnici telekom usluga sada imaju dva mjeseca vremena da od primitka obavijesti o izmjeni općih uvjeta kojim se uvodi inflacijska klauzula raskinu postojeće ugovore bez penala. Ako to ne učine smatrat će se da pristaju na tu klauzulu.
Kako su naveli i HT i A1 Hrvatska, o točnoj cijeni i stopi usklađenja obavijestit će korisnike 30 dana prije primjene novih cijena, no tih 30 dana, bit će tek obavijest bez prava na raskid ugovora bez naplate.
Snižavanje cijena
U mišljenju HAKOM-a stoji i sljedeće: "Operator može predvidjeti da u slučaju rasta indeksa cijena ne mora povisiti cijene, odnosno da ih ne mora povisiti u maksimalnom iznosu. Međutim, kada operator odluči povisiti cijene to mora učiniti za sve tarife za koje je indeksacija predviđena u posebnim uvjetima i u jednakom postotku za sve ugovore za koje je predviđena indeksacija cijena, kako ne bi došlo do diskriminacije različitih kategorija korisnika obuhvaćenih indeksacijom cijena. Operator može predvidjeti minimalni prag indeksacije cijena, ispod kojega se ona ne primjenjuje. U slučaju pada indeksa operator mora primijeniti odredbu o indeksaciji, osim ako je ona ispod minimalnog praga." HT je za sada odredio maksimalan iznos, ali ne i minimalni, dok A1 Hrvatska nema tih podataka u najavi promjene općih uvjeta koji će biti potpuno definirani početkom sljedećeg tjedna.
Cekajte kako je moguce da su se svi telekomi javili na isti dan da povecavaju cijene? Zar ne postoji ime za ovakve radnje, udruzeno namjestanje cijena ili nesto slicno? Jer svi ovi telekomi bi trebali biti trzisni konkurenti, a nastupaju kao jedan. Nisam strucan ali zar ovakvo sto nije kaznjivo u pravnim drzavama?