HAKOM dopunio mišljenje

Telekomima produžen rok za odluku o aktiviranju inflacijske klauzule i povećanju cijena

Foto: Karl-Josef Hildenbrand/DPA
Ilustracija
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Zagreb: Nova zgrada HT-a
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zagreb: Zgrada A1 Hrvatska
07.02.2023.
u 17:24
Prema dopuni mišljenja HAKOM-a, telekomi umjesto roka od 90 dana, od objave službene inflacije, sada imaju na raspolaganju uskladiti cijene s inflacijom cijele godine. Korisnici će tako, po novom, duže imati nižu cijenu, a telekomi više manevarskog prostora za natjecanje i odlučivanje bilo da se radi o stopi povećanja cijena ili mjesecu u kojem će to učiniti. S obzirom na to da je inflacijska klauzula ušla u ugovore, nije realno očekivati da će cijene dugo ostati po starom.
Pogledaj originalni članak

Telekom operatori, (Hrvatski Telekom, A1 Hrvatska, Telemach Hrvatska i Iskon), koji su odradili izmjenu općih uvjeta i u njih ugradili inflacijsku klauzulu, umjesto 90 dana, sada imaju cijelu godinu dana vremena da se s njom usklade i podignu cijene usluga. HAKOM, agencija koja regulira tržište, izdala je dopunu mišljenja u kojoj stoji da je takav scenarij povoljniji za korisnike, stoga su ga i blagoslovili. Podsjetimo, telekomi su ovu godinu započeli s velikom akcijom izmjene općih uvjeta poslovanja. U njih su, po novom, ugradili takozvanu inflacijsku klauzulu koja im omogućava da jednom godišnje usklade cijene s visinom službene stope inflacije koju objavljuje Državni zavod za statistiku.

Uoči tog poteza, tražili su mišljenje regulatorne agencije HAKOM-a, koji im je taj zaokret u politici poslovanja odobrio. U tom, prvobitnom mišljenju HAKOM je naveo i rokove koje bi telekomi trebali poštivati. Točnije u mišljenju od 21. studenog 2022. navedeno je: „Kako bi se osigurala pravna sigurnost, indeksaciju cijena je potrebno na godišnjoj razini provesti najkasnije 90 od dana objave DZS-a". Telekomi su tako u svoje nove opće uvjete naveli upravo rok od 90 dana u kojem će provesti indeksaciju. Jednako tako, spram mišljenja HAKOM-a morali su navesti najvišu stopu usklađenja, te su HT i Iskon odlučili da je to 10 posto, dok su A1 i Telemach odabrali 12 postotnu stopu usklađenja kao najvišu. Budući da je DZS objavio da je prosječna službena stopa lani iznosila 10,8 posto, najgori scenarij koji se mogao očekivati jest da svi dignu cijene usluga maksimalno 10 posto. A s obzirom na rok od 90 dana, te bi cijene stupile na snagu sredinom travnja.

No, iako je rok od 90 dana počeo teći, dva telekoma zatražila su da se rok ipak produži na razdoblje cijele godine. I opet su za mišljenje zatražili HAKOM, koji je danas donio dopunu mišljenja kojim im dozvoljava produženje roka.  

U svom pojašnjenju takve odluke HAKOM ističe da prvobitni rok od 90 dana nije zakonski propisani prekluzivni roku, već rok kojeg je HAKOM smatrao razumnim i objektivnim za donošenje poslovne odluke hoće li se primijeniti ugovorna odredba o indeksaciji cijena i u kojem iznosu. U isto vrijeme taj rok osigurava krajnjim korisnicima izvjesnost cijene ugovorenih usluga u razdoblju do sljedeće objave DZS-a". Te nadalje pojašnjava, dopunjeno, produženje roka: "imajući u vidu složene gospodarske okolnosti, HAKOM smatra da je u slučaju inflacije opravdano omogućiti operatorima kasniju provedbu odredbe o indeksaciji cijena, kako bi krajnjim korisnicima omogućili dulje razdoblje primjene postojećih nižih cijena usluga. Promjena cijena moguća je najkasnije do kraja kalendarske godine u kojoj je objavljen indeks DZS-a"

Pojednostavimo, HAKOM je udovoljio traženjima telekoma jer smatraju da tako korisnici imaju duži period nižih cijena jer, što telekomi kasnije odluče dići cijene, to je bolje za korisnika, argument je HAKOM-a iznesen u mišljenju. Usto u HAKOM-ovu mišljenju navodi se da cijela godina nije rok kada se radi o deflaciji, te ako se dogodi deflacija, cijene telekomi moraju sniziti cijene u roku od 90 dana. Valja znati da HAKOM kao regulator nije imao mogućnost zabrane uvođenja inflacijske klauzule, niti propisivanja rokova, no ipak, mišljenje koje je izdao temelji se na poštivanju Zakona o elektroničkim komunikacijama, i već viđenom europskom sudskom praksom, te ima težinu za telekome u dijelu kada bi korisnički slučaj došao pred sud. Premda i dalje korisnici odnosno potrošači mogu svoja prava tražiti na sudu.

Da zaključimo, Telekomi su dopunom mišljenja sada dobili mogućnost da korisnike iznenade novim, višim cijenama koje će biti usklađene s inflacijom, do kraja kalendarske godine. Istina, korisnike moraju o novim cijenama obavijestiti 30 dana prije negoli ih uvedu, no ta obavijest korisnicima ne donosi nikakva prava po pitanju raskida ugovora. Da je rok ostao onaj prvobitni od 90 dana, sredinom ožujka telekomi bi morali aktivirati klauzulu i na adrese korisnika obavijest o novim cijenama. Iako je i taj scenarij još uvijek moguć, za sada je, čini se, odgođen.

Podsjetimo, premijer Andrej Plenković, te Davor Filipović, ministar gospodarstva, te Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture, kazali su prije dva tjedna da intenzivno razgovaraju s telekomima te da vjeruju kako neće biti poskupljenja telekom usluga. Pri tom su isticali kako su i telekomi korisnici mjera (koje traju do 31. ožujka), odnosno ograničene cijene struje te da nemaju razloga dizati cijene.  

Što se tiče korisnika, njima još uvijek teće rok od 60 dana zbog izmijenjenih općih uvjeta u kojem imaju pravu raskinuti postojeće ugovore bez penala (osim onih koji su ugovore sklapali nakon 7. siječnja). Ako ne raskinu ugovor, smatra se da su pristali na nove opće uvjete s ugrađenom inflacijskom klauzulom. Nakon toga svako poskupljenje ove i narednih godina koje će se temeljiti na inflaciji bit će automatsko i bez prava za korisnike. Takvo poskupljenje događat će se jednom godišnje osim ako telekomi odluče ne aktivirati inflacijsku klauzulu.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 3

ZV
zvonimirr
18:13 07.02.2023.

Ili da skratim: Od HAKOM-a baš nikad i nikakve koristi za građane RH. Sve što operateri zatraže dobiju i prije urudžbiranja zahtjeva iako je zahtjev u osnovi neosnovan, jer u izračunu godišnje stope inflavije operateri već učestviju sa svojim cijenama, pa ovim tzv.”usklađenjem” na kraju godine atakiranju na naše novčanike s dvostrukim učinkom. Uzme li se u obzir da se inflacija računa na teritoriju RH, a plaća se sada u EUR-ima koji vrijedi za cijeku EU nelogičnost ove indeksacijske odluke glupa je do beskonačnosti. To je isto kao da nam netko, zato što je skup njegov proizvod zatraži da nam ga zbog tog razloga dvostruko poskupi, jednom tijekom godine, a jednom na kraju godine kad to poskupljenje registriraju “seizmografi” i DZS-a, a onda mudri HAKOM donese odluku da se u inretesu pučanstva plaćanje mora obavljati u zlatnim polugama. Ima li mogućnosti zamoliti HAKOM da nas više ne brani svojim mudrim odlukama?

LO
Lolita3
19:42 07.02.2023.

Što je to "inflacijska klauzula"? Samo telekomi imaju inflaciju i poskupljenja, a mi ne? To je neka novonormalna pljačka, ništa drugo. Treba njih što prije skinuti sa grbače, odbaciti i mobitele i televizore i više se družiti sa obitelji i prijateljima. Ako ih nemamo, onda dati sve od sebe i pokušati ih pronaći. Bit ćemo svi skupa zdraviji i kao pojedinci i kao društvo. Btw, običan telefon bi mogao biti i više nego dovoljan.

ZO
zoranos
17:54 07.02.2023.

O čemu oni pričaju? A1 na bonove tarifa Spikalica danas košta 69kn, a prije par mjeseci je bila 49kn. To je poskupljenje od 40% (inflacija je 15%, a RH je zamrzla cijenu struje što je bitno telekomima). To što su oni u tu tarifu ubacili još razgovora meni ne znači ništa, jer da mi je to trebalo uzeo bi drugu tarifu u startu! LOPOVI! Idemo sada na 10-15€ za tu tarifu???