Tučnjave, svađe, naguravanje i jurnjava po dućanima, kilometarski redovi i ostali ekscesi kakvi će na najluđi dan u godini u SAD-u i danas zabavljati javnost, a tamošnjim trgovcima donijeti ekstraprofite, u Hrvatskoj, na sreću čuvara reda te nesreću prodavača u nas, još nisu u punoj mjeri zaživjeli.
Iako zvuči poput petka 13., tradicionalni američki fenomen Black Friday, nakon tamošnjeg Dana zahvalnosti, slovi kao dan najatraktivnijih ponuda i najvećih popusta, koji nas uvodi u božićno ludilo.
Ponegdje je isplativiji i od božićnih rasprodaja. Amerikanci u nekim državama zaposlenicima nude i neradni dan (naravno, ne trgovcima) kako bi taj dan mogli već u dva-tri ujutro stati u red pred omiljenu trgovinu i sumanuto kupovati na sniženju i većem od 90%, što trgovcima samo tog dana donese od 10 do 12 mlrd. dolara.
Proteklih godina “crni” je petak sve popularniji i u Velikoj Britaniji, usvojili su ga i Nijemci, Austrijanci, Švicarci, Australci, čak i Kinezi i Indijci, a kod nas, kako smo navikli i pri regularnim sniženjima, tek nekoliko artikala sniženo je 70 do 90%, a većina njih ispod 40%.
Reklama ima, H&M, Zara, Jysk, Harvey Norman, Shooster, Technomarket, Top Shop, Galileo, New Yorker...
I brojne aplikacije razvijene su upravo za tu svrhu. No i kupci kod dijela trgovaca primjećuju kako je dosta tih “sniženih” artikala po “ludim” cijenama, kako se reklamiraju, bilo i proteklih dana na sniženju poput Top Shopove Delimano “posvuduše” Nutribullet blendera.
I dok se reklamiraju kako se potrošačima bar na sutrašnji crni petak ništa neće dogoditi osim jeftinog šopinga, već bi im subota, ako ne upadnu i u novi trend “produljenog vikenda”, mogla donijeti otrežnjenje.
– U nas je to sasvim logično. Dok se politika i najavljeni zakoni ne poslože, mnogi koriste vakuum da potrošačima uvale kakicu – oštar je predsjednik Društva za zaštitu potrošača Hrvatske Igor Vujović.
U nas kao u SAD-u nema plazma televizora od 103 cm za manje od 100 dolara, a snižena roba od 90%, pogotovo kad su elektronička roba i igračke u pitanju, nestane već nakon 15-ak minuta. I bez stampeda, zbog kakvog su Britanci lani, primjerice, samo u zadnjem tjednu listopada uvezli 77.000 laptopa koji su među najtraženijom robom, dok internet ima modernu inačicu petka, Cyber Monday (ponedjeljak), nekoliko dana kasnije, te je tako lani samo u 24 sata online u Britaniji protrgovano robe za milijardu funti.
Poznati svjetski web trgovci, pa i naši, i ranije objavljuju popuste i pozivaju potrošače da rezerviraju svoje proizvode, čime se izbjegavaju nepotrebne gužve i kupuje iz fotelje. No čini se kako će top popusti u nas, a i u većini Europe uslijediti ipak nakon božićnih blagdana.
Nakon što se nekoliko godina držao “pravog” datuma, Konzumov crni ili ludi petak ove je godine uranio nekoliko tjedana, no sudeći po pomami za popustima do 70% i gužvama, jedini se u nas dosad najviše približio tradicionalnom Black Fridayu.
Sa svakih nekoliko sati većim popustom u rekordnom se roku u Konzumima i Super Konzumima prodalo više od 90 tisuća komada posuđa, 80.000 komada odjeće, 76.000 komada kućanskih aparata među kojima su najtraženiji bili štapni mikseri i tosteri.
naši trgovci kopiraju americke nazive ne bi li zapravo sebi povecali prodaju obmanuvši pokojeg naivca....i stvarno se divim ljudima koji ce danas pojuriti u kupovinu, gurati se po ducanima i cekati satima u redovima za lažni popust tj. lude cijene koje su preko noci skocile 90% da bi ih trgovci ujutro prekrižili i napisali redovnu.