Nakon što je dr. Pavle Močilac, doktor kemije i postdoktorand na Institutu za organsku kemiju i biokemiju češke Akademije znanosti, poznat i kao član udruge Protagora za zaštitu prava ireligioznih osoba, u otvorenom pismu novog rektora Zagrebačkog sveučilišta, prof. dr. Damira Borasa, upitao kojim se biblijskim vrijednostima, a koje su u Hrvatskoj zanemarene, moramo vratiti, njemu se pak otvorenim pismom obratio poznati studentski kapelan don Damir Stojić.
Pismo don Stojića donosimo u cijelosti:
"Poštovani prof. Pavle Močilac, moram priznati da sam se iznenadio nakon što sam pročitao Vaše Otvoreno pismo novoizabranom rektoru Zagrebačkog sveučilišta Ivanu Borasu. Prvo, Vaše djelomično iznošenje biblijskih citata ukazuje na Vaše duboko neznanje, ali i na prijezir prema judeo-kršćanskoj tradiciji. No, nije mi cilj podučavati Vas u biblijskoj egzegezi i teologiji. Samo mi je žao da se Vi kao intelektualac i akademski građanin, koji očito imate tako plitko znanje o Bibliji, upuštate u tumačenje iste. Ali još je žalosnije što u sebi gajite toliku kršćanofobiju.
Drago mi je što ste tako ponosni na slavno Zagrebačko sveučilište, najstarije sveučilište u Hrvatskoj! Slažem se da je čast i iznimna odgovornost biti na čelu institucije koja je stup intelektualnog života našeg društva i države. Samo bih Vam napomenuo, sigurno ste zaboravili, da je rimokatolička Družba Isusova (isusovci) osnovala Zagrebačko sveučilište 1669. a ona je bila nadahnuta biblijskim vrijednostima. Dakle, dok je Zagrebačko sveučilište u svom osnutku utemeljeno na biblijskim vrijednostima, Vi sada želite izopćiti te vrijednosti s toga Sveučilišta.
Očigledno da ste zabrinuti jer je Sveučilište sekularna institucija koja se bavi brigom o visokoškolskom obrazovanju studenata, a po Vašem pismu biblijske vrijednosti (navodno) ugrožavaju sekularnost i znanstveni napredak Sveučilišta. Latinska riječ za “sveučilište“ je universitatis što znači cjelovitost, cijelost. Pojedini fakulteti (lat. facultas: sposobnost, vještina) pridonose toj cjelini, pa tako i biblijske znanosti. Ne mogu se oteti dojmu da Vi mislite kako biblijske vrijednosti nemaju mjesta i ne mogu pridonijeti cjelini, odnosno universitatisu.
Sigurno se pitate što biblijske vrijednosti mogu dodatno pridonijeti studentima koji već primaju toliko čudesna i šarolika znanja na svojim fakultetima. Upravo biblijske vrijednosti pomažu čovjeku da shvati cjelovitost i dublji smisao znanja, te tako mogu imati pozitivan i neizostavan doprinos Sveučilištu i cjelovitom razvoju studenata.
Evo na primjer, Prehrambeni fakultet nas uči o hrani, biblijske vrijednosti nas uče da hranu trebamo dijeliti sa siromasima. Arhitektura, građevina i geodezija nas poučavaju o gradnji, projektiranju i mjerenju; biblijske vrijednosti nas uče kako biti graditelji civilizacije ljubavi. Antropologija nam govori o čovjeku i njegovu podrijetlu, a Biblija o tome kamo čovjek ide. “Naš svijet je malen“ reći će fizika; “Naš svijet je svet - poštuj ga“, poručuje Biblija. Filozofski fakultet potaknut je ljubavlju prema mudrosti; i Biblija jako cijeni mudrost, samo drži da je njezin početak u strahu Božjemu, tj. u poštivanju Božjih zakona, koji štite čovjeka i svijet, a čovjeka kao mislitelja čine poniznim (humilitas od humus, povezanost je sa zemljom). Šumarski fakultet zna sve o drveću, a biblijske vrijednosti nas uče poštivati to bogatstvo i nositi svoj križ, tj. biti solidarni i služiti bližnjemu. Informatika koja mi je podarila ovaj stroj na kojem pišem ovo pismo uči nas upravljanju informacijama i traženju novih tehničkih postignuća na tom području; a biblijska vrijednost je da u svemu tome tražim istinu. Na studiju geografije morat ćemo dobro naučiti granice; a biblijske vrijednosti nam poručuju da ih naučimo nadići! Sociologija nas može vrlo dobro naučiti kako najbolje urediti društvo i zajednički život; biblijska je vrijednost naučiti da je temelj zajedništva to što su svi ljudi braća i sestre koji imaju zajedničkog Boga Oca. Studenti novinarstva uče umijeće prenošenje informacija na najobjektivniji način; biblijska vrijednost je: Ne svjedoči lažno! Pravni fakultet nas uči da je pravda dati svakom ono što mu pripada; biblijska je vrijednost: ljubi bližnjega svoga. Medicinski fakultet educirat će nas kako se brinuti za tjelesno zdravlje, a biblijske vrijednosti promiču zdravlje duše i duha.
Na početku Vašega pisma postavili ste pitanje rektoru Borasu: Budite ljubazni, objasnite jednom kemičaru malo podrobnije, na koje ste to točno biblijske vrijednosti mislili? Možda je rektor Boras mislio na vrijednosti koje su nadahnule bl. Majku Tereziju, Martina Luthera Kinga Jr., sv. Franju, sv. Ivana Bosca, bl. Alojzija Stepinca, Ruđera Boškovića, Bartola Kašića, Dorothy Day, J.R.R.Tolkiena, Bonu Voxa i tolike druge....
Napisali ste: “Hoće li kolege fizičari sad naučavati da je ipak Svemogući vječni Bog, a ne Veliki prasak stvorio svemir?“ Možda niste znali, ali teoriju Velikog praska (The big bang theory) iznio je rimokatolički svećenik vlč. Georges Lemaitre (1894. – 1966.). Vlč. Lemaitre, kao istinski znanstvenik, znao je da nešto ne može nastati ni od čega. (Nadam se da ne podučavate studente da nešto nastaje ni od čega!) Zato se teorija Velikog praska ne kosi s naukom da je Svemogući vječni Bog stvorio svijet. A kad ste već kod Velikog praska, trebali biste znanstveno objasniti studentima kako je i zašto (to su znanstvena pitanja) došlo do tog praska, Što je prasnulo? I zašto je prasnulo? Inače sav taj govor protiv biblijskih vrijednosti je obični prasak neobičnih riječi, bez pravoga smisla."
Mr. sc. don Damir Stojić, SDB
Studentski kapelan
>>Kome to smetaju biblijske vrijednosti?
>>Otvoreno pismo novom rektoru: Koje biblijske vrijednosti želite?
Teorija " Big-Banga "ne samo,da se ne kosi sa -Božjim prstom- već ga na neki način, indirektno potvrđuje, samo što to i nekim našim domaćim usijanim glavama,( pogodite kojim) kratkog misaonog horizonta takva činjenica ne može stići do glave. Teorija Big-Banga bila je samo jedna teorija Belgijskog isusovca G. L. sve dok nije bila Dokazana otkrićem mikrovalnog -pozadinskog zračenja!!!