Izabrana je transparentno. Tom jednostavnom rečenicom novu voditeljicu kurikularne reforme Jasminku Buljan Culej prezentirali su njezini šefovi – ministar obrazovanja Pavo Barišić i predsjednica Posebnog stručnog povjerenstva Dijana Vican.
No, transparentnosti njezina izbora nikako ne ide u prilog skrivanje akcijskog plana za reformu obrazovanja – dokumenta na temelju kojeg je zaposlena i koji je presudio u njezinu korist u odnosu na planove šestero drugih kandidata koji su zajedno s Culej ušli u uži izbor za voditelja kurikularne reforme.
Što će raditi, kojim smjerom i, kako očito znaju samo rijetki, spomenuta dva šefa i još nekoliko njih. Unatoč tome što preuzima javnu funkciju, financiranu iz proračuna, koja se tiče izravno tiče svih učenika, Buljan Culej ne otkriva svoj plan. Samozatajnost i doziranje informacija način je na koji, očito, uz podršku Ministarstva, želi raditi. Svoj će akcijski plan, kaže, prvo otkriti članovima ekspertne radne skupine u ponedjeljak na prvom sastanku. Polovičnom. Jer će na njezinoj prezentaciji umjesto dvanaest sjediti sedmero članova ekspertne radne skupine, petero njih, priključit će se tek za mjesec dana kada i ako budu izabrani na ponovljenom javnom natječaju. Kako najavljuje Buljan Culej, tek nakon što plan kojim će se mijenjati obrazovanje na uvid dobiju članovi ekspertne skupine, o njemu će biti obaviješteni i roditelji i učenici.
– Moj je poziv obrazovanje u kojem sam više od dvadeset godina. U svim mojim projektima učenici su bili na prvom mjestu – kaže sama za sebe. A što kažu suradnici, kolege i prijatelji koji su u 23 godine radili i surađivali s Jasminkom Buljan Culej? Mogu li je oni opisati bolje nego što je opisala samu sebe i nego što su to odradili njezini šefovi?
– Dugo se nekoj vijesti kao njezinu imenovanju za voditeljicu kurikularne reforme nisam toliko razveselila. Uistinu mislim kako je ona odličan odabir i osoba sposobna odraditi posao koji je pred njom – kaže Sanja Maleković, suvoditeljica interdisciplinarnog sveučilišnog studija pripreme i provedbe EU projekata. Maleković je na spomenutom studiju predavala J. B. Culej i kaže kako je nova voditeljica kurikularne reforme bila jedna od rijetkih polaznica koja je odmah usvajala drugačije i modernije modele predavanja, prilagođavala im se i u njima aktivno sudjelovala.
– Ljudi poput Jasminke Buljan Culej nam trebaju. Ona je osoba s izuzetno naglašenim entuzijazmom i željom za stjecanjem novih znanja. Uvjerena sam kako će u poslu koji je očekuje dati sve od sebe. Za nju imam samo riječi hvale – kazala je Maleković, naglašavajući da Buljan Culej pamti kao jednu od rijetkih koja se zalagala za drugačiji model predavanja i nastave. Po dobrom je pamti i njezin prvi poslodavac – ravnatelj Srednje škole Sesvete Slavko Ivanković. U toj je školi i započela svoju karijeru, došavši kao, kako kaže ravnatelj Ivanković, zamjena za tadašnju profesoricu biologije.
– Tadašnja kolegica bila je na rodiljskom, a Culej je došla kao zamjena. Sreli smo se samo nekoliko puta nakon što je karijeru nastavila izvan naše škole, ali za vrijeme boravka u učionicama nikada se na nju nisu žalili ni profesori, ni učenici. Bila je dobra profesorica – kaže ravnatelj, naglašavajući kako je ipak ne može komentirati u kontekstu nove funkcije koju je preuzela.
– Vidjet ćemo kako će raditi – kaže Ivanković. Upravo te dvije godine provedene u učionicama sesvetske srednje škole u njezinu životopisu jedine su godine rada u učionicama.
– Dr. sc. Jasminka Buljan Culej bila je znanstvena novakinja na Institutu za medicinska istraživanja i medicinu rada u razdoblju od 25. ožujka 1996. do 1. lipnja 1999. Nakon uspješno obranjenog magistarskog rada prešla je u drugu ustanovu. Kolege koje su u to vrijeme s njom surađivale više nisu zaposlenici Instituta, uglavnom zbog odlaska u mirovinu – tako o Culej govore u Institutu za medicinska istraživanja. Njezina kolegica Zrinka Pongrac Štimac s kojom je radila u Nacionalnom centru za vrednovanje, između ostalog na poslovima razvoja metodologije određivanja pragova prolaznosti na ispitima državne mature, o Culej nije željela govoriti.
– Ne bih o tome govorila ni riječ. Nemam komentara – kazala je Pongrac Štimac. Kada bi je pak morao ocijeniti, Pero Lučin, rektor riječkog sveučilišta, Culej bi dobila ocjenu dva plus, ne ulazeći tu, kaže Lučin, u mogućnost ili nemogućnost da provede reformu.
– Kada bih analizirao samo životopis, ono što je nama znanstvenicima bitno i što svjedoči o radu, Culej ima bolji životopis u staničnoj biologiji nego u području obrazovanja. Grub sam u toj znanstvenoj ocjeni, no to ne znači da ona ne može provesti posao za koji je imenovana. Jednostavno mislim da postoje ljudi s boljim kvalifikacijama – kazao je Lučin. Naglasio je kako skrivanje plana rada šteti samo Jasminki Buljan Culej i ostavlja loš dojam.
Svatko priča o kurikuralnoj reformi a niko o njenom sadržaju