Nedavno predstavljena knjiga "Pet poduzetnika", u kojoj su objavljeni intervjui s pet poduzetnika iz Hrvatske, Slovenije, Srbije i BiH – Ivicom Todorićem, Emilom Tedeschijem, Zoranom Jankovićem, Miodragom Kostićem i Fadilom Novalićem – opet je u prvi plan vratila ideju o boljoj suradnji poduzetnika iz regije.
Promicanje jugosfere
Čelnik Agrokora Ivica Todorić predlaže čvršću suradnju zemalja bivše Jugoslavije, ali i cijele regije, u koju ulazi i Poljska, Ukrajina, Rumunjska, pa i Italija i Austrija.
– Mi moramo unutar EU početi raditi svoj mali Benelux – poručuje u knjizi Todorić.
– Nekada smo ipak bili dio jednog tržišta, i to je ekonomski gledajući bitna olakotna okolnost. Ekonomija je integrativna po prirodi, poslovanje je, poput kulture ili glazbe, u funkciji povezivanja – rekao nam je Tedeschi, čelnik Atlantic grupe, koji je još prije tri godine bio zapažen u vezi s tim pitanjem nakon što ga je Bloomberg uz direktora Gorenja gurao u prvi plan promicanja ideje "jugosfere". Ipak, ističe Tedeschi, regionalno jačanje ili povezivanje nije jedina formula za uspjeh.
– Atlantic grupa, primjerice, trenutačno 21 posto prihoda ostvaruje izvan regije, a cilj nam je na izvanregionalnim tržištima do 2017. ostvarivati 35 posto prihoda. Mi jesmo jaka regionalna kompanija, no naša strategija podrazumijeva snažnu internacionalizaciju – poručuje Tedeschi. Konzultant Žejko Perić ističe kako naše tvrtke ipak fokus moraju dati na zemlje izvan regije, što potvrđuje i konzultant Damir Novotny, ističući da je ova kriza pokazala kako se mora globalno razmišljati, a ne forsirati etnocentričan koncept razvoja. No, isto tako, smatraju neki poduzetnici, suradnja bi zbog krize upravo mogla zajedničkim snagama neke branše izvući iz krize.
– Sve je bolje od onoga što imamo sad. Primjerice, slovensko je građevinarstvo već propalo, a propada i hrvatsko, pa još malo i nećemo imati građevinara. Doći će, međutim, austrijski Strabag i on će uzeti cijelo tržište i biti glavni građevinar za cijelu regiju. Možda tako treba i biti, no zbog čega oni ne bi napravili restrukturiranje nekoliko kompanija u Sloveniji i Hrvatskoj pa da ovdje ostane i dio postojeće infrastrukture – predlaže u knjizi Todorić.
Nova strategija razvoja
Todorić ističe i kako bi premijeri nekoliko susjednih zemalja, bez obzira na međusobne nesuglasice, zajedno mogli otići k austrijskim i talijanskim bankarima, o čijim cijenama financiranja svi ovise, te dogovoriti neku novu strategiju suradnje. Kako napominje profesor Jakša Barbić, knjiga pobija predodžbu kako su poduzetnici špekulanti. To su ljudi koji su, ne lako, stvarali svoje kompanije. I Tedeschi kaže da je knjiga napisana u želji da se poduzetništvo afirmira u vrlo realnoj slici razvoja poduzetničkih projekata, da se prikažu uspješni primjeri sa svim komplikacijama i određenim neuspjesima na putu.
>>Uz novi Todorićev megalanac u regiji vezano više od 5 mil. ljudi