Može li županija, budući da je osnivač škola, učiniti nešto da se svrsishodno iskoriste brojni napušteni objekti područnih škola, pitanje je koje je nedavno postavljeno na aktualnom satu Županijske skupštine. Odgovarajući na pitanje, županijska pročelnica Andrea Prugovečki Klepac obećala je tada da će odmah poduzeti korake da se prije svega utvrdi točan broj objekata te da se provjeri u kakvom su stanju, jer su to osnovni preduvjeti za traženje mogućih rješenja kojima bi se napušteni objekti spasili od propadanja.
Stanje šaroliko
Ovih dana prikupljeni su podaci s terena i oni već na prvi pogled jasno govore da je pitanje bilo posve na mjestu jer je stanje prilično šaroliko.
– Prema rezultatima ankete koju smo proveli u školama, na području naše županije imamo čak 34 zatvorene školske zgrade – ističe pročelnica dodajući da to ipak nije konačna brojka. Naime, to je broj samo onih građevina kod kojih su vlasnički odnosi potpuno riješeni i škole su doista njihovi vlasnici. No problem je što osim takvih postoji još i desetak napuštenih školskih zgrada koje katastarski i gruntovno uopće nemaju sređene papire, što otežava i komplicira traženje mogućih rješenja.
Papiri najveća prepreka
– Najveći broj tih zgrada sagrađen je još u 19. stoljeću, tako da su uknjižene na vlasnike koji danas uopće ne postoje i to sad nije jednostavno riješiti – ističe pročelnica napominjući da bez čistih "papira" škola ne može ništa poduzeti. Navodi primjer područne škole Duhovi, koja je zatvorena još 1972. godine. Pripada školi u Dežanovcu, a u knjigama kao vlasnik vodi se na Školsku konkurenciju Uljanik – Duhovi, za koju pročelnica tvrdi da nikad nije ni čula te tako ni ne zna tko bi to uopće mogao biti. Nakon što su prikupljeni podaci o broju i stanju objekata, ključno je pitanje što uopće sada učiniti. Pročelnica Prugovečki Klepac tvrdi da je školama jasno rečeno da su one na potezu.
– Na ravnateljima je da zajedno sa školskim odborima pokrenu proceduru i od Županijske skupštine zatraže suglasnost za prodaju ili prenamjenu objekta – ističe pročelnica dodajući da bi prije toga morali osigurati čiste "papire" i procjenu vrijednosti objekta. No upravo bi tu mogao biti problem jer za škole su to novi troškovi za koje nemaju predviđena sredstva.
Županija bi im tu mogla "uskočiti", no škole ipak moraju pokazati više inicijative, što dosad i nije bio slučaj – zaključuje pročelnica.
Da problem školskih zgrada zaslužuje posebnu pozornost, najbolje potvrđuje podatak da 21 osnovna i 15 srednjih škola, koliko ih je u županiji, nastavu izvodi u čak 131 školskoj zgradi.