MATEJ BULE i IVAN MAJIĆ

U Hrvatskoj se strukturnom reformom naziva sve i svašta

Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Foto: Sanjin Strukić/PIXSELL
Sjednica Vlade
12.03.2018.
u 17:11
Uvedemo li uspješno euro bit će to tek treća strukturna reforma u 20 godina nakon izgradnje autocesta i ulaska u EU.
Pogledaj originalni članak

Nakon pada komunizma, u Europi je krenulo jedno veoma intenzivno reformsko razdoblje. Val ekonomskih promjena zahvatio je sve, u prvom redu zemlje bivšeg sovjetskog bloka i zemlje bivše Jugoslavije, ali i zapadnu Europu zbog ujedinjenja Njemačke.

O potrebi da se reforme provedu rijetko je tko dvojio, no pitanje je bilo na koji način napraviti tranziciju iz planske privrede na tržišnu ekonomiju. Jedna je skupina ekonomista zagovarala tzv. šok terapiju, ideju da se radikalnim promjenama pristupi rapidno i bez odgađanja. Takav je program, kojega je osmislio poljski ekonomist Leszek Balcerowicz te po kojemu je plan i kolokvijalno dobio ime, vrlo uspješno implementirala Poljska. S druge su se strane našli oni koji su zastupali ideju da se promjene moraju napraviti postepeno jer su gubici koje donose reforme trenutni, a dobici dolaze tek s protekom vremena.

U Hrvatskoj se mnogo govori o reformama, koje su nesumnjivo potrebne, no vrlo se malo vremena posvetilo razgovorima o samoj izvedbi. Hrvatska se i sama našla pred istim dvojbama nakon osamostaljenja, stoga je važno se osvrnuti na to i povući usporedbu u izvedbi sa zemljama koje su uspješnije provele tranziciju. Drugi je problem s ekonomskim reformama u Hrvatskoj taj što se strukturnom reformom naziva sve i svašta. Međutim, ekonomija je egzaktna znanost, gdje se pojave vrlo precizno definiraju pa je tako strukturna reforma ona promjena koja iz temelja mijenja osnovne načine na koje neko tržište ili ekonomija funkcioniraju.

Prema tom kriteriju od početka 2000. i mirovinske reforme, strukturnom se reformom može nazvati samo izgradnja autocesta i ulazak u EU. Ako uspješno uvedemo euro, to bi bila tek treća. Uzmemo li da je Hrvatska tek na početku tog procesa, čak i u slučaju pozitivnog ishoda, to bi značilo da je u više od dva desetljeća kao ekonomija u razvoju napravila tek tri strukturne reforme pa stoga današnje ekonomsko stanje u zemlji ne čudi. Reforme postanu tema i javi se ideja o njihovom provođenju tek kada nas na to natjera ekonomska nužda, dok se s boljim vremenima tema stavlja ad acta.

Međutim, najpovoljniji ekonomski trenutak za strukturne reforme je razdoblje rasta BDP-a, zaposlenosti i proračunskih prihoda jer je ekonomija tada u stanju amortizirati sve moguće kratkoročno negativne aspekte reformi. Koliko skupo može biti nečinjenje pokazala je zadnja recesija. Male otvorene ekonomije obično ne mogu utjecati na vanjske šokove kojima su izložene, no ako je struktura njihovog gospodarstva kvalitetna i ako su nosioci ekonomski politika na vrijeme reagirali, oporavak je uglavnom slijedio vrlo brzo, kao što je bio slučaj u mnogim nama usporedivim zemljama EU.

U suprotnom, gospodarstvo će se znatno duže i teže prilagođavati novim okolnostima. To je i razlog da je nefleksibilnom hrvatskom gospodarstvu trebalo šest godina recesije da izvrši unutarnju prilagodbu te se vrati na kakve-takve stope rasta ostvarene posljednjih godina, s donekle više održivom strukturom rasta gospodarstva.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 2

Avatar NasaPosla
NasaPosla
22:08 12.03.2018.

Porez na kapitalnu dobit (12%) razdijelite na 6% koje idu u proračun i 6% koje idu u 2. mirovinski stup poreznog obveznika. Posljedično bi smo imali više poduzetnika i bolje punjenje proračuna.

Avatar niwrad
niwrad
08:33 13.03.2018.

Reforme ne postoje zbog građana, reforme postoje zato da bi političari, birokrati i interesne skupine imale alibi za izvlačenje javnog novca i trpanje u privatne džepove, bilo kroz nepotrebna i visoko plaćena radna mjesta sa svim mogućim privilegijama, bilo angažiranjem raznih vanjskih reformista, analitičara i istraživača koje će se masno platiti za preljevanje iz šupljeg u prazno. Građani trebaju kvalitetne ceste, škole, bolnice... i učinkovitu policiju, vojsku i pravosuđe, a ne reforme. Reforma znači da se nešto radi na drugačiji način. A na koji to drugačiji način treba izgraditi bolnicu, zakrpati cestu ili poslati kriminalca u zatvor? To je kao da zidar treba reformu za slaganje cigli, čistačica za brisanje poda, a liječnik za operaciju slijepog crijeva. Svaka nova i učinkovita metoda rada se automatski usvaja jer nitko normalan neće odbaciti dostignuća znanosti i tehnologije, ali nikakve famozne, skupe i dugotrajne "reforme" zbog toga nisu potrebne. Umjesto reformi treba s proračuna skinuti javne politike koje pojedincima koji ne pružaju javna dobra, usluge i zaštite, omogućuju direktne transfere javnog novca, a to su demografska politika, politika rodiljnih naknada i dječjih doplataka, politika subvencija poljoprivredi i brodogradnji, politika financiranja crkve, udruga i sl. Time bi se s proračunske sise maknula cijela vojska birokrata koja realizira te politike, građani više ne bi financirali ljude koji im ne pružaju javna dobra, usluge i zaštite, a PDV bi bio 12%.