Slavonski Brod postat će prva riječna luka u Hrvatskoj u kojoj će se moći prekrcavati i na ekološki način zbrinjavati opasan teret. Projekt koji financira EU utoliko je značajniji što je Slavonski Brod prva međunarodna ulazna luka Europske unije. Ukupna investicija, kada terminal za opasne terete bude sagrađen, bit će vrijedna više od 100 milijuna kuna.
U slavonskobrodskoj Lučkoj upravi ovih je dana potpisan više od milijun eura vrijedan ugovor za uslugu izrade studija i projektne dokumentacije za budući terminal, koji se s 85 posto sredstava sufinacira iz europskih fondova.
Ekološko zbrinjavanje
Vodeća tvrtka na projektu je tvrtka Hidroing iz Osijeka, a ugovor su još potpisali Geokon Zagreb koji se bavi temeljenjem i geotehničkim istražnim radovima, te Ekonerg Zagreb, zadužen za zaštitu okoliša.
Riječ je o prvom projektu takve vrste u Hrvatskoj, a glavni cilj je izradom studijske, projektne i natječajne dokumentacije stvoriti preduvjete za dinamičniji rast aktivnosti i osiguranje boljih tehničkih uvjeta u luci.
- Postoje riječne luke u Osijeku, Sisku, Vukovaru, ali takvo što prvi će put biti sagrađeno baš u Slavonskom Brodu. Samo ovdje moći će se prekrcavati i na ekološki način zbrinjavati opasan teret. S obzirom na to da je direktiva Europske unije odredila kakvi tereti smiju biti na brodu i kako se smiju prebacivati na kopno, na terminalu će biti definiran način prebacivanja, skladištenja i gospodarenja za svaki od devet postojećih vrsta tereta - kaže projektant Zdenko Tadić, tehnički direktor u Hidroingu.
Ravnatelj brodske Lučke uprave Marijan Jurić naglasio je da ideja o terminalu za opasne terete postoji već nekoliko godina. Realizacija projekta izrade studije i projektne dokumentacije trebala bi završiti do kraja srpnja 2024. i njćime će biti izrađena i ishođena studija procjene utjecaja na okoliš, uz rješenja o prihvatljivosti zahvata na okoliš, idejni, glavni i izvedbeni pojekt te lokacijsku i građevinsku dozvolu.
- Gradnja terminala za opasne terete dugotrajan je projekt. Ekološke norme su visoke i sve mora biti ispoštovano prije same gradnje, a mi želimo ispuniti sve tehničke i ekološke standarde današnjice. U svakom slučaju, ponosimo se što je Europska unija prepoznala upravo ovaj projekt, odnosno potrebe u međunarodnoj ulaznoj luci Europske unije na rijeci Savi – istaknuo je Jurić.
Do završetka realizacije projekta trebao bi biti riješen i plovni put rijeke Save, koji je trenutačno problematičan.
Pretovarili 2 milijuna tona tereta
Projekt gradnje i unapređenja infrastrukture u luci Slavonski Brod uspješno je završen u lipnju prošle godine. Projektom je dograđena osnovna lučka infrastruktura, preusmjeren je teret s ceste i željeznice na unutarnje plovne putove, a sama luka spremna je za carinsku slobodnu zonu.
U Slavonskom Brodu sijeku se dva paneuropska koridora (C5 I 10), što tom gradu daje savršenu pozicioniranost za logističko opsluživanje gospodarstva istočne Hrvatske, Bosne i Hercegovine, južne Mađarske i zapadne Srbije. Infrastruktura u koju je uloženo više od 130 milijuna kuna kreira točku pozivanja cestovnog, željezničkog, pomorskog i rječnog prometa.
U posljednjih deset godina u Luci Brod pretovareno je gotovo 2 milijuna tona tereta.