Dalija Orešković:

U slučaju predsjednika Josipovića ima spornih elemenata

Foto: Boris Ščitar
Dalija Orešković
Foto: Dalibor Urukalović/PIXSELL
Dalija Orešković
Foto: Dalibor Urukalović/PIXSELL
Dalija Orešković
19.01.2014.
u 13:44
- Treba pregledati sporazum predsjednika i dr. Ninkovića jer je to svojevrsni dokaz - kazala je šefica Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa.
Pogledaj originalni članak

Odvjetništvo je ono za što živim, no u tome mogu biti do kraja života, a želim pridonijeti ovom društvu. Puno bi mi značilo da jednog dana mogu reći da sam djelovala i šire i bila na prvoj crti obrane. Tim je riječima 36-godišnja Dalija Orešković u rujnu 2012. saborski Odbor za imenovanja pokušala uvjeriti da je baš ona najbolja za posao nove predsjednice Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa. I uspjela je. Danas, nakon gotovo godinu dana na toj funkciji, zaista može reći da djeluje i da je na prvoj crti obrane.

Otkako ste došli na funkciju rješavate jako zanimljive slučajeve: glavnog ravnatelja HRT-a Gorana Radmana, ministra Tihomira Jakovinu, predsjednika Ivu Josipovića, pomoćnika ministra financija Branka Šegona...

Dojmovi su drugačiji nego prije godinu dana. Gledajući sve što se dogodilo, čini mi se da je prošlo puno više vremena. U trenutku stupanja na dužnost naslijedili smo puno neriješenih predmeta. Prvi je problem bio odrediti kojim redoslijedom krenuti. Svi ti spisi bili su zatvoreni u svakom mogućem smislu te riječi, što znači da ni Povjerenstvo nije obrađivalo i prikupljalo potrebnu dokumentaciju, provjeravalo podatke ili bilo što drugo iz čega bismo mi već imali nekakvu sliku u trenutku kad preuzmemo neki od tih predmeta.

Netko ih je namjerno držao u ladici?

Ne. Manji dio je vjerojatno zaprimljen u trenutku kad je još staro Povjerenstvo bilo u punom sastavu, ali nisu došli na dnevni red sjednice. U međuvremenu su pristizali i novi predmeti, ali kako je Povjerenstvo izgubilo dio članova, nisu se mogli rješavati. U trenutku sastavljanja dnevnog reda za prvu sjednicu nismo bili ni svjesni koja su se imena i na kojim funkcijama našla u tim predmetima. Zapravo je ta prva sjednica povukla sve ostalo za sobom.

Tempo vam je udarnički. Gotovo svaki tjedan jedna sjednica.

Na svakoj sjednici bilo je u prosjeku 10 do 20 točaka dnevnog reda. Ni uz taj tempo još nismo dovršili osnovni projekt koji smo započeli lani, a to je provjera članstva dužnosnika u upravama i nadzornim odborima trgovačkih društava u kojima ne bi smjeli biti. Prošle godine pokrenuto je stotinjak takvih predmeta.

Treba pregledati sporazum predsjednika i dr. Ninkovića jer je to svojevrsni dokaz

Dalija Orešković

I kakav je rezultat?

Uspjeli smo dovršiti 60-ak predmeta u kojima smo utvrdili da su dužnosnici povrijedili odredbu zakona. Velika većina tiče se baš tog članstva.

I kolika je to korist za proračun?

Na to pitanje ne mogu odgovoriti jer još nije uplaćen sav novac. Mi izričemo administrativnu sankciju u smislu obustave dijela neto plaće koja se izvršava u nekoliko mjesečnih obroka. Kada se donosila takva odredba, polazilo se od pretpostavke da su u našoj nadležnosti ljudi koji plaću dobivaju iz proračuna. Međutim, što je s dužnosnicima kojima je nakon lokalnih izbora mandat prestao? Oni koji su dužnost obavljali u radnom odnosu imaju mogućnost još šest mjeseci nakon prestanka dužnosti primati plaću. Stoga se postavlja pitanje kako se može ovršiti odluka Povjerenstva nakon proteka tog roka.

Vidim da ćete kao tijelo morati ući u srž problema i vidjeti što bi trebalo mijenjati u Zakonu o sprečavanju sukoba interesa?

U svakodnevnom radu nailazimo na čitav niz detalja. Primjerice, Povjerenstvo je dužno ustrojiti registar dužnosnika, dakle napraviti popis svih osoba koje su obavezne postupati po odredbama ovog zakona. No, još nismo zaprimili popis obnašatelja dužnosti koje kao dužnosnike u smislu našeg zakona imenuje Sabor, iako ga je Sabor bio dužan dostaviti u roku od šest mjeseci od stupanja zakona na snagu. A zakon je na snazi od ožujka 2011.

Unatoč tome, bilo je slučajeva kada ste stvar uzeli u svoje ruke. Primjerice, slučaj Radman je takav. On smatra i dalje da nije dužnosnik.

U tom slučaju pokazali smo određenu inicijativu. Vrijeme tek treba pokazati koliko smo postupali ispravno. Time smo dali priliku da se nakon dugog razdoblja šutnje i nepostupanja drugih nadležnih tijela nešto nametne kao tema javne rasprave u koju su uključeni i drugi pravni autoriteti, poput, primjerice, upravnih sudova koji će u povodu pokrenutih upravnih sporova imati priliku reći svoje mišljenje.

Aktualan je slučaj predsjednika Ive Josipovića kojeg je na Rebru operirao liječnik iz inozemstva dr. Milomir Ninković, koji je izjavio da s predsjednikom ima sporazum o troškovima. Baca li to novo svjetlo na taj slučaj?

Naravno. Povjerenstvo o tome vodi računa i postupa u okvirima svojih nadležnosti. Poduzet ćemo sve što smatramo da smo kao samostalno i neovisno državno tijelo dužni. Ali neprimjereno je, možda ne za medije, ali za nas kao državno tijelo, da određene zaključke donosimo naprečac. Možemo reći da u tom slučaju ima spornih elemenata i da ćemo ih razmotriti, ali na javnoj sjednici i u postupku koji ima ime i pravila.

Jeste li od Ministarstva zdravlja i HZZO-a dobili očitovanja koja ste zatražili o tom slučaju?

Nismo. A onog trena kada ih dobijemo, javnost će biti obaviještena.

Što činjenica da predsjednik Josipović i dr. Ninković imaju sporazum o troškovima znači za Povjerenstvo? Hoćete li tražiti sporazum na uvid?

Trebamo vidjeti taj sporazum i zaključiti što iz njega proizlazi. Vrlo je nezahvalno nagađati. Takav sporazum je svojevrsni dokaz, nešto što su potpisom potvrdile dvije strane.

Mislite li da je predsjednik Josipović trebao sam kazati što se zapravo dogodilo?

Predsjednik vjerojatno procjenjuje da će i za to doći trenutak. On i njegove službe procijenit će kada je za to pravo vrijeme. S druge strane, čini mi se da je predsjednik, tim više što je pravnik i što je svojedobno bio član Povjerenstva za sprečavanje sukoba interesa, svojim postupanjem i uskratom javnih priopćenja htio dati legitimitet radu ovog Povjerenstva. Jer ako smo javno najavili da ćemo razmotriti slučaj i prikupiti dokumentaciju, vrlo vjerojatno daje nam priliku da to i napravimo. A da on svojim istupom ne prejudicira kakav će stav o nekim pitanjima koja su se otvorila, a vrlo su zanimljiva, zauzeti Povjerenstvo. Ni države u okruženju nisu imale sličan predmet.

Sa svekrom Slavenom Leticom na nedjeljnim ručkovima ne razgovaram o politici

Dalija Orešković

Što je sa slučajem Šegon? Jeste li utvrdili koje su okolnosti u tom slučaju sporne?

Ukratko, dužnosnik sam ne može biti član uprave trgovačkog društva niti član nadzornog odbora. No, može biti vlasnik, odnosno može imati udjele u vlasništvu i biti član skupštine. Obaveza prenošenja prava upravljanja odnosi se samo na ta prava koja proizlaze iz vlasništva. U upravi član može biti netko tko je s dužnosnikom povezana osoba, njegova supruga, sin... On upravlja tom tvrtkom u svojstvu člana uprave, menadžmenta. To je u redu. Istodobno, dužnosnik može biti vlasnik te tvrtke, ali je za vrijeme obnašanja dužnosti upravljačka prava koja proizlaze iz vlasništva dužan prenijeti na povjerenika. Utvrdili smo da je gospodin Šegon sklopio ugovor kojim upravljačka prava koja proizlaze iz vlasništva prenosi na odvjetnički ured. Zasad nije donesena odluka o pokretanju postupka radi utvrđivanja sukoba interesa.

Ima li dovoljno dokaza da postupak bude pokrenut?

Ne mogu reći. O pokretanju ili nepokretanju glasuju svi članovi Povjerenstva na javnoj sjednici. Nedvojbeno je da smo određena saznanja dobili iz medija, da smo istodobno poduzeli određene radnje te zatražili od određenih državnih tijela da nam dostave dokumentaciju potrebnu za donošenje takve odluke.

Prije nego što ste došli na čelo Povjerenstva vodili ste odvjetnički ured. Kako ste se uopće odlučili kandidirati?

Činjenica je da sam uz odvjetništvo imala i neke druge profesionalne interese. Natječaj se otvorio i u tom sam trenutku pomislila da je i to prilika u kojoj mogu pokazati što sam uložila u sebe, svoje znanje, obrazovanje. To je bio izazov.

Pretpostavljam da ćete jednog dana opet u odvjetničke vode?

Moja je privilegija što imam zajednički odvjetnički ured sa suprugom pa nisam opterećena strepnjom kako će moj poslovni partner prihvatiti moj povratak. Malo mi je u tom dijelu lakše. Imam svoju bazu koja me čeka u bilo kojem trenutku.

Kako ste birali slučajeve?

Nisam birala. Prije nego što sam otvorila ured, radila sam u dobrom odvjetničkom uredu. Imala sam dobru poziciju, ali šanse da danas-sutra postanem partner bile su male. Smatrala sam da mogu i da možda zaslužujem nešto više pa makar to u jednom trenutku značilo da će se moja primanja strmoglaviti. I upustila sam se u borbu za to da imam nešto svoje. U trenutku kada sam otvarala ured krenula sam od kemijske olovke i bloka. Trebala sam se izboriti za svoje mjesto pod suncem u brojnoj odvjetničkoj konkurenciji. Odvjetnička etika nalaže da se stranku ne smije odbiti, a na naizgled neuglednom predmetu može se steći neprocjenjivo iskustvo.

Branili ste i Simonu Gotovac. Ona vam je bila dobra reklama?

Bila je, ali ja sam bila samo jedna u nizu njezinih odvjetnika.

Svekar vam je Slaven Letica. Razgovarate li na nedjeljnim ručkovima o politici, vašem radu?

Ne, i to je jedino moguće kako bih zaštitila idilu obiteljskog života. Tim više što imam dvije male djevojčice i svaki slobodan trenutak s njima treba biti ispunjen nekim drugim ozračjem i temama, a ne raspravom o politici i o tome tko što o čemu misli. Činjenica je da je moj svekar Slaven Letica i da je on društveni komentator i sociolog i da bi sigurno komentirao i komentira rad i odluke Povjerenstva. Ali ja o tome izravno s njim ne razgovaram. Time štitim integritet ljudi u Povjerenstvu i svoju privatnost. To je moje pravilo i na taj način štitim i vrijednosti privatnog života i vjerodostojnost u radu.

Imate dvogodišnje blizanke. Pretpostavljam da vam nije lako?

Imam radni dan u kojem zapravo nema radnog vremena. Nekad se radi i vikendima, često se putuje. Žrtvujem sve što nije posao i što nisu moja djeca. Pate šira obiteljska druženja, neke prijateljice nisam nazvala uopće otkako sam stupila na dužnost. Ne stignem im ni Novu godinu čestitati. Ali smatram da se nemam pravo buniti jer imam sreću da su sve bake i djedovi živi i relativno zdravi i tu su u Zagrebu. I svi su maksimalno angažirani.

Znam da niste ni u jednoj stranci, ali gdje biste sebe svrstali – desno, lijevo?

U pravnike.

>>'Župan nije u sukobu interesa, ali natječaj je prekratko trajao'

>>'Vrlo, vrlo teško utvrdit ćemo količinu prijateljstva'

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 14

Avatar Matija Gubec
Matija Gubec
15:34 19.01.2014.

Ok ,ima nešto sporno, STO ili je tako naredila partija. Sta je sa pomocnikom SEgonom tamo je sve po zakonu osim malo nemoralno ali to ne piše u zakonu pa je dozvoljeno

ST
stefj
15:02 19.01.2014.

Naravno da postoje nepravilnosti, ne samo sukob interesa. Od toga da operacija vrijedi sigurno više od 500 Kn, pa do toga da estetska kirurgija ne ide pod socijalno. Tak da mi nije bistro kako si je to Josipović mogao dozvoliti. Zar je toliko siromašan ili škrt da nije mogao platiti operaciju? ili je to tolika bahatost da on može sve i nitko mu ništa ne može,,,

Avatar guten_tag
guten_tag
15:05 19.01.2014.

Predsjednik je jučer pokušao ponovo obmanuti javnost kojoj šalje poruke kako svaki pacijent ima pravo izbora liječnika. samo nije rekao da se ne radi o izboru liječnika već primanju dara koji prelazi vrijednost 500 kn, što nije dopušteno državnom dužnosniku. U tome je problem a ne u izboru liječnika. Imali su svi pravo na jednak tretman prilikom propasti štedionice "zlatica" pa nisu. Ne može Predsjednik javno suditi i donositi presude što je zakonito a što ne, valjda sudi sud. Što se tiče povjerenstva za tzv sukob interesa to je samo još jedan nepotrebni trošak. Utvrdi se sukob, daju mu opomenu ili kazne novčano a sukob i dalje ostaje i ujeo vuk magare. Kakve je posljedice imao ravnatelj HTV-a koji je lažirao, pikrivao i obmanjivao javnost o imovini, zatim kupovini od sdp-a partijske imovine SKH u Sloveniji itd. kažnjen, platio ili možda i nije i nikom ništa.