Udruga pomorskih kapetana iz Splita danas se obratila javnosti otvorenim pismom u povodu oslobađajuće i nepravomoćne presude Tomislavu Horvatinčiću kojem se sudilo za pomorsku nesreću u kojoj je 2011. poginuo talijanski bračni par.
Kapetani navode da sinkopa nije bitna za ovaj sudar. Neprihvatljivo im je stajalište Sudskog vijeća koje je zaključilo da nepoduzimanje nikakvog manevra u zadnjoj fazi mimoilaženja na udaljenosti 250 metara od talijanske jedrilice ide u prilog činjenici da je optuženik nakratko bio u nesvijesti.
Kapetani naglašavaju da se uopće nije radilo o mimoilaženju, već o križanju kursova pri kojemu je talijanska jedrilica imala prednost, a manevar izbjegavanja morao je poduzeti skiper glisera, sukladno Pravilniku o izbjegavanju sudara na moru. U UPKS-u kažu da bi dobar pomorac u ovom slučaju već na udaljenosti od 4 do 5 milja, uzeo dalekozor da vidi kako se kreće jedrilica koja mu je na putu. Navode i da se, s obzirom na visinu oka motritelja, na upravljačkom pultu na tri milje udaljenosti mogao vidjeti čitav trup jedrilice, dakle šest minuta prije sudara moglo se nedvosmisleno utvrditi da je riječ o križanju i da postoji rizik od sudara.
Kapetani pojašnjavaju da je Horvatinčićev gliser trebao izvesti manevar skretanja udesno. No upozoravaju da je sudsko vijeće zaključilo da je tu radnju trebalo poduzeti na udaljenosti od 250 metara od talijanske jedrilice, što bi značilo 16 sekundi prije prijetećeg sraza. Kapetani tumače da su u tom trenutku brodovi već u položaju opasne blizine u kojem se, sukladno Pravilniku, ne bi smjeli naći te se stoga pitaju je li moguće da sudsko vijeće može zauzeti stav koji je u koliziji s Pravilnikom, dobrom pomorskom praksom i zdravim razumom? U UKPS-u su uvjereni da Horvatinčić nije bio na upravljačkom mjestu te navode njegovu izjavu da je on siguran da prije sinkope nije bilo nikakve opasne situacije, niti je on trebao bilo što poduzeti radi izbjegavanja sudara.
Kapetani navode da Horvatinčić, da je doista vidio jedrilicu, tako nešto nikako ne bi mogao izjaviti jer je rizik sudara postojao sve vrijeme otkako su se ugledali, odnosno trebali ugledati i skiper glisera je sve vrijeme bio u obvezi poduzeti radnju izbjegavanja.
Sto nam vrijede kapetani i zdrav razum, kad mi imamo ekspertne skupine, vjestake, suce, gospodarstvenike i na vrhu iznimne politicare?!