Da kreativnost prevaranta nema granica pokazuju u samo dva tjedna policiji prijavljena četiri nesvakidašnja slučaja. Naime, četvero građana Bjelovarsko-bilogorske županije postala su žrtvama prijevara jer je netko, koristeći njihove osobne podatke, s teleoperaterima zaključio korisničke ugovore. Prevaranti su dobili mobitele i koristili mobilne usluge, a na adresu ni krivih ni dužnih žrtava stigli su računi u rasponu od 1500 do 2200 kuna.
Među njima je i 74-godišnji Dušan Slavujević iz Prgomelja nedaleko Bjelovara.
– Šokirao sam se početkom prosinca dobivši račun od gotovo 1600 kuna! Na moje je ime netko zaključio ugovor, kupio mobitel i u 19 poziva razgovarao tri sata – priča D. Slavujević. Odmah se uputio u policiju i poslovnicu teleoperatera prijaviti slučaj.
– U poslovnici teleoperatera su mi obećali da neću morati platiti dug koji nisam napravio – kaže D. Slavujević.
Iz teleoperatera poručuju da temeljem kaznene prijave otpisuju dugovanja, ali i to da su svjesni zlouporaba zbog kojih su, tvrde, proširili provjeru osobnih podataka kod sklapanja ugovora „na daljinu“. No, četiri primjera kazuju da očito nisu poduzete sve mjere.
Potvrđuju to i u Agenciji za zaštitu osobnih podataka, kojoj je također prijavljeno nekoliko slučajeva.
– Utvrdili smo da teleoperateri nisu poduzeli odgovarajuće mjere zaštite osobnih podataka, a bilo je i propusta kod dostava uređaja – kazao je, između ostaloga, ravnatelj AZOP-a Ante Rajkovača. I Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM), svjesna problema „ugovaranja na daljinu“, tražila je od operatera postavljanje preciznijih procedura koje će smanjiti mogućnost prijevara.
– Svaki takav slučaj je kazneno djelo pa oštećene osobe slučaj prvo trebaju prijaviti policiji, a kopiju prijave kaznenog djela priložiti u prigovoru operatoru kod kojeg je kriminalac lažno zasnovao pretplatnički odnos – kažu u HAKOM-u. Policija će provesti istragu i žrtvama dostaviti podatke počinitelja kako bi eventualnim privatnim tužbama nadoknadili nastalu štetu. No, isto tako poručuju građanima da budu oprezni dajući osobne podatke, posebice OIB, JMBG, datum rođenja i broj osobne iskaznice, kako ne bi postali žrtvama takvih ili sličnih kaznenih djela.
Ugovor možeš sklopiti kraj svake bandere i kontejnera za smeće a kad ga trebaš raskinuti traže te papirologije kao da uzimaš kredit na 20 godina, zato se i događaju takve stvari. Ugovori za bilo koji telekom bi se morali raditi samo u POSLOVNICAMA na šalteru, ali s obzirom da telekom-mafija zarađuje teške milijune kojekavim navlukašama ništa od toga.