Ideali stanovanja

Ugrožene ikone zagrebačke rezidencijalne tradicije

Foto: Privatni album
vila
Foto: Privatni album
vila
Foto: Privatni album
File name :DSCN2501.JPG File size :755.8KB(773962Bytes) Shoot date :0000/00/00 00:00:00 Picture size :2048 x 1536 Resolution :72 x 72 dpi Number of bits :8bit/channel Protection attribute :Off
Foto: Marko Lukunic/PIXSELL
23.02.2016., Zagreb - Karin Serman, profesorica na Arhitektonskom fakultetu. Photo: Marko Lukunic/PIXSELL
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
22.02.16., Zagreb - Voncinina ulica 20, vila Deutsc. Photo: Luka Stanzl/PIXSELL
Foto: Privatni album
vila
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
22.02.2016., Zagreb - Primjer antologijskog ostvarenja hrvatske arhitekture 20. stoljeca je vila Franges arhitekta Viktora Kovacica na Rokovu perivoju br. 2. Photo: Sanjin Strukic/PIXSELL
Foto: Privatni album
vila
Foto: Privatni album
vila
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
22.02.16., Zagreb - Vila Spitzer u Novakovoj ulici. Photo: Luka Stanzl/PIXSELL
Foto: Privatni album
vile
Foto: Dalibor Urukalovic/PIXSELL
22.02.2016.,Zagreb - Stare zagrebacke vile, vila Waidmann, Ivana Gorana Kovacica 17. Photo: Dalibor Urukalovic/PIXSELL
Foto: Dalibor Urukalovic/PIXSELL
22.02.2016.,Zagreb - Stare zagrebacke vile, vila Blazekovic, Zamenhoffova 1 Photo: Dalibor Urukalovic/PIXSELL
Foto: Privatni album
vile
Foto: Privatni album
vile
Foto: Privatni album
vile
Foto: Privatni album
vile
Foto: Privatni album
vile
Foto: Privatni album
vile
Foto: Privatni album
vile
Foto: Privatni album
vile
Foto: Privatni album
vile
Foto: Privatni album
vile
Foto: Privatni album
vile
Foto: Privatni album
vile
25.02.2016.
u 18:25
Dr. sc. Karin Šerman za Večernji je list odabrala pet najljepših starih vila. Stare dame dostojno odolijevaju zubu vremena, struktura im je čvrsta, trebaju tek pametne zahvate, malo 'botoksa' na pomno odabranim mjestima
Pogledaj originalni članak

Nekada su bile dive. Najrafiniranije predstavnice ionako visokog društva zagrebačkih vila, kao ideala građanskog stanovanja. Prednjačile su u svim njegovim uzvišenim odlikama: besprijekorno oblikovane i diskretno ukrašene, uzorno prostorno komponirane i funkcionalno organizirane, komforne i ležerne, intimne i reprezentativne i, iznad svega, promišljeno uronjene u svoj nezabilazni zeleni paspartu – u pejzaž, parkovni okoliš, perivoj ili šumu.

Bilo pitoreskno historicističke bilo elegantno secesijske, bilo pak rezolutno modernističke, sve odreda bile su dostojanstvene i samosvjesne i predstavljale arhitektonska opredmećenja najviših dosega građanskog privatnog života.

Što se s tim vilama dogodilo danas? Gdje je nestala njihova nekadašnja aura? Izblijedila? Zajedno s čitavim pripadajućim visokim kulturnim okvirom i njegovanim rezidencijalnim navikama? U potrazi za izgubljenom čarolijom, istražujemo neke od najeksponiranijih slučajeva. Za početak, podsjećamo se geneze i historijata zagrebačkog privilegiranog stanovanja.

Arkadija sjevernog obrežja Zagreba 

Kao sljednice uzvišene stambene tradicije ladanjskog karaktera, daljnji potomci londonskog Regent's Parka iz prve polovice 19. stoljeća, s razigranim ljetnikovcima umetnutim usred raskošnog zelenila, ili pak kasnijih bečkih cottage-naselja s kraja toga stoljeća, u Zagrebu se 1880-ih u sjevernom predjelu grada počinje razvijati predio ljetnikovaca, prvenstveno na Josipovcu, odnosno današnjoj ulici Ivana Gorana Kovačića, ali i susjednom Rokovom perivoju, Rokovoj ulici, Tuškancu i Nazorovoj.Smješteni na najvrednjim sjevernim obrežjima grada, nadomak centru a opet u vlastitom idiličnom arkadijskom ugođaju, zagrebački cottagei dostojno nastavljaju svoje londonske ili bečke uzore – volumenski bogato razvedeni, razigrani i slikoviti, s kompozicijama krovnih streha, tornjića, trijemova i lođa, i u prisnom i pomno projektiranom skladu s bujnim prirodnim okvirom u kojeg su uronjeni. 

Krajem devetnaestog stoljeća glavne eksponente povlaštenog stanovanja grade, među ostalima, Kuno Waidmann, Lav Hönigsberg, Janko Jambrišak, na Josipovcu, Jurjevskoj i Tuškancu.

Ljetnikovac Kune Waidmanna na Josipovcu

Obiteljski ljetnikovac Kune Waidmanna lijepi je sačuvani historicistički primjer u Ulici Ivana Gorana Kovačića na broju 17, iz 1893. Slobodne i dinamične kompozicije, s razvedenim krovištem na više razina, pročelja rastvorenih balkonima, verandama i terasama izvedenih u drvenoj konstrukciji, s drvenim stupovima, gredama, doprozornicima i tokarenim balustradama, čime podsjećaju na izgled i ugođaj alpskih kuća, primjeren okolnom šumovitom obronku no ujedno priskrbljujući Zagrebu i dašak živopisne buržoaske avanture. Ljetnikovac i danas dostojanstveno stoji, neokaljan naknadnim intervencijama, slobodno smješten u zelenilu svog bogatog perivojnog okvira kojemu se bezrezervno otvara.

Secesijske vile na Tuškancu

Na visoko postavljeni historicistički model dostojno odgovaraju i vile secesijskog razdoblja. Skladna i elegantna je, na primjer, vila arhitekta Aladara Baranyaija, koju arhitekt gradi za vlastitu obitelj na Tuškancu 18, 1910.-1911. Jednostavnog i kompaktnog volumena, s upečatljivim mansardnim krovom i prepoznatljivim asimetrično postavljenim polukružnim istakom u prizemlju, s natkrivenim bočnim trijemovima, rafiniranih detalja i znalačke uporabe materijala – vila snažno asocira na elaborirana ostvarenja znamenitog bečkog secesijskog arhitekta Josefa Hoffmanna u bečkoj koloniji vila Hohe Warte. Ovom vilom, uokvirenom pomno projektiranim okolišem i ružičnjakom u predvrtu te ozelenjenom pergolom, Baranyai postavlja visoki standard udobnog života u neposrednom kontaktu s prirodom te definira prototip za čitavu četvrt vila koja će se oko nje razviti na Tuškancu i Cmroku u daljnjih par godina. Baranyaijeva vila i danas je u stambenoj namjeni i uščuvano nosi svoje visoke godine, a trenutno je u fazi obnove.

Od secesijskih vila razvedene prostorne dispozicije, raspostranjene prizemno na čitavoj površini parcele ističe se pak Baranyaijeva Vila Ilić, na susjednom Paunovcu 7, iz 1918.-1920. Neobično elaboriran stambeni program, udomljen u bogatim i reprezentativnim interijerima opremljenim najfinijim materijalima, mobilijarom i detaljima, ali isto tako i razrađenim zonama za život na otvorenom – teniskim igralištem, vrtno-parkovnim površinama i terasama – uokvirenim trijemovima i promenadnim kolonadama s pergolama koje ih prostorno definiraju i organiziraju, vila je bila vrhunac buržoaske legerezze – primjer raskošne građanske palače obilježene ambicijom Gesamtkunstwerka: totalnog umjetničkog djela. Svojim razvedenim prostornim planom i naglašeno visokom razinom oblikovanja, opreme i izvedbe, vila neobično asocira na svoj uzvišeni uzor – čuvenu secesijsku Palaču Stoclet arhitekta Josefa Hoffmanna u Bruxellesu iz 1905.-1911. Vila Ilić tridesetih je godina prešla u vlasništvo industrijalca Vlatka pl. Deutsch Maceljskog, 1942. godine adaptirana je pak u rezidenciju tadašnje vlade, dok je danas u funkciji Centra za rehabilitaciju djece i mladeži. Logikom promijenjene funkcije vila nepovratno gubi svoje glamurozne atribute i osim što razvijenim prostornim okvirom odiše reminiscencijama na klimaks svoje luksuzne kozmopolitske mladosti, danas je ostarjela do neprepoznatljivosti.

Od secesije prema modernizmu – iskorak Viktora Kovačića

Kao ključna kopča između vila secesijskog razdoblja i nove generacije modernističkih vila svakako se ističe Vila Frangeš Viktora Kovačića, remek-djelo „oca hrvatske moderne arhitekture“, izgrađena za kipara Roberta Frangeša Mihanovića na Rokovom perivoju 2, 1910.-1911. Ona pak stilski zaokreće prema anglosaksonskim utjecajima „domestic revival“ stilizacije, „kompozicije naglašenog intimizma, slikovitosti i sceničnosti za pojedine sekvence korištenja unutarnjeg i vanjskog prostora, gdje je vrt sastavni i jednakopravni segment stanovanja“ (A. Laslo). Ležerna kompozicija krovišta, istaknuti trijem, efektni prozorski erker, no isto tako i zamjetna redukcija ornamenta te besprijekorno funkcionalno organizirani tlocrt prožet rafiniranom ambijentalnom kvalitetom najavljuju evidentni ranomodernistički zaokret. Vila se danas nalazi u sastavu i pod upravljanjem Muzeja grada Zagreba, i u njoj se čuva ambijentalna zbirka Frangeša Mihanovića, među ostalim i dijelovi mobilijara koji su bili odstranjeni prigodom restauracije zagrebačke Katedrale i Franjevačke crkve u Klanjcu te ugrađeni u interijer vile.

Modernističke vile i tradicija građanskog stanovanja

Ranih tridesetih godina nastupa val izgradnje sjajnih modernističkih vila koje podjednako senzibilno i suptilno nastanjuju vrijedna zelena rezidencijalna područja Zagreba. Impresivno je već i rano ostvarenje čitavog ansambla vila u Novakovoj ulici, prepoznatljive oblikovne koherencije i iznimno visoke urbane i arhitektonske kvalitete, koje nastaje u razdoblju od 1930. do 1941. godine. Među njima se posebno ističe Vila Spitzer, antologijska modernistička vila i prva izgrađena kuća u kompleksu Novakove ulice, arhitekata Mladena Kauzlarića i Stjepana Gomboša iz 1930.-1931. Čista bijela prizma, ravnih ploha pročelja i savršenih proporcija, s horizontalnim potezom prozora kata i krovnom terasom natkrivenom pergolom, izvedena u skeletnom sustavu i armirano-betonskoj konstrukciji oličenje je temeljnih principa moderne arhitekture kako su oni bili definirani kroz Le Corbusierovih znamenitih „5 točaka nove arhitekture“ iz 1926. godine. No istodobno, i što je za hrvatsku modernu arhitekturu specifično, ova kuća u potpunosti uvažava svoj neposredni urbani kontekst, sjajno sjedi na zahtjevnom kosom terenu i pruža senzacionalne panoramske poglede na grad, uključivo i tornjeve katedrale. Ujedno je ostvaren i iznimno kvalitetan i komforan modernistički interijer, otvorenog, „tekućeg“ funkcionalnog prostora, do detalja opremljen najmodernijim mobilijarom čistih linija i novih materijala.

Ovo vrhunsko ostvarenje najčišće moderne arhitekture moglo je stajati uz bok poznatim Le Corbusierovim vilama toga doba izgrađenim tek koju godinu ranije (npr. glasovita Le Corbusierova Vila Savoye u Poissyju iz 1929.-1931. ili pak Vila Stein u Garchesu iz 1927.). Zagrebačku vilu gradi Vilim Spitzer sa suprugom Serafinom, uspješni zagrebački veletrgovac ugljenom, koksom i drvom, koji ovo avangardno zdanje dalekovidno razvija u poslovno i kulturno bujajućem miljeu međuratnog Zagreba. Danas je vila naknadnim intervencijama grubo uništena. Najinvazivnije je zatvaranje krovne terase, čime su poremećene sveukupne proporcije i kompozicija kuće. I tako se od najčišćeg simbola hrvatske međuratne moderne arhitekture vila pretvorila u eklatantni slučaj neprihvatljivog tretmana. Nekoć dominantnu modernističku divu dostigla je nezasluženo okrutna sudbina.

Sublimacija regionalnog u susretu s internacionalnim

Kada se uspostavljenoj apstraktnoj misli modernog koncepta pridoda i druga prepoznatljiva odlika hrvatskog modernističkog prosedea – tradicija sublimiranih regionalnih graditeljskih elemenata, na pomolu je posebno uzbudljiv susret kakav je postignut, na primjer, u slučaju karizmatične Vile Blažeković arhitekta Drage Iblera, u Zamenhoffovoj 1 iz 1936.-1937. Motivi dvostrešnog drvenog krova, drvenih elemenata i konstrukcije, fuzioniranih pak s otvorenim prostornim planom, skeletnim sustavom, funkcionalno organiziranim tlocrtom, velikom otvorenom terasom i neprekinutim potezima velikih ostakljenih stijena, stvaraju rafiniranu, kritički revidiranu regionalnu notu inače neupitnog internacionalnog modernizma. S tijelom kuće koje u fronti još i konzolno lebdi nad masivnim kamenim potpornim zidom dobiven je inovativan i upečatljiv spoj utjecaja neposrednog konteksta i autonomne arhitektonske misli. Sve ove teme prisutne su u vili i danas, kao potvrdi opstajuće svježine i kvalitete ove mladolike osamdesetogodišnjakinje. 

Slične atribute na svoj način razvija i dojmljiva Vila Deutsch u Vončininoj ulici 20, arhitekta i kipara Frane Cote iz 1937. O njoj Aleksander Laslo piše: „Visokokomforna obiteljska rezidencija s bogato stupnjevanim stambenim prostorom: predvorjima, salonima, zimskim vrtovima, lođama i balkonima, krovnom čajnom terasom, odvojenim stanom posluge, raskošno uređenim predvrtom te bazenskom terasom u zaleđu. Uopće prva zagrebačka obiteljska kuća opremljena osobnim dizalom, čime se arhitekt vješto oslobodio ograničenja uvjetovanih iznimno zahtjevnom konfiguracijom terena i ostvario virtuoznu ekspresivnu volumetrijsku kompoziciju obiteljske kuće na strmom obronku. ... 

Cota je vilom Deutsch dosegao vrhunac apstraktnoga oblikovnoga govora i radikalne stereometrijske, upravo klesane čistoće i dao jedno od najsnažnijih ostvarenja hrvatske moderne arhitekture. Vrhunski primjer funkcionalizma u hrvatskoj arhitekturi internacionalnog stila, s naglašenim obilježjima kritičkog regionalizma.“ Premda su joj godine odnijele nešto od nekadašnjeg sjaja, vila je i dalje ostala u izvornoj stambenoj namjeni, relativno dobro podnoseći teret nakupljenih godina.

Dive koje traju

Generalno gledajući, stare dame visokoga zagrebačkog rezidencijalnog društva zbog svojih oblikovnih i prostornih kvaliteta i neosporne kompozicione ljepote dostojanstveno odolijevaju zubu vremena. 

Struktura im je i dalje postojana i čvrsta, a sačuvani zeleni prirodni okvir i dalje komplimentira i nadopunjuje njihovu ljepotu. Doduše, zasigurno bi im dobro došli mali zahvati pomlađivanja. Nikako, međutim, radikalni kirurški nož (osim u slučajevima nužnog odstranjiivanja nedopustivo nadodanog tkiva). Pogotovo ne zahvati kakvog zlonamjernog stručnjaka ili pak nevještog šarlatana – takvih iskustava imaju i previše. Pomogao bi im tek dodir pravoga znalca. I male doze botoksa. Primijenjene ciljano, decentno i gotovo neprimjetno – da se fizionomija i izraz lica ne promijene, već tek osvanu začuđujuće osvježene i pomlađene. I tako vile postaju svevremene. Preparirane za vječnost. Dive. Kao Sophije Loren hrvatske arhitektonske scene. 

>>Raskošne vile nitko neće – zbog emocija precjenjuju im vrijednost

>>Niže ne može: Kvadrat stana u Zagrebu i 800 eura

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.