Zbog ukidanja carina novi automobili i gotovo kompletna tehnička roba proizvedena u zemljama članicama EU od 1. siječnja sljedeće godine trebali bi, po svim tržišnim parametrima, biti jeftiniji. Iz Uprave za neizravno oporezivanje BiH poručuju da se obračun carinske pristojbe s početkom nove 2009. godine ukida za oko 11.000 proizvoda iz EU.
Zbog zaštite domaće proizvodnje carine će se plaćati samo na uvoz poljoprivrednih proizvoda. Hoće li zbog ukidanja carinskih stopa cijene proizvoda iz EU na bh tržištu doista biti niže ne znaju niti predstavnici vlasti.
Vodeći se negativnim iskustvom iz srpnja, kad su potpisivanjem SSP-a između BiH i EU cijene trebale biti smanjene, ali nisu, u Upravi za neizravno oporezivanje za takvu situaciju optužili su monopoliste i loš inspekcijski nadzor.
Tu tezu podržava i direktor Uprave za neizravno oporezivanje Kemal Čaušević, koji tvrdi da ne treba očekivati pad cijena, jer njih diktiraju monopolističke tvrtke koje upravljaju cijenama pogonskog goriva i trgovinom. Vijeće ministara i entitetske vlasti, preporučuje Čaušević, “trebali bi reagirati, tako da s Konkurencijskim vijećem BiH ispitaju zašto neke tvrtke i poduzeća drže monopol na cijene u BiH, kad znamo da po europskim direktivama nitko ne može držati više od 20 posto udjela tržišnog sudjelovanja bilo kojeg proizvoda i bilo koje svrhe”.
Iako je postojanje kartelskih monopola evidentno u BiH već godinama, što je najviše došlo do izražaja povećanjem cijena kruha u BiH udruženja mlinarsko-pekarskih poduzeća, nitko iz vlasti BiH, kao ni Konkurencijsko vijeće, nije reagirao.
Uz trgovinu, proizvođače hrane, distributere nafte i naftnih derivata, monopoli u BiH rasprostranjeni su i u drugim sektorima u kojima glavnu riječ imaju javna poduzeća, koje država štiti od konkurencije, a građani plaćaju visoke cijene njihovih usluga.