spalionica javnog novca

Umjesto da ih se riješi , država u škverove ulupala 30 milijardi kuna

Foto: Duško Marušić/PIXSELL
Umjesto da ih se riješi , država u škverove ulupala 30 milijardi kuna
30.03.2016.
u 15:40
Osim Lenca i Brodotrogira, koji su iskazali minimalnu dobit, ostala brodogradilišta i dalje posluju s gubicima
Pogledaj originalni članak

U javnosti je oduvijek vladalo mišljenje da je brodogradnja strateška industrija od koje država ima velike koristi. Međutim, realnost je suprotna – hrvatska brodogradnja jedan je od primjera spalionica javnog novca u čiju je sanaciju i restrukturiranje od 1992. uloženo 30 milijardi kuna poreznih obveznika, navode Anto Bajo, Marko Primorac i Martin Hanich u najnovijoj analizi Instituta za javne financije.

Brodosplit rekorder

U Hrvatskoj posluje 259 poduzeća koja se bave gradnjom brodova i čamaca, ostvaruju oko dvije milijarde kuna prihoda od prodaje te zapošljavaju otprilike 11 tisuća radnika, no u sanaciji novac je išao za njih pet s oko 8000 radnika. Hrvatska je pred kraj prošle godine zauzimala 10. mjesto u svjetskoj knjizi narudžbi, prva je Kina s 43 posto tržišta, zatim Južna Koreja s 29 posto te Japan s 21 posto. Hrvatska u svjetskoj proizvodnji brodova sudjeluje s 0,23%, no za one koji sva ulaganja pravdaju strateškim značenjem te industrije, druga je u Europi s udjelom od 13%, odmah iza Rumunjske (57%).

Najviše je javnog novca otišlo na sanaciju Brodosplita – oko 11 milijardi kuna – slijedi 3. maj s 8,5 milijardi te Uljanik i Brodotrogir, svaki s nešto više od 4 milijarde kuna. Peta, Kraljevica, sanirana je s nešto manje od dvije milijarde, no završila je u stečaju.

Hrvatska brodogradilišta nisu bila dorasla tržišnim izazovima i opstajala su isključivo na teret državnog proračuna. Uzme li se u obzir činjenica da je proračun u deficitu, može se zaključiti da su potpore brodogradnji većim dijelom financirane javnim dugom – navode istraživači Instituta za javne financije koji smatraju da se u brodogradnji pokazalo da je iluzorno očekivati promjenu poslovnog usmjerenja poduzeća kojima je država vlasnik i koja kontinuirano ovise o državnoj pomoći. “Privatizacija takvih poduzeća nužna je kako bi se spriječili veći troškovi i štete za državni proračun i financijski položaj postojećih i budućih generacija poreznih obveznika”, navode oni. U skladu s prijašnjim sanacijskim programima, ove i iduće godine država će preuzeti 2,3 milijarde kuna dugova, no neovisno o tome, Vlada je prošle godine brodogradilištima ponovno odobrila 1,9 milijardi kuna državnih jamstava.

– Vlada mora ograničiti i potpuno eliminirati odobravanje državnih jamstava – upozoravaju autori studije. Pet najvećih škverova 2014. je imalo dvije milijarde kuna prihoda od prodaje, od čega 1,1 milijardu od izvoza, a njegova vrijednost se prepolovila. Kako je na globalnoj razini posljednjih godina primjetan značajan pad proizvodnje, škverovi sve više ulaze u nove branše i klasična gradnja brodova pada u sjenu off shore projekata, vjetroelektrana, brana i energetskih kontejnera.

Traže nove mogućnosti

– Razborita je odluka brodogradilišta da se postupno više usmjere na izvanbrodograđevnu proizvodnju te prošire tržišne mogućnosti – navode Bajo, Primorac i Hanich, koji uočavaju izostanak narudžbi novih brodova u Brodotrogiru od 2018. godine. Ove godine najviše narudžbi ima 3. maj, četiri broda, a Uljanik, Brodosplit i Brodotrogir po tri, iduće godine Brodosplit ima 9 ugovorenih brodova, Uljanik šest, dok 3. maj i Brodotrogir imaju po dva broda.

Osim Lenca i Brodotrogira, koji su iskazali minimalnu dobit, ostali i dalje posluju s gubicima, koji su 2014. bili 639 milijuna kuna. Koeficijent zaduženosti u prihvatljivim je granicama, ali se i dalje kod Uljanika i Brodotrogira nalazi iznad granice od 50 posto koja se smatra prekretnicom između ‘bolesnih’ i ‘zdravih’ poslovnih subjekata.

>>Brodogradnja diže industriju

>>'Znatiželju pojedinih članova odbora da kopaju po podacima gledam i ja sa znatiželjom'

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 7

Avatar Pavel ic
Pavel ic
16:50 30.03.2016.

ma koje faking ulaganje.da je se toliko ulagalo mogao je se napravit zlatni brod.zamislite u vas auto neulazete cijelu godinu i pred tehnicki ulozis 600kn samo ono najosnovnije a 500 daš da te pusti.tako i ovi naprave brod i u startu odmah u minusu

Avatar superhik74
superhik74
16:59 30.03.2016.

Za vrijeme pokojne Jugoslavije brodogradnja je bila treca na svijetu (iza Japana I Juzne Koreje) a danas bi ih se trebali rjesiti ? Brodarskog instituta smo se "rjesili", Imunoloskog zavoda smo se rjesili, INA-e smo se "rjesili", PLIVA-e smo se "rjesili", Telekoma smo se "rjesili", svih banaka smo se "rjesili", a sada se polako "rjesavamo" I gradjana Hrvatske koji masovno emigrijaju iz ove banana gdje je izgleda politika "rjesiti se svega sto je Hrvatsko". Imamo Hrvatsku !

DU
Deleted user
16:26 30.03.2016.

ajmo se nabacivati blatom na djelatnost koja stvara novi,izuzetno kompleksan proizvod.ono, kao recimo italija i njemačka ne subvencioniraju svoju automobilsku industriju,koja im je uzgred, kičma ekonomije.to što je kod nas u gotovom proizvodu malen udio rada malih i srednjih poduzeća rezultat je naše nesposobnosti i korumpiranosti.ajmo sve zatvoriti,polja su ionako zakorovljena,turisti jedu talijansku salatu(subvencioniranu) kao što je na brodu talijanski namještaj.kako nitko ne bi ukinuo razno razne udruge i uprave koje sisaju novac a ne stvaraju ništa osim podjela u društvu.