Mijenjaju se navike

Umjesto stampeda na dućane, popusti se love na internetu

Foto: Reuters/PIXSELL
black friday, crni petak
Foto: Sanjin Strukic/Pixsell
kupci, trgovački centar, H&M
Foto: Marko Mrkonjic/PIXSELL
kupovina
26.11.2016.
u 15:24
Blagdanski je šoping počeo. Amerikanci ga otvaraju Crnim petkom. A uz posjete trgovinama sve više ljudi popuste lovi na internetu
Pogledaj originalni članak

Crni je petak ili Black Friday za nama. Naime, riječ je o američkom tradicionalnom danu za kupnju kojim zapravo počinje blagdanska groznica u trgovinama. Istina, pravi Crni petak u Europi nikada nije zaživio u pravoj mjeri, no svakako se uvriježio kao dan kada počinju popusti i kupnje. Internetska kupnja Amerikancima je lagano ispuhala groznicu stvorenu oko Crnog petka, no kod nas je tek u zamahu i taj naziv poneki koriste kao mamac za otvaranje sezone popusta.

Nema više stampeda

– Istina, Crni petak zapravo je termin koji označava kupnju u trgovinama. Svojedobno smo gledali slike i prizore iz Sjedinjenih Država u kojima nastaju gužve nalik stampedima kada se otvore vrata trgovina. Internetska kupnja malo je ublažila velike gužve pa trgovine, i fizičke i online, svoje popuste uoči blagdanskog prosinca tek sada nazivaju Crnim petkom. I dalje se to uglavnom odnosi na Ameriku, no s obzirom na to da smo povezani internetom, moguće je iskoristiti popuste i tamo kupiti neke proizvode – kaže nam Zagrepčanin Luka C. Dodaje da te popuste ne doživljava ako nije riječ o sniženjima od 50 posto i više. Naime, Luka je, kaže nam, okorjeli online kupac jer točno zna što želi i gdje to kupiti. Ulaskom u EU popravili su se uvjeti i cijene dostave te je takva kupnja isplativija, a svakako brža i ugodnija. Kada je riječ o sezoni popusta i marketinškim akcijama, skrenuo nam je pozornost na, primjerice, Ryan Air, koji je Crni petak produljio na vikend i u tom periodu nudi niže cijene za svoje letove.

– Takve akcije imaju smisla i nerijetko ih ima cijele godine, no u ovo doba godine očito je zgodno da se nazove Crnim petkom jer to asocira na velike popuste – komentira Luka, koji inače cijeloj obitelji kupuje odjeću i obuću, posebice onu sportsku, na internetu.

Neugodnih iskustava poput Luke nije imala ni Barbara T., gospođa u svojim 50-ima koja ne zazire od interneta i plaćanja karticama online. Ništa joj se neugodno nije dogodilo, kupuje sitne kućanske predmete brendova koji kod nas nemaju svoje trgovine. A kada je jednom zgodom dobila predmet koji joj nije izgledao kao na fotografiji, vratila ga je i bez problema joj je vraćen novac.

A iako vjerojatno poznajete ljude koji kupuju online ili ste i vi među njima, posljednji statistički podaci Eurostata kažu da Hrvatska još nije dostigla europski prosjek e-kupaca. Naime, 65 posto Europljana koristi internet i kupuje online, a Hrvatska je ispod tog prosjeka. Podaci kažu da je takvih u 2015. bilo 45 posto, što je napredak u odnosu na 2012. kada ih je bilo tek 37 posto. Kada je riječ o dobnim skupinama, najviše je kupaca od 16 do 54 godine. Najviše se kupuju odjeća i sportski rekviziti, čak 60 posto, a putovanja i turistički smještaj drugi su na ljestvici te se čak 52 posto e-trgovine odnosi na taj segment ponude.

Sve bolja statistika

Kada je riječ o učestalosti, i tu se statistika popravlja te se sada online kupuje jednom u tri mjeseca (godinu dana ranije do dvaput godišnje). Na online kupnju u prosjeku se troši između 100 i 499 eura. Pritom 30 posto e-kupaca robu nabavlja iz EU, dok je 2012. taj postotak iznosio 25 posto.

Ono što mnoge sprečava da kupuju online jest sigurnost plaćanja, ali i dostave. Svakodnevno se objavljuju vijesti o hakiranim stranicama, a policija i banke upozoravaju na upade u sustav pokušavajući educirati građane kako kupovati sigurno. Ipak, u anketi se 70 posto e-kupaca izjasnilo da nije imalo problema s kupnjom. Ako i jest, uglavnom je bila riječ o tehničkoj grešci na sajtu s kojeg su kupovali ili pri plaćanju, a tek 8% njih dobilo je oštećenu robu.    

>> Televizore po 100 dolara Hrvati mogu samo sanjati 

>> Cijeli svijet se veseli popustima za Crni petak, no znate li kako je taj dan dobio ime?

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.