OTKRIVAMO Sadržaj izvješća Radne skupine za analizu fenomena dviju škola pod jednim krovom te novih preporuka federalnim i županijskim vlastima

UN traži ukidanje dviju škola pod jednim krovom

11.05.2009.
u 23:00
Pogledaj originalni članak

Odbor UN-a za ekonomska, socijalna i kulturna prava zatražio je od BiH, da stvori uvjete za ukidanje “dvije škole pod jednim krovom”, kao i izgradnju odvojenih škola za učenike različitih nacionalnih pripadnosti.

Oprez zbog problema
Imajući u vidu preuzete obveze na razini BiH, Konferencija ministara obrazovanja u BiH izrazila je spremnost u sagledavanju aktualnog stanja gdje je evidentirano postojanje ovog specifičnog načina obrazovanja. U sadržaju izvješća Radne skupine za analizu fenomena dviju škola pod jednim krovom te preporuka federalnim i županijskim vlasti do kojih smo došli uočena je potreba za redefiniranjem pojma “dvije škole pod jednim krovom” i njegova preciznijeg određenja.

Fenomen “dvije škole pod jednim krovom” nastao je kao posljedica rata u BiH te predstavlja pitanje kojemu se mora prilaziti na poseban način, ne narušavajući mir, ljudska prava, prava djece, kao i prava roditelja u slobodnom izboru obrazovanja za svoju djecu, ali i pravo djece na njegovanje vlastite kulture, religije i jezika.

Analizom je Radna skupina utvrdila kako se ovaj fenomen na terenu manifestira u različitim oblicima. Na terenu egzistira pet različitih načina rada spomenutih škola. Prvi se manifestira u postojanju dva odvojena pravna subjekta koji rade prema nastavnim planovima i programima na različitim jezicima i koriste zajednički prostor.

Pet oblika i načina rada
Drugi oblik se zrcali u postojanju jednog pravnog subjekta s nastavnim planovima i programima na različitim jezicima, istim osnivačem, podijeljenom upravom, nastavničkim i učeničkim vijećima, kao i vijećima roditelja i nastavom u odvojenim smjenama. Treći oblik manifestira se u postojanju potpuno administrativno-pravno ujedinjenih “dviju škola pod jednim krovom“, ali koje nemaju zajedničke multietničke odjele.

Četvrti oblik odnosi se na postojanje područnih osmogodišnjih i četverogodišnjih škola koje pripadaju različitim pravnim subjektima, a nastavu izvode u zajedničkim prostorijama i na dva jezika. I peti oblik škola sadrži postojanje u istom objektu srednje i osnovne škole gdje se nastava izvodi na istom jeziku, te područne osnovne škole gdje se nastava izvodi na drugom jeziku.

Radna skupina je na temelju analize predložila i niz preporuka o kojima će uskoro raspravljati i zastupnici Parlamenta FBiH. Škole bi trebale imati jednog ravnatelja i pomoćnika, koji ne mogu biti pripadnici istog konstitutivnog naroda ili ostalih, jedan školski odbor i jedno tajništvo.

Preporuke za spajanje
Upravljanje školom uredilo bi se na način koji osigurava ravnopravnost jezika, pisama, školskih isprava i programa. Uspostava zajedničkog školskog zvona i ulaza osigurala bi jednak pristup školskim prostorijama, dvorani za tjelesno, knjižnici, učionici za nastavu informatike, kabinetu i zbornici. Jedan od prioriteta je i osigurati da su djeca istih razreda fizički locirani na istom katu umjesto razdvojena.

Preporuka je i uklanjanje neprikladnih simbola, uspostava zajedničkih odmora za sve učenike u isto vrijeme i na istoj lokaciji, kao i zajedničko obilježavanje blagdana. Najbizarnija preporuka odnosi se na jezik i pozdrave koji se koriste unutar škole. Doslovno se navodi da bi oni trebali osigurati okolinu koja je sveobuhvatna. Fenomen dvije škole pod jednim krovom u BiH je već dugo problem koji nije lako rješiti. Posebice je izražen u sredinama s mješovitim stanovništvom, prije svega Hrvatskim i Bošnjačkim.

Poslje rata je zbog različitih načina obrazovanja, nastavnih planova i programa, kao i međunacionalne mržnje među djecom i u sredini ovakvim školama izbjegnuti su sukobi. Sada kada se pokušava napraviti opet sustav da se škole spajaju, javljaju se otpori što je i razumljivo. Nerijetko su napadi, tučnjave, vrijeđanja, rat simbolima u ovim školama bili povod za intervenciju policije.

Pogledajte na vecernji.hr