HAC ONC završio je nedavno opširno izvješće u kojem se na temelju zapisa s videokamera postavljenih u nekim naplatnim kućicama vidi krađa novca nekih njihovih djelatnika. Riječ je o njih oko 200 koji su prošli razgovor pred disciplinskom komisijom i protiv kojih se moraju poduzeti neke mjere, a u većini slučajeva to bi trebao biti otkaz. Pretpostavlja se da će neke, primjerice one pred mirovinom, uspjeti zaštititi sindikat. Otkrivanje takvih radnji nije novost, spominjale su i u ranijim izvješćima interne kontrole, no uvijek se na tome stalo, odnosno gotovo nikada nisu poduzimane nikakve mjere protiv tih djelatnika. Štoviše, iz anonimnih pisama nekih djelatnika očito je da su oni prisiljeni sudjelovati u krađi, i to u zamjenu za sigurnost svog radnog mjesta, što potvrđuje da postoji cijeli lanac zaposlenika koji organizirano sudjeluje u krađi novca.
Nova uprava
Ljetos je kontrola obavljena na naplatnim kućicama Sv. Helena, Bregana, Lipovac, Županja i Zagreb-istok, a počela je nakon što je direktor naplate cestarine uveo univerzalne šifre svim blagajnicima te nakon anonimnih prijava, ali i zbog spoznaja da je takvih prijevara bilo i prije. Ove je godine, naime, u HAC ONC-u imenovana nova uprava koja je, izgleda, odlučila stati na kraj dugogodišnjim malverzacijama. Videokamere su zabilježile, primjerice, djelatnike koji su zbog dugogodišnje zaštite imali hrabrosti mahati ukradenim novčanicama pred kamerom, stavljati novac u džep, kidati vreće u kojima je novac već bio pohranjen... Iz toga je jasno da blagajnici nisu samostalno djelovali, nego je sve napravljeno u suradnji s voditeljima smjene i ostalim nadležnim osobama, navodno sve do srednjeg menadžmenta tvrtke. Da je dogovora bilo, pokazuju snimke na kojima se vide dogovor blagajnika i voditelja smjene. Na naplatnim kućicama gdje nema kamera prijevare se vide u izvješćima o naplatama, a doznalo se i za prijevare s magnetnim karticama. Tako, primjerice, blagajnik za vozila za koja je cestarina skuplja, kad bi stavio karticu u čitač, namjerno bi izazivao grešku u kodiranju pa bi se na displeju ispisala prava cijena cestarine, a kartica bi se 'oporavila' pri prolasku vozila za koje je cestarina niža. Pa bi umjesto 255 kuna u izvješću blagajnik prikazao iznos od 32 kune, a razliku bi stavljao u džep ili dijelio s povezanim osobama. Koliko je tvrtka oštećena zbog takvih krađa, teško je utvrditi, ali je sigurno da je riječ o višemilijunskim iznosima. Naime, samo ljeti u jednoj smjeni prođe oko 800 do 900 vozila pa, da je ukradena i kuna po vozilu, ta je šteta ogromna. Zanimljivi su i obračuni blagajnika u kojima se naštimavaju iznosi. Pa je tako za relaciju za koju je cestarina 222 kune zabilježeno da je vozač dao 3000 eura te mu je natrag isplaćeno 22.368 kuna. Ili je za cestarinu od 70 kuna stranac dao 18 eura, a ne, primjerice, samo logičnih 10 eura. Sumnja se da je cilj takvih prijevara zarada na razlici u tečaju.
Nema fiskalizacije
Neke prijevare prijavili su i sami vozači, a učestala je ona na naplatnim kućicama Bregana i Rupa, gdje je cestarina šest, odnosno pet kuna, a gdje stranci često zabunom daju šest odnosno pet eura, ali povrat novca ne dobivaju. Radnici koji nisu htjeli sudjelovati u prijevarama kažnjeni su preseljenjem u manje naplatne kućice gdje i nema mogućnosti velikih manipulacija. Videokamera, primjerice, nema na Lučkom gdje je promet posebno gust ljeti, ali upravo su na tim mjestima vidljive manipulacije devizama. Zanimljivo je i da na naplatne kućice nije uvedena fiskalizacija, što bi sigurno spriječilo krađe. Moguće da je i tada bilo otpora, isto kao što ga je bilo i kad je najavljena monetizacija jer, da dođe novi vlasnik ili da se uvedu vinjete, mjesta za malverzacije više ne bi bilo.
>> 'Većina blagajnika pošteno radi svoj posao, ali malverzacije nećemo tolerirati'
>> Odobreno državno jamstvo za kredit HAC-a od 200 milijuna eura
Nije ni čudo što trebaju nove kredite u HAC,nakon 4 godine Hajdaš još ne vidi koliko se krade ispred njegovog nosa,ovo samo milostinja sa naplatnih kućica napram onom što njegovi uhljebljnici izvlače iz te tvrtke.