EU

Usluge od općeg interesa – hrvatski korisnici i Europska unija

Foto: pixsell
Usluge od općeg interesa – hrvatski korisnici i Europska unija
20.04.2012.
u 00:01
Dostupnost usluga od općeg interesa po pristupačnoj cijeni, na cijelom teritoriju, svim korisnicima, predstavlja ono što bi se trebalo podrazumijevati u pogledu pružanja ove vrste usluga
Pogledaj originalni članak

Usluge od općeg interesa obuhvaćaju raznovrsne usluge, kao što su primjerice usluge u energetskom i telekomunikacijskom sektoru, transportnom, poštanskom, audiovizualnom sektoru, ali i usluge u vodoopskrbi te usluge gospodarenja otpadom (što je primjer usluga od općeg gospodarskog interesa). Nadalje, pod ovaj pojam spadaju i usluge u području obrazovanja, zdravstva i socijalne skrbi (kao primjer usluga od općeg negospodarskog interesa). Specifičnost usluga od općeg interesa sastoji se u tomu što predstavljaju vrstu usluga kod kojih su intervencije države uobičajene u cilju osiguravanja kontinuiteta njihove ponude, kvalitete i povoljne cijene, kako bi bile dostupne svima. Činjenica da je pružanje ovakvih usluga u javnom interesu, govori u prilog potrebitosti osiguranja njihova kontinuiranog pružanja u svakodnevnom životu korisnika.

EU naglašava važnost usluga od općeg interesa podižući ih na razinu zajedničkih vrijednosti Unije. Nadalje, EU naglašava važnost ove vrste usluga za postizanje teritorijalne i socijalne kohezije u EU. Ono što je bitno jest da EU traži od država članica da vode računa o tome da se takve usluge pružaju na temelju gospodarskih i financijskih uvjeta, koji omogućavaju ispunjavanje njihovih zadataka. Dostupnost usluga od općeg interesa po pristupačnoj cijeni, na cijelom teritoriju, svim korisnicima,  predstavlja ono što bi se trebalo podrazumijevati u pogledu pružanja ove vrste usluga. Kako je intervencija države u sektore koje obuhvaćaju predmetne usluge dosta česta te katkad i protivna slobodnom i učinkovitom natjecanju između poduzetnika – ponuđača na tržištu, liberalizacijom i otvaranjem sektora koji su uobičajeno smatrani sektorima državnih monopola, dolazi do dinamičnijeg natjecanja između poduzetnika koji ove usluge pružaju.

Integracija hrvatskog tržišta u jedinstveno tržište EU trebala bi doprinijeti daljnjem postupku liberalizacije i otvaranja tržišta u predmetnim sektorima. Otvaranjem hrvatskog tržišta u sektorima, posebice usluga od općeg gospodarskog interesa (kao što su sektor energetike, transporta, telekomunikacije, poštanskih usluga i slično) dolazi do mogućnosti većeg izbora za korisnike ovih usluga. Time dosadašnji pružatelji ove vrste usluga u Hrvatskoj postaju izloženi pritisku novih poduzetnika koji ulaze na hrvatsko tržište, stvarajući konkurentski pritisak. Omogućuje se podizanje kvalitete ovih usluga, ali i raznolikija ponuda za hrvatske korisnike. Ipak, same cijene usluga ne moraju biti znatno niže, iako već raznolikija ponuda i veći broj ponuđača dovode do toga da hrvatski korisnik ovih usluga ima mogućnost odabrati ono što mu najviše i odgovara.

Imajući na umu relevantnost usluga od općeg interesa za njihove korisnike, svakako treba naglasiti da regulatorna uloga države te intervencije s njezine strane trebaju biti pod strogim nadzorom, u cilju izbjegavanja tržišno povlaštenog položaja, monopola i slično. Upravo države članice EU moraju voditi računa o zaštiti javnog interesa, ali i vrlo striktnom i opreznom tumačenju izuzimanja pružanja ovih usluga (ponajprije usluga od općeg gospodarskog interesa) od pravila sloboda koje vladaju na tržištu, i pravila učinkovitog tržišnog natjecanja. U tom smislu, nastupa i Hrvatska, pri čemu hrvatski korisnici trebaju imati značajnije mjesto pri oblikovanju poslovanja ponuđača na tržištu. Nadalje, intervencije države u cilju zaštite javnog interesa svakako moraju biti dovoljno izbalansirane kako bi interesi hrvatskih korisnika usluga od općeg interesa bili što bolje zaštićeni.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.