U 5 godina otišlo ih na desetake

Odlazak stručnjaka iz Croatia Airlinesa: Uvoze aviomehaničare iz Srbije

Foto: Borna Filic/PIXSELL
Odlazak stručnjaka iz Croatia Airlinesa: Uvoze aviomehaničare iz Srbije
18.11.2016.
u 21:08
Iz sektora održavanja aviona CA je u zadnjih pet godina otišlo na desetake aviomehaničara, sindikati tvrde 70, a Uprava tvrtke 50
Pogledaj originalni članak

Iz tehnike Croatia Airlinesa (CA) u posljednjih pet godina otišlo je na desetke aviomehaničara. Prema podacima Strukovnog sindikata aviomehaničara Hrvatske (SSAH) radi se o 70-ak ljudi, dok Uprava Croatia Airlines tvrdi da ih je otišlo 50. Zbog tog odljeva ljudi iz tehnike i povećanog posla na održavanju zrakoplova CA je stoga angažirala vanjske aviomehaničare, i to uglavnom iz Srbije.

Četiri puta veća plaća

Predsjednik SSAH i član izvršnog odbora Organizacije radnika Croatia Airlines Ivica Turčin kaže da njegovi kolege napuštaju tehniku CA jer u drugim zemljama mogu imati i četiri puta veću plaću.

– No plaća nije glavni razlog odlaska. Glavni je taj što nas nema dovoljno i mijenjaju nam raspored na tjednoj bazi, ne možemo planirati život. A i organizacija posla je loša zbog krivog izbora rukovodećeg kadra u tehnici. Ljudi ne vide ovdje perspektivu i zato odlaze – kaže Turčin. Dodaje da su trenutačno u CA zaposlena 62 licencirana aviomehaničara i upozorava da bi do kraja godine mnogi i od njih mogli otići. Prema njegovim riječima, trenutačno u tehnici CA radi 20-ak aviomehaničara, uglavnom limara iz Srbije koji su plaćeni od 17 do 25 eura po satu, a plaća im se i smještaj u hotelu. U hangare CA su stigli u uniformama, dodaje, s oznakama JAT Tehnike. Uz njih, angažirano je još 10-ak vanjskih aviomehaničara iz drugih europskih zemalja. Turčin kaže da su plaće licenciranih aviomehaničara CA od 7500 do 12.000 kuna neto mjesečno, a da je trošak “uvezenih” mehaničara višestruko veći za kompaniju. No u upravi CA tvrde da je prosječna plaća aviomehaničara u toj tvrtki 16.000 kuna neto, odnosno 31.000 bruto i da je bruto trošak angažiranja vanjskih radnika otprilike na istoj razini. Navode i da cijenu rada vanjskih radnika određuje ovlašteni poslovni subjekt preko kojeg je radnik angažiran. U upravi tvrde i da su na sva prazna radna mjesta u tehnici zaposleni novi radnici te da je broj aviomehaničara danas na istoj razini kao i 2011. U tehnici CA je, kažu, trenutačno zaposleno 300 ljudi, a broj je vanjskih radnika do tri posto od ukupnog broja. Dodali su da je ulazak Hrvatske u EU značio i otvaranje tržišta zrakoplovno-tehničkom osoblju, što je dovelo do velike fluktuacije u CA kao i u drugim aviokompanijama.

Nedostatak radne snage

Razlog je angažmana vanjskih radnika iz različitih država i na kratka vremenska razdoblja (od nekoliko dana do najviše nekoliko tjedana), kako kažu u CA, povećan opseg poslova i ugovorenih radova na zrakoplovima inozemnih aviokompanija. To je nužno, napominju, jer se i CA kao i cijela avioindustrija suočava s nedostatkom kvalificirane radne snage na održavanju zrakoplova.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 22

JA
Jastreb22
22:46 18.11.2016.

Zavrsio sam zrakoplovnu, te sam se prijavio za posao, no naravno za mene nema mjesta ali se gospoda žali da nema radnika. Dobro došli u Hrvatsku

GO
Gomila
23:05 18.11.2016.

Direktori mora da su porijeklom srbi

TI
tipla
07:52 19.11.2016.

Gazda tehnike uvozi svoje k tome je jos iz stranke crvenih. Pitajte gospodu contractore gdje je placen porez i ako je neto placa domaceg mehanicara u CA 16000 kn a uvoznog i do 6000 eura mjesecno ("neto"), tko tu onda u CA ima problema sa matematikom. Sta je sa nekvalificiranim radnim kadrom kojeg angaziraju za rad u tehnici preko domace firme u vlasnistvu bivsih direktora CA koji iznajmljuju pekare, vodoinstalatere itd. Koji se nazivaju mehanicarima sa zavrsenom trogodisnjom srednjom skolom dok jedan mehanicar mora zavrsiti cetverogodisnju zrakoplovnu skolu i provest jos od 5-10 g na poslu u struci, sam financirati polaganje dozvole koja na kraju kosta ko pilotska, da bi na kraju takav kvalificirani mehanicar otiso van hrvatske, radio za postene novce (sto je jako bolna tocka glavonje u tehnici CA), dobio sva moguca skolovanja financirana od stranih firmi, normalno radno vrijeme i na kraju respect stranog poslodavca jer gospoda shvacaju koliko kosta i treba vremena da se ta dozvola polozi a oskustvu da i ne pricam. Dok u CA mozda dobijes skolovanje za tip ako si nekom drag, "neciji si" ili znas dobro oblizat guzicu. Ocito treba najprije otici preko 50 mehanicara da bi firma nesto pocela mijenjati ali jos uvijek nedovoljno. I da u 50% slucajeva ljudi ne odlaze zbog novaca jer bi inace to vec davno napravili dok su bili u CA a ne cekali na to 5-10g.