Iz tehnike Croatia Airlinesa (CA) u posljednjih pet godina otišlo je na desetke aviomehaničara. Prema podacima Strukovnog sindikata aviomehaničara Hrvatske (SSAH) radi se o 70-ak ljudi, dok Uprava Croatia Airlines tvrdi da ih je otišlo 50. Zbog tog odljeva ljudi iz tehnike i povećanog posla na održavanju zrakoplova CA je stoga angažirala vanjske aviomehaničare, i to uglavnom iz Srbije.
Četiri puta veća plaća
Predsjednik SSAH i član izvršnog odbora Organizacije radnika Croatia Airlines Ivica Turčin kaže da njegovi kolege napuštaju tehniku CA jer u drugim zemljama mogu imati i četiri puta veću plaću.
– No plaća nije glavni razlog odlaska. Glavni je taj što nas nema dovoljno i mijenjaju nam raspored na tjednoj bazi, ne možemo planirati život. A i organizacija posla je loša zbog krivog izbora rukovodećeg kadra u tehnici. Ljudi ne vide ovdje perspektivu i zato odlaze – kaže Turčin. Dodaje da su trenutačno u CA zaposlena 62 licencirana aviomehaničara i upozorava da bi do kraja godine mnogi i od njih mogli otići. Prema njegovim riječima, trenutačno u tehnici CA radi 20-ak aviomehaničara, uglavnom limara iz Srbije koji su plaćeni od 17 do 25 eura po satu, a plaća im se i smještaj u hotelu. U hangare CA su stigli u uniformama, dodaje, s oznakama JAT Tehnike. Uz njih, angažirano je još 10-ak vanjskih aviomehaničara iz drugih europskih zemalja. Turčin kaže da su plaće licenciranih aviomehaničara CA od 7500 do 12.000 kuna neto mjesečno, a da je trošak “uvezenih” mehaničara višestruko veći za kompaniju. No u upravi CA tvrde da je prosječna plaća aviomehaničara u toj tvrtki 16.000 kuna neto, odnosno 31.000 bruto i da je bruto trošak angažiranja vanjskih radnika otprilike na istoj razini. Navode i da cijenu rada vanjskih radnika određuje ovlašteni poslovni subjekt preko kojeg je radnik angažiran. U upravi tvrde i da su na sva prazna radna mjesta u tehnici zaposleni novi radnici te da je broj aviomehaničara danas na istoj razini kao i 2011. U tehnici CA je, kažu, trenutačno zaposleno 300 ljudi, a broj je vanjskih radnika do tri posto od ukupnog broja. Dodali su da je ulazak Hrvatske u EU značio i otvaranje tržišta zrakoplovno-tehničkom osoblju, što je dovelo do velike fluktuacije u CA kao i u drugim aviokompanijama.
Nedostatak radne snage
Razlog je angažmana vanjskih radnika iz različitih država i na kratka vremenska razdoblja (od nekoliko dana do najviše nekoliko tjedana), kako kažu u CA, povećan opseg poslova i ugovorenih radova na zrakoplovima inozemnih aviokompanija. To je nužno, napominju, jer se i CA kao i cijela avioindustrija suočava s nedostatkom kvalificirane radne snage na održavanju zrakoplova.
Zavrsio sam zrakoplovnu, te sam se prijavio za posao, no naravno za mene nema mjesta ali se gospoda žali da nema radnika. Dobro došli u Hrvatsku