Replika od jelovine

Uz 'Ho-ruk!', Donjom Dubravom ponovo su zaplovili splavari

Foto: 'Vjeran Zganec-Rogulja/PIXSELL'
Uz 'Ho-ruk!', Donjom Dubravom ponovo su zaplovili splavari
08.08.2013.
u 11:45
Simboličnom plovidbom Donjodubrovčani se sjećaju djelatnosti na kojoj se kraj razvio
Pogledaj originalni članak

Uz splavarski pozdrav \"Ho-ruk!\", u Donjoj Dubravi je nakon 72 godine Dravom ponovo zaplovio splav, u narodu poznatiji i kao fljojs. Sedmorica novopečenih splavara otisnula su se na 6 kilometara dug put do ušća Mure u Dravu, a njihov je podvig s obale pratila gotovo cijela Dubrava. Putem su \"zamezili\" i tradicionalni splavarski obrok – špek s lukom i domaće kobasice, a kako bi što zornije dočarali prizor koji je početkom 20. stoljeća bio dubravska svakodnevica, na splavu su zapalili i vatru.

Pretovar na \'Posrancu\'

Ova simbolična restauracija splavarske djelatnosti ideja je Slavena Ujlakija (41), u čijem se dvorištu dva tjedna gradio splav.

- Budući da Dubrava svoj ekonomsko-demografski razvoj može zahvaliti upravo splavarstvu, točnije Maksu Hirschleru, željeli smo na neki način obnoviti tu tradiciju – pojašnjava Slaven.

Dotični Maks, nekada drugi najbogatiji Međimurac, u Donjoj Dubravi osnovao je tvrtku Ujlaki-Hirschler i sinovi. U svom su posjedu na potezu od Austrije do Sarajeva imali 16 velikih pilana s gotovo 500 zaposlenih. Drvena građa dopremala se iz Slovenije, a na Posrancu u Donjoj Dubravi nalazila se pretovarna stanica. Dio građe prevozio se u pilanu u Kotoribu, a dio splavima dalje do mađarskog Vizvara, Osijeka, Novog Sada i Beograda. No, propast Austro-ugarske označila je i početak kraja do tada unosnog biznisa, a tvrtka je naposljetku bankrotirala. Posljednji ekonomski splav kroz Donju Dubravu prošao je u travnju 1941. godine.

Bez čavala

Tradiciju su \'60-tih godina nakratko oživjeli slovenski novinari, no tek se nakon ovog najnovijeg plova razmišlja o mogućnosti turističke revitalizacije splavarenja.

I replika je izgrađena prema tradicionalnom receptu - nisu se koristili čavli, već su se drva međusobno povezivala sirovom šibom. U izradi su pomogli i domaći tesari, no svojim sjećanjima i savjetima najviše posljednji živući dubravski splavar, Mijo Horvat (93).

Jedini autentični fljojsar blagoslovio je splav, no plovidbu je ovoga puta prepustio mlađim generacijama. Iako ni jedan od njih sedmorice još nije upravljao splavom, uspješno su plovili oko tri sata.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.