Završena rasprava

Za opoziv Vlade glasovalo 59 zastupnika, 78 protiv

Foto: Robert Anić/PIXSELL
Gordan Maras
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL
Sabor
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL
Sabor
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL
Sabor
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL
Sabor
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL
Sabor
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL
Sabor
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL
Sabor
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL
Sabor
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL
Andrej Plenković u Saboru
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL
Andrej Plenković u Saboru
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL
Andrej Plenković u Saboru
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL
Andrej Plenković u Saboru
Foto: Robert Anić/Pixsell
Milorad Pupovac
Foto: Slavko Midžor/PIXSELL
Milijan Brkić
11.11.2017.
u 00:14
Nije donesena niti odluka o iskazivanju nepovjerenja ministrici Nadi Murganić koja i dalje ostaje na čelu Ministarstva demografije, obitelji, mladih i socijalne politike
Pogledaj originalni članak

Saborski zastupnici izglasali su u subotu rano ujutro, nakon burne cjelodnevne rasprave, povjerenje Vladi premijera Andreja Plenkovića, kao i povjerenje ministrici demografije, obitelji, mladih i socijalne politike Nadi Murganić.

Raspravu o povjerenju Vladi inicirao je 31 oporbeni zastupnik nakon što se premijer Plenković nije odazvao pozivu da dođe u Sabor i odgovori na pitanja o slučaju Agrokor.

Nakon cjelodnevne maratonske i na trenutke vrlo burne rasprave, koja je trajala do ponoći, Sabor je sa 78 glasova iskazao povjerenje Vladi, dok je za opoziv Vlade glasovalo 59 zastupnika.

Protiv opoziva ministrici Murganić bilo je također 78 zastupnika, a za opoziv njih 49.

Po Poslovniku, kada Sabor odbije prijedlog za iskazivanje nepovjerenja, zastupnici koji su ga inicirali ne mogu isti zahtjev podnijeti prije nego istekne šest mjeseci od podnošenja prijedloga.

Zastupnici su većinom glasova podržali i polugodišnje izvješće o izvršenju državnog proračuna i primjeni fiskalnih pravila za prvo polugodište 2017.

Prihvatili su i izvještaj premijera Plenkovića sa sastanka Europskog vijeća održanog 20. i 21. listopada u Bruxellesu.

Na prijedlog saborskog Mandatno-imunitetnog povjerenstva, većinom glasova odbili su skinuti imunitet Mostovom zastupniku Vlahi Orepiću sukladno uobičajenoj praksi budući da se radi o privatnoj tužbi, dok su za zamjenu SDP-ovg zastupnika Ivana Klarina koji je svoj mandat stavio u mirovanje podržali predloženu Mariju Alfirev.

Glasovanje je u Saboru pratio i premijer Andrej Plenković s petero ministara.

U nastavku pratite tijek sjednice:

0.08 Sabor nije izglasao nepovjerenje Vladi Andreja Plenkovića. Glasovalo je 137 zastupnika, 59 je bilo za opoziv Vlade, a 78 protiv opoziva.

Nije donesena niti odluka o iskazivanju nepovjerenja ministrici Nadi Murganić koja i dalje ostaje na čelu Ministarstva demografije, obitelji, mladih i socijalne politike.

Zastupnik Mosta Vlaho Orepić ostao je bez imuniuteta zbog tužbe za klevetu budući da su zastupnici glasovali za prijedlog MIP-a.

23.55 Nakon što je Ivan Pernar deset minuta nabrajao što bi bilo kada bi Živi zid bio na vlasti, počela su završna izlaganja.

23.45 Ivan Lovrinović (Promijenimo Hrvatsku) ispričao se što nije bio na sjednici Sabora od 15 do 23 sata te je objasnio kako je bio na sastanku u Zagorju gdje su dogovarali strategiju kako spasiti hrvatsko selo.

– Jedan kolega mi je rekao da vam kažem kako bi građanima bilo bolje da gledaju seriju Ljubav je na selu nego raspravu iz Sabora jer bi tada bar natalitet bio veći – rekao je Lovrinović. 

23.20 Raspravu je nastavio zastupnik Živog zida Branimir Bunjac.

– Rasprodali ste sve tvrtke govoreći da je država loš gospodar, a sada vi intervenirate u te tvrtke. Pa daj se dogovorite. Ova vlada zbog cjelokupne svoje politike ne zaslužuje podršku, sami su trebali dati ostavku, a ne da je netko na to prisiljava – rekao je.

23.00 Zatražena je stanka zbog objavljivanja dokumenata iz arbitražnog postupka s MOL-om te će se rasprava nastaviti u 23.10 sati.

22.35 Završena je rasprava Klubova zastupnika te je počela pojedinačna rasprava, a prvi na redu bio je SDP-ov Gordan Maras.

22.10 Bilo je lijepo slušati govor gospodina Batinića (HNS) uz naslovnu pjesmu iz Titanika. To je da v idite koliko ste vi dosljedni. Vi sjedite u Titanik Vladi. Vi ste poput scene iz Titanika, brod tone a vi se držite kao Leonardo di Caprio za ogradu tonućeg Titanika i držat ćete se dok vas god more ne usisa jer vi s Titanika ne idete. Najljepši brod, najluksuzniji, a to je za vas vlast. Držat ćete se bez obzira što napravi Plenković, bez obzira na simbole i ono za što ste se borili – rekao je Gordan Maras (SDP) nakon izlaganja HNS-ovog Milorada Batinića koji je rekao da će oni podržati Vladu s kojom su u koaliciji.

Jandroković je morao upozoravati SDP-ove zastupnike da utišaju mobitel jer su puštali pjesmu Celine Dion aludirajući na prijašnje tvrdnje HNS-a kako je Plenkovićeva vlada Titanik vlada.

21.50 Ovoliko demagogije nisam čuo ni od premijera Plenkovića. Svaki profitabilan segment Agrokora nastavio bi raditi i dalje, pitanje je samo tko bi bio vlasnik Jamnice. Evo primjer firme Kiseljak, Sberbanka ju je uzela jer gazda nije mogao vratiti pare. Demagoška priča o tome da je Ivica Todorić istisnut iz vlasti jer bi 40.000 ljudi ostalo bez posla je jedna crna propaganda. Ono što će se dogoditi nakon 15 mjeseci je isto što će se dogoditi u početku. Oni segmenti Agrokora koji nisu profitabilni će se svejedno zatvoriti. A što se tiče seljaka, kad ste se zadnji put prošetali hrvatskim selom i vidjeli da je svaka druga kuća prazna. Vi pričate ovdje da je Vlada tobože spasila selo i seljaka. Vi pričate da je Vlada spriječila propast seljaka? Pa tko je dozvolio da Todorić ne plati seljaka godinu dana? Pa HDZ skupa s SDP-om! HDZ ih je upropastio kao i ostatak Hrvatske. Da, nije ih Ivica Kičmanović upropastio nego vi dame i gospodo – galamio je Ivan Pernar na zastupnike.

Predsjednik Sabora Gordan Jandroković mu je poručio kako ne mora galamiti jer ima mikrofon i svi ga dobro čuju.

21.15 Ivan Vilibor Sinčić (Živi zid): Nije slučajno došlo do toga da su banke rekle Todoriću ne damo ti više kredite prezadužen si nećeš to nikada vratiti, ova vlada ne bi prstom mrdnula da pokuša riješiti nepravilnosti u Agrokoru već bi se kao i sve ostale vlade klanjala Todoriću. Slušamo cijeli dan prepucavanja lijeve i desne strane, odgovorne su sve vlade i svi zastupnici koji su držali većinu vladama koje su dozvolile nepravilnosti oko Agrokora. Nikada ne bih mogao biti u vladi koja dozvoljava tolike nepravilnosti. Kako vas nije sram biti član vlade koja trpi ovakvo bezakonje? Da je jedna od Vlada valjala išta davno bi se Ivicu Todoriću stalno na kraj! Bi li se u jednoj zapadnoj zemlji ovo toleriralo i pet minuta? Nema šanse.

20.45 Peđa Grbin (SDP) obrazložio je zbog čega oporba smatra da Vlada mora otiči.

– Moram ukazati na sramotni istup gdje je ministrica Dalić rekla da je potpuno nebitno tko je radio lex Agrokor. Postavio sam pitanje tko su famozni stručnjaci koji su na njemu radili, odgovorili su mi da Vlada nema evidenciju. Dalić očito nije primijetila da je budući povjerenik Ramljak radio na ovom Zakonu, ne zna, zaboravila je. Ministrica Dalić se trenutno nalazi u nekoliko postupaka povjerenstva u odlučivanju za sukob interesa. Što se događa, predsjednik Vlade je poziva na sastanak o nacionalizaciji Ine. Gospođa Dalić zaboravlja prijaviti da njezin suprug od Ine dobiva bonuse koji se mjere u više od stotinu tisuća kuna. Plenković s ove govornice govorio je o promjenama o zakonu koji se trebao regulirati broj dužnosnika, a što smo dobili 151 dužnosnik u Vladi RH - rekao je Grbin.

20.40 Premijer Andrej Plenković vratio se u Sabor.

20.15 Branko Hrg (HSS) – Mi nećemo podržati zahtjev za opoziv Vlade iako se stvarno ne bi imalo o čemu baš puno raspravljati, ali s obzirom da se Vlada očitovala na 16 stranica može govoriti o ozbiljnosti vlade i na neozbiljno iznesene zahtjeve oporbe.

– Nije mi jasno čemu ovi igrokazi, zašto se ovo uopće događa. Zašto mislimo da zabavljamo hrvatske građane. Svi znamo da ovo nije zabavno hrvatskim građanima. Sabornica postaje sve neozbiljnija – rekao je Hrg koji je morao prekinuti svoj govor zbog upadanja u riječ zastupnika Gordana Marasa, Mire Bulja i Vesne Pusić.

– Za sve ove godine iza nas najedanput je kriv premijer Plenković. Zar stvarno netko misli da je Plenković u ovih godinu dana imao što dobiti ili dati Agrokoru. Svima je jasno da je ovo premijer i Vlada koja je odlučila stati na kraj Agrokoru i gledati kroz prste – rekao je Hrg.

19.55 Nenad Stazić (SDP): Imali ste priliku formirati stabilnu vlast, nudio vam je Milanović sedam ministarstava jer ste vi to tražili. Ali niste mogli u koaliciju jer se ne bi mogli vratiti u Metković i otići na misu jer bi vas pop istjerao iz crkve. Sad ste ljuti na Vladu jer su vas istjerali, pa ne možete biti oporba i koalicija u isto vrijeme.

– Gospodin Petrov je katoličke vjeroispovijesti, a u katoličkoj crkvi su svećenici i fratri, a ne popovi – komentirao je Milijan Brkić koji predsjeda Saborom.

– Most je nastao za vrijeme vaše vlade i Živi zid, jer su ljudi nezadovoljni. Ako smo mi ključan problem, onda se vi udružite i riješite probleme – rekao je Panenić.

– Vi ste u puno kraćem vremenu imali dvije šanse. Ne možete odustati, građani od nas očekuju da grizemo. Mislite da je Plenkoviću bilo lako dok je bio u Bruxellesu i gledao Karamarka kako vodi HDZ. Trebate zagristi, boriti se – poručio mu je Bojan Glavašević (SDP).  

– Mi imamo muda i ne damo se nagovoriti. Nekada izgledamo kao da smo mirni i kulturni, no nije to baš tako – odgovorio mu je Panenić što je izazvalo smijeh u sabornici.

19.40 Tomislav Panenić (Most nezavisnih lista) u svom izlaganju pozdravio je sve zastupnike i 'predsjednika Vlade na odlasku'. Kazao je kako je svima u interesu da Agrokor ne propadne te da se oporavi.

– Premijer je prouzrokovao ozbiljnu političku nestabilnost kada je do zadnjeg atoma štitio svoga ministra koji je tvrdio da nema nikakvih saznanja o sustavu u kojem je radio – rekao je.

– Ne pružate našem narodu nadu da će biti značajnih promjena, od riječi ne može opstajati. Nemojte zamjeriti nama kao oporbi što pokušavamo svaki dan nametnuti neku novu temu. Najlakše je protiv nas se braniti djelima, poslušajte one koji vam govore što treba učiniti. Kad narod pogleda javnu upravu, državnu administraciju, političke strukture i kaže želimo reformu, svatko bi rekao da, nešto treba napraviti – kaže Panenić.

Ivan Pernar (Živi zid) komentirao je Panenićev govor i poručio mu je kako "nije ništa izvukao iz njega ili je sjedio na ušima"

– Vi ste isto bili u Vladi, što ste napravili, ukinuli ste pečat za odlazak u banku. I sami ste rekli da vam je Plenković rekao da se ne smije Todorić sada ukinuti, zašto ste mu to dopustili? – rekao je Pernar.

19.25 Milorad Pupovac (SDSS) rekao je da je nacionalni interes održati ovu Vladu te da na nove izbore nije pametno ići.

– Gospodine Pupovac, bolje da se niste ni javili za riječ. Reći da je nacionalni interes sačuvati ovakvu vladu je smiješno. Pozivate na nacionalni konsenzus, zakopavanje sjekira, pa zašto je odete s gospodinom Plenkovićem na komemoracije – rekao je Branimir Bunjac (Živi zid).

Pupovac mu je odgovorio kako nije naviknut da druge riječi tumači drugačije te da od njega očekuje da ne pripisuje nešto što nije rečeno.

– Nisam rekao da je ova vlada nezamjenjiva i da je pametna, nemojte mi to imputirarati, gubim volju da s vama raspravljam – odgovorio mu je Pupovac.

18.50 Peđa Grbin (SDP) naveo je i neke druge razloge zbog kojih smatra da ova Vlada mora otići. Rekao je da je ministrica Gabrijela Žalac dala 10 milijuna kuna "svojem pajdašu" bez postupka javne nabave. Kritizirao je i ministra zdravstva Milana Kujundžića zbog duga u zdravstvu i predlaganja poskupljenja participacije i uvođenja obveznog dopunskog zdravstvenog osiguranja, kao i ministra poljoprivrede Tomislava Tolušića te ministra državne imovine Gorana Marića.

Josip Lucić (HDZ) pozvao je povredu poslovnika zbog toga što ga je Grbin uvrijedio neistinom.

- Ubrzo ćete saznati istinu o svemu ovome što insinuirate. Ja sam godinama ovdje u Saboru i sve što sam dosad radio radio sam ispravno i najboljoj vjeri - rekao je Lucić.

Bojan Glavašević (SDP) rekao je da ova Vlada preferencijalno tretira bogataše svuda, a ne samo u zdravstvu.

Stevo Culej (HDZ) kritizirao je, reagirajući na Grbinove napade na ministre, bivšeg SDP-ovog ministra poljoprivrede Tihomira Jakovinu zbog afera s poticajima. 

- Kada slušam ovo, ispada da se za vrijeme gospodina Jakovine ipak nešto radilo, možda krivo, ali se ipak radilo. Za vrijeme gospođe Žalac ne radi se ništa. Hrvatska je nikad lošija u povlačenju sredstava EU. Ovo je katastrofa - rekao je Grbin, dodajući da Culej nije nijednom rječju odgovorio na njegove kritike na račun ove Vlade.

Božo Ljubić (HDZ) rekao je da iz ove interpelacije SDP-a nije moguće izvući valjan zaključak da ovu Vladu treba rušiti.

- Čak i kad bi to bilo moguće, zar vi mislite da biste mogli složiti Vladu? - rekao je Ljubić, usporedivši mogućnost uspjeha SDP-a na eventualnim izborima s mogućnošću da Grčka Hrvatskoj zabije pet golova, a Hrvatska Grčkoj nijedan.

Grbin mu je odgovorio da ovo nije interpelacija.

Željko Jovanović (SDP) također je napao ministra zdravstva Kujundžića.

18.29 Branimir Bunjac (Živi zid) upitao se zašto Vlada nije donosila takve zakone za blokirane, da se spriječi odlazak stotina tvornica u stečaj...

- Vi ste ovim zakonom legalizirali ono što već znamo, da su tajkuni i kriminalci zaštićeni od strane HDZ-a - rekao je Bunjac, nazvavši to desnim populizmom.

Josip Borić (HDZ) citirao je bivšeg SDP-ovog ministra Slavka Linića koji je pohvalio lex Agrokor i kritizirao SDP jer ga nije podržao. Borić je rekao da je kriminal u predstečajnim nagodbama završio bez reakcije.

- Ovo što je rekao Linić, 15. ožujka rekao je i gospodin Dončić - odgovorio je Boriću Bačić, dodajući da se slaže s tom i još nizom Linićevih izjava.

Tomislav Žagar (nezavisni, Klub zastupnika Mosta) rekao je da je glasao i za predstečajne nagodbe i lex Agrokor zbog spašavanja radnih mjesta. Rekao je da je država trebala intervenirati i da nije u tome problem, već u institucijama koje su trebale reagirati. Bačić mu je rekao da se vara kad kaže da je ovaj zakon isto što je predstečajna nagodba rekavši da su te dvije stvari daleko jedna od druge.

Ivan V. Sinčić (Živi zid) rekao je nije dobio suvislo objašnjenje kako će ovaj proces završiti, hoće li biti stečaja, hoće li se sačuvati radna mjesta...

18.10 - Dopustili ste Amerikancima da preuzmu sudbinu naših radnika u ruke - rekao je Gordan Maras (SDP) replicirajući Bačiću.

- Vi ili ne znate ili namjerno obmanjujete - uzvratio mu je Bačić.

Ivan Pernar (Živi zid) rekao je da roll-up kredit sam po sebi govori da su neosigurani vjerovnici izvisili, a takvih je 90 posto.

- Roll-up kredit govori da će netko s 30 kuna, recimo, zaraditi 100 kuna plus kamate, a netko tko je bio pošten vjerovnik, on će od 100 kuna izgubiti 70. A vi u tome ne vidite nikakav problem. Hoće li stečaj biti izbjegnut kada prođe 15 mjeseci? To je suštinsko pitanje, gospodine Bačiću. Naravno da neće. Na kraju ćemo opet doći do stečaja - rekao je Pernar, dodajući da su izvisili Rusi i drugi vjerovnici, a profitirali lešinari iz Amerike.

Peđa Grbin (SDP) rekao je da se Vlada nije očitovala na meritum njegovog prijedloga Ustavnom sudu, već je pozvala na odbacivanje tih prijedloga.

- Vlada uopće nema hrabrosti upustiti se u meritornu raspravu - rekao je Grbin, ističući da se ne radi o državnom intervencionizmu, već nečemu puno gorem.

- I ja i vi znate da država ima pravo u određenim trenucima intervenirati. Vaša vlada donijela je zakon za kredite u francima. Po meni je to kudikamo više zadiranje o vlasništvo nego što je do Zakon o izvanrednoj upravi - rekao je Bačić.

Željko Jovanović (SDP) rekao je da je jedan od ključnih elemenata u njihovom zahtjevu gubitak povjerenja. Rekao je da građani moraju doznati tko je pisao lex Agrokora i upitao se zašto se taji tko je autor.

- Zašto tajite tko je autor tog zakona jer to rađa sumnju da je riječ o ortačkom ugovoru iz kojeg će netko profitirati, a netko će to sve platiti - rekao je Jovanović.

Bačić mu je odgovorio da nije u pravu te da je potpredsjednica Vlade Martina Dalić na pitanje tko je pisao zakon o izvanrednoj upravi odgovorila da ga je pisalo Ministarstvo gospodarstva u suradnji s tadašnjim ministrom pravosuđa Antom Šprljom.

- Onog trenutka kad je taj zakon potpisao predsjednik Vlade, odgovornost preuzima Vlada RH - rekao je Bačić.

Orsat Miljenić (SDP) rekao je da je situacija bila takva da je trebalo intervenirati te da je to u redu, ali da je problem načinu intervencije i provedbe.

- Isti efekt zakona mogao se postići promjenama u Stečajnom zakonu - rekao je Miljenić.

- Nije se htjelo ići u to jer se zna da bi kroz stečaj tvrtka odjednom stala, bila bi prošla sezona, bio bi se urušio BDP, ne bi bile isplaćene plaće... - odgovorio je Bačić, dodajući da zasad sve ide u dobrom smjeru.

Ljubica Lukačić (HDZ) rekla je da pozitivne poruke građana pokazuju da je rješenje za koje se Vlada odlučila dobro.

- U pravu ste, mi to od prvog dana govorimo, da je ovo rješenje bilo najispravnije - rekao je Bačić.

Davor Ivo Stier (HDZ) rekao je da izgleda da je Bačić uznemirio SDP-ovce kada je rekao da ne zna lijeva što radi desno, ali da je pokazano da od lijeve strane nismo čuli nikakvih novih argumenata. Upitao se, s obzirom na to da je, kako je rekao, očito da opoziv Vlade neće biti izglasan, je li svrha ove inicijative da se osramoti Bernardića i da se zapravo njemu izglasa nepovjerenje. Bačić je rekao da se napadom na Vladu pokušavaju sakriti sukobi u SDP-u.

Nikola Grmoja (Most) rekao je da znamo da je glavni branitelj ove Vlade Tomislav Saucha, da znamo način na koji je HNS ušao u Vladu.

- Tražili smo odgovore. Što smo dobili? Dobili smo to da premijer šuti. A to su prava pitanja koja pokazuju spregu politike HDZ-a, ako hoćete SDP-a, pa čak i HSS-a. Upravo je to glavni dokaz da je Todorić bio politički zaštićen u RH, a ne da kao vi ponavljamo teze obrane Ivice Todorića, što ste danas ovdje činili, umjesto da kažete svojim dužnosnicima vaše stranke da kažu istinu o tome kakav je tretman Todorić uživao u RH - rekao je Grmoja.

Jandroković je Grmoji oduzeo pravo rasprave nakon druge opomene.

17.31 - Ostat ćemo mi i do iza 6 ujutro - komentirao je predsjedavajući Željko Reiner.

17.30 Branko Bačić (HDZ) rekao je da je "skromni uradak" SDP-a nastao kao rezultat njihovog nezadovoljstva što Plenković nakon obznane roll-upa nije odmah došao u Sabor. Napomenuo je da je u osam mjeseci zastupanja Plenković u Saboru bio 17 puta, dok je Zoran Milanović u svom mandatu bio 32 puta u četiri godine.

- Čini mi se da u SDP-u ne zna lijeva što radi desna. U ovom uratku SDP kaže da je Vlada imala na raspolaganju nekoliko načina kako riješiti krizu u koncernu Agrokor. Između ostalog, sami tvrdite da postoji mogućnost državnog intervencionizma. Prije ovog uratka Grbin podnosi Ustavnom sudu ustavnu tužbu kako je to upravo državni intervencionizam koji grubo narušava prava vlasništva i kako država na taj način nije smjela intervenirati. Ja tvrdim da ovo nije državni intervencionizam jer je nadležnost i dalje u rukama suda i vjerovnika i da to je jedna vrsta stečajnog zakona - rekao je Bačić, napominjući da je londonski sud priznao izvanrednu upravu. Iako postoje trenuci u svakom društvu i državi kada po načelu razmjernosti država može intervenirati i zakinuti bilo koje ljudsko pravo, pa i pravo vlasništva, ovdje nije bila riječ o intervencionizmu, naglasio je Bačić.

Bačić je istaknuo kako je EK jučer rekao da je Vlada zakonom spriječila moguće sistemske rizike koji su prijetili gospodarstvu.

- Nije mi jasno čije interese zastupate. Na kraju ispada da zastupate interese Ivice Todorića i Sberbanke - rekao je Bačić.

17.14 Boris Lalovac (SDP) rekao je da je regulator trebao reagirati prije lex Agrokora i zaustaviti trgovanje dionicama.

- Zašto su pustili prije koji dan trgovanje, kada je pala cijena dionica 90 posto? Zašto nisu pričekali nagodbu? - rekao je Lalovac.

Hajdaš Dončić rekao je da je to bitan problem funkcioniranja Hrvatske.

- Možda netko zna kako će se nagodba provesti pa je zato dopustio trgovanje dionicama - rekao je Hajdaš Dončić.

Ivan Sinčić (Živi zid) pitao je Hajdaša Dončića kakva su mu očekivanja, što se dogoditi za 15 mjeseci. 

- Do nagodbe će doći, samo se onda otvara drugi ciklus, u nagodbi ne mogu svi biti zadovoljni. Oni koji budu nezadovoljni će početi tužiti - rekao je Hajdaš Dončić.

17.04 Gordan Maras (SDP) nasmijao je zastupnike kada se nije mogao sjetiti svih članova vjerovničkog vijeća u Agrokoru.

- Fali peti... - rekao je Maras, na što su zastupnici, a i predsjedavajući Reiner, reagirali smijehom.

Ivan Pernar (Živi zid) rekao je da se svaki problem mora rješavati od uzroka, da je lex Agrokor bio samo manevar s kojim bi se prikrio dublji problem - široka razina kriminala koji je Todorić radio i. još strašnije, što su sve državne institucije bile njegova produžena ruka.

- U takvim okolnostima ne može se kriviti samo Todorića, krivnja mora pasti i na one koji su mu to omogućili. A ti su sjedili svojevremeno i u vladama koje su bile i SDP-ove - rekao je Pernar, dodajući da su i SDP-ovci i HDZ-ovci u pravu kad se međusobno optužuju.

16.58 Siniša Hajdaš Dončić u ime Kluba zastupnika SDP-a izrazio je žaljenje što "njegovo veličanstvo", misleći na Plenkovića, nije u sabornici, što se nije svidjelo predsjedavajućem Željku Reineru.

- Nemojmo ovako... - rekao je Reiner.

- Razumijem da čovjek ima potrebe - odgovorio je Hajdaš Dončić.

Hajdaš Dončić rekao je da je fond Knighthead poznat po kupovini duga Argentine.

- Kako je to završilo? Da je trenutno još u tužbi, tužio je Argentinu - rekao je Hajdaš Dončić, dodajući da su moguće tužbe jer je zakonom omogućeno povjereniku da gradira vjerovnike. Dodao je da trenutno nemamo stalno vjerovničko vijeće, već privremeno, koje je zapravo izabrao Ramljak.

- Cijela ova priča se svodi na ortački kapitalizam, imamo kumove, nekoga koga treba zaštiti i namiriti - rekao je Hajdaš Dončić.

Pitao je zastupnike HNS-a smatraju li da Vlada zaslužuje daljnju potporu i podržavaju li imenovanje radikalnih ekstremista na savjetnička mjesta u ministarstvima... Zastupnike manjina pitao je podržavaju li agresivne napade na svaki pokušaj promocije manjinskih prava ili sprečavanje povratka Srba u Knin.

16.50 Gordan Maras (SDP) rekao je u replici da ga posebno brine što premijer Andrej Plenković ni potpredsjednica Vlade Martina Dalić nisu rekli da neće biti velikih otpuštanja u Agrokoru. Mrak Taritaš odgovorila je da premijer ima zgodan običaj da Plenković s govornice dijeli lekcije.

- Sigurna sam da na ovo što pitate odgovore nećemo dobiti - rekla je Mrak Taritaš, dodajući da je "čuvanje radnih mjesta" bio smokvin list.

Grozdana Perić (HDZ) rekla je da je čudi što Mrak Taritaš govori kao da je Agrokor bila državna tvrtka pa da se vlasniku može govoriti što da radi.

- Ta tvrtka, koja je u startu bila posrnula, pa tko će takvoj tvrtki na lijepe oči dati nekakve novce u slučaju da nemate model kako ćete dugoročno zarotirati cijelu priču i da tvrtka radi? Smisao je da ona radi i da stvara dobit i novu vrijednost da bi mogla servisirati ono o čemu se puno prije trebalo razmišljati, kada su se preuzimala silna jamstva, obveze i tako dalje - rekla je Perić.

- Za krive odluke gospodina Ante Ramljaka, tko će odgovarati? Neće Ivica Todorić. Odgovarat će se iz proračuna RH i to treba jasno reći - rekla je Mrak Taritaš.

Domagoj Hajduković (SDP) rekao je da ni od Plenkovića ni Dalić nisu dobili nijedan konkretan odgovor, samo osobne kvalifikacije.

- Zar nam premijer može odreći da budemo zabrinuti u ovoj situaciji? Jer ja jesam zabrinut jer sudbina Agrokora odrazit će se na sudbinu cijele Hrvatske - rekao je Hajduković.

Mrak Taritaš odgovorila mu je usporedivši Plenkovića sa svojim trogodišnjim sinom koji joj je, nakon jedne nepodopštine, na pitanje zašto je to učinio, odgovorio: "Ne razumijem pitanje".

Bojan Glavašević (SDP) pitao je smatra li Mrak Taritaš da je Ramljak već sada, ili da će na kraju cijele priče biti, povjerenik ili nepovjerenik.

Davor Ivo Stier (HDZ) rekao je da je problem u tome što iz dogovorne ekonomije u socijalizmu nismo išli u čisti sustav tržišne ekonomije već opet u dogovornu ekonomiju, onu klijentelističkog kapitalizma. Rekao je da se i gradnja LNG terminala spriječila zbog klijentelističkog kapitalizma.

- Ne slažem se da će pitanje oko Agrokora biti definirajući moment. To će biti, po meni, ta izgradnja LNG-ja - rekao je Stier.

Marija Jelkovac (HDZ) rekla je da je Mrak Taritaš rekla netočnost kada je rekla da je Ramljaka imenovala država te da će za sve njegove propuste odgovarati država iz proračuna. 

- Ramljaka je imenovao sud samo na prijedlog Vlade, kao što imenuje i stečajnog upravitelja u stečajnim postupcima, za koje ste se vi iz oporbe zalagali - rekla je Jelkovac.

Mrak Taritaš rekla je da je jasno o čemu govori te da je sud u RH, a ne u nekoj drugoj državi.

16.28 Anka Mrak Taritaš (GLAS) rekla je da je Agrokor nastao zahvaljujući crony ili rođačkom kapitalizmu.

- Apsolutno je bilo jasno da je Agrokor davno prije izmakao kontroli - rekla je Mrak Taritaš, dodajući da bi iz ovog trebalo izvući poduku da se to više nikad ne ponovi.

- Hrvatska to zaista nije zaslužila. Za sve to, hajdemo biti pošteni, nije kriva ova Vlada. Agrokor je nastao kao dijete HDZ-a. Ova Vlada je došla s lex Agrokorom. Jedna odgovorna Vlada i premijer bi u tom slučaju rekao: "Ljudi moji, za ovako nešto nam treba konsenzus". Našem premijeru Plenkoviću to nije palo na pamet - rekla je Mrak Taritaš, koja je povukla paralelu s jedrenjem.

- Bez obzira na to koju regatu vozite i kakve brodove imate, znate tko dolazi prvi na cilj? Ne onaj koji je najopremljeniji, već onaj koji ima najboljeg taktičara - rekla je Mrak Taritaš.

- U ovom trenutku budućnost Agrokora odredit će njegovi vjerovnici - istaknula je. Za Ivicu Todorića rekla je da nije politički progonjen, već politički uzgojen.

- U ovom trenutku najmoćnija osoba u Hrvatskoj je čovjek kojeg je Vlada instalirala, gospodin Ante Ramljak - rekla je Mrak Taritaš. Najavila je da će glasati za opoziv Vlade, dodajući da je, međutim, budućnost ove zemlje apsolutno vezana uz posao jednog čovjeka.

15:28 Riječ je uzeo HDZ-ov Šuker, no počeo je negodovati SDP-ov Gordan Maras.  - Gdje je kraj vašem bezobrazluku - rekao je Šuker Marasu.

Brkić je tada reagirao i opomenuo obojicu. - Kolega Maras nemojte upadati, ako ste nervozni ja ću vam platiti kavu - rekao je Brkić.

Za još jednu povredu Poslovnika javio se Davor Bernardić. - Mene možete vrijeđati koliko želite, ali nemojte vrijeđati hrvatske poljoprivrednike, sprdati se s njima kao što ste sa zeljem. Širite laži, rekli ste da je napisan lex Agrokor i da niste znali da će se aktivirati, a aktivirao ga je sam Todorić - rekao je Bernardić Plenkoviću.

Brkić je Bernardića opomenuo i rekao mu da je dugo u Saboru i da je predsjednik najveće oporbene stranke te da mu neće izreći opomenu kako ne bi mogao izgubiti riječ. 

15:14 SDP-ov Maras je rekao da je došlo do još jedne povrede Poslovnika.

- Na najjednostavnije pitanje premijer nije odgovorio već je održao još jednu lekciju. Probajte vi gospodine Plenkoviću pročitati Ustav. U predvorju vam je strop koji je oslikan da je samo nebo iznad Sabora. Slušajte što vam se govori u Saboru", rekao je Maras.

Milijan Brkić upozorio je Marasa da će sljedeći put dobiti opomenu zbog zloupotrebe Poslovnika.

15:02 Svoje replike iznijeli su zastupnici Mosta Božo Petrov, Miro Bulj, Nikola Grmoja, Robert Podolnjak...

- Premijeru Plenkoviću kako ne želite doći na Povjerenstvo, tako ni sada ne želite odgovoriti na pitanja o Agrokoru - rekao je Nikola Grmoja.

Grmoja je pitao Plenkovića: Je li ga ministar financija, bivši direktor Agrokora upoznao sa situacijom preuzimanja Badela -.

Bulj je rekao da pomalo žali premijera jer on nije pravi premijer, već je to Šeks, a njegovi su pomoćnici Gregurić i Valentić.

Hrvoje Runtić rekao je da je slušao izlaganje Plenkovića. - Ono što ste izložili već je poznato. Ovo što ste govorili su već poznate stvari. Javnost bi trebala znati odgovore na neka pitanja o kojima se ne priča - kazao je.

- Svako povjerenstvo do sada išlo je kronološkim redom, bilo bi dobro da Most objasni javnosti da Povjerenstvo radi upravo tim redoslijedom koji ste vi predložili. To što vi sad skačete s početka 90-ih na 2017. to je vaš problem. Kada kronološki dođem na redu HDZ je tu, Vlada je spremna - odgovorio je Plenković svim mostovcima.

- Dragi gospodine Plenković vi ćete puno puta ponoviti svoje teze u medijima, jer imate dogovor. Ali nećete neke stvari moći zaustaviti. Vi kada smo vas mjesec dana upozoravali da imate dogovore s HNS-om, šutjeli ste da imate bolje rezultate na lokalnim izborima - rekao je Petrov.

Plenković: Nećete mi naći ni lipu korupcije

14.30 Premijer Andrej Plenković zastupniku Mosta Miri Bulju: Nećete mi naći niti lipu korupcije u mom životu, gospodine Bulj. Zato ću se opirati vašim tezama i tezama vašeg kluba koji žele stvoriti dojam da mi radimo nešto krivo. Trudit ću se da to otklonim i od sebe i od stranke. I u tome ću uspjeti. 

14:07 SDP-ov Predrag Matić kazao je kako je početka Plenkovićevog dolaska na čelo HDZ-a shvatio ono što mnogi u SDP-u nisu, a u HDZ-u još i manje.

- Vi ste jedan pametan, civiliziran i dobar čovjek ali zbog ekipe u kojoj se nalazite morate se ponašati kao bahati HDZ-ovac koji docira ljudima. Ali ja vas razumijem. Vi sigurno niste od onih koji smatrate da je zemlja ravna ploča, da ste protiv pobačaja,d a ste protiv homoseksualaca, niste sigurno 'za dom spremni', međutim Vi ste u ekipi u kojoj su vam ljudi poput Culeja i drugih Karamarkovih spavača i morate se ponašati onako kako se ponašate. Ja znam da je vama teško. Ono što vam ja želim reći, da ću vam ja dati potporu u slučaju da dođe do problema s brojem glasova, ja ću vam dati potporu, ja ću vam to dati iskreno i iz uvjerenja jer znam da želite dovesti HDZ na razinu civilizirane stranke što oni 27 godina ne uspijevaju i možete se u men e pouzdati više nego u one koje ste kupili na rasprodaji i akciji 'kupiš tri dobiš pet'. Prema tome, budite sigurni,makar mi prigovorili kolege iz SDP-a, bude li problema s glasovima, na moj možete računati - kazao je Predrag Matić, a Jandroković ga je pitao "je li to obećanje".
HDZ-ov Stevo Culej uzvratio je da on nije spavač.

- Ja sam itekako budan kada ste Vi i Vama slični s one strane. Ja moram biti budan zbog Vas da ne bi nešto propustio da negdje nešto ne pokvarite a što je u interesu RH. Ja sam budan i danju i noću zbog Vas jer se ne mogu dozvoliti da zaspem pa me vi nađete da spavam – rekao je Culej pa zaradio opomenu.

- Tko je jednom izdao nekoga, najvjerojatnije će izdati ponovno - uzvratio je Predrag Matić i također zaradio opomenu. Plenković je rekao da mu je drago da mu je Matić pripravan podebljati saborsku većinu.

13:56 - Vaša stranka je ta koja je odnijela poduzeća u stečaj. Upravo vaše riječi su čuli radnici Vijadukta koji ne primaju plaću. Stečaj niste spriječili, dogodit će se za 15 mjeseci - rekao je zastupnik Ivan Pernar.

- Stavili ste lešinarske fondove, potom Ramljaka koji ima plaću od 117 tisuća kuna. Vi niste spasitelj, vi ste izbavitelj- dodao je Pernar.

13:46 Branimir Bunjac je Plenkoviću rekao da ih predsjednica države više ne podržava. - Imate nelegalnu većinu koja se sastoji od jedne, dvije ruke više - dodao je. 

- Nemate ni podršku zastupnika svoga Kluba. Došli ste i ne nudite rješenje - rekao je.

Bunjcu je Plenković odgovorio: - Pitao sam se od kuda ste se vi stvorili, i kako i od koga možete dobiti povjerenje. Stupanj razine nastupa prije dva dana i vi spadate u tu čuvenu alijansu - .

13:24 SDP-ov Gordan Maras kaže da je premijer već prije glasovanja izgubio jer mu građani ne vjeruju, što potvrđuju i ankete.

- Meni ne treba stav HNS-a o vama, nego stav građana, a ni predsjednica vam ne vjeruje - kaže Maras. Premijer kaže da su istupi u Saboru na takvoj razini da već dva dana ne može doći k sebi od kvalitete rasprave posljednjih dana.

- Vi imate obraza tražiti od mene potpis na nešto što vi sugerirate, da je bilo ono što ste vi htjeli, danas bi imali gospodarski krah – odgovorio je Plenković.

Plenković je Marasu odgovorio da se od njegovih izjava već dva dana oporavlja - Zapamtit ću to kao jedan od posebnih trenutaka u ovom sazivu Sabora - rekao je. 

Maras je na to reagirao i rekao da ga je uvrijedila izjava Plenkovića da će cijeli život svojoj djeci pričati o njemu. - Ja svojoj djeci neću pričati o njemu. Molim da spriječite omalovažavanje zastupnika - zamolio je Maras Jandrokovića.

SDP-ov Domagoj Hajduković premijera pitao je li odgovorna i vjerodostojna činjenica da u njegovoj vladi sjede ljudi koji su bili na visokim pozicijama u Agrokoru, te ustvrdio kako je jasno da je tu jasno da su u sukobu interesa.

- Možete mi reći koliko žganaca moram pojesti, da niste impresionirani, ali nismo ni ja ni 77 posto građana impresionirani – kazao je Hajduković.

13:15 Martina Dalić kaže kako se mnogo toga što se postiglo ne bi moglo napraviti kroz stečajne postupke, koje je SDP predlagao.

- Sud u Engleskoj je potvrdio da je proces dobro odrađen, i da proces vode dobavljači, odnosno vjerovnici, država ne kontrolira vjerovničko vijeće jer nema tražbine, ima tražbine vrijedne 0,053 posto u ukupnim dugovima – zaključila je Dalić.

Na premijerovo izlaganje te izlaganje ministrice gospodarstva prijavljeno je 30-ak replika.

    - Kad predsjednica RH govori da je izvanredno stanje u zemlji, ja joj vjerujem, čak vas je i ona pročitala. Najbolje za ovu zemlju bi bilo da odete – kazao je SDP-ov Saša Đujić.

13:06  - Tri sata nakon uvodnog obrazlaganja Bernardića, 41 repliku i nekoliko povreda poslovnika kasnije, na red je došlo i uvodno obrazlaganje premijera Andreja Plenkovića, a dio vremena prepustio je potpredsjednici Vlade Martini Dalić.

'Prijetio nam je gospodarski tsunami kakav Hrvatska nije mogla ni zamisliti'  

Vlada odbacuje sve razloge za opoziv vlade koji je napisan na jednom čudnovatom jeziku. Kriza u Agrokoru jedna je od najgorih kriza s kojom se Hrvatska suočila od svoje neovisnosti danas, a ona je eskalirala početkom godine. Blokada računa njegovih ključnih kompanija iznosila je 3 milijarde kuna, dakle cijeli sustav je bio pod prijetnjom nekontroliranog stečaja, što bi podrazumijevalo nestanak skoro 30 tisuća radnih mjesta te još dodatnih 150 tisuća radnih mjesta među dobavljačima. Prijetio nam je gospodarski tsunami kakav Hrvatska nije mogla ni zamisliti – objasnio je Plenković. Zato je Vlada, tvrdi, izabrala opciju koja je u tom trenu bila jedina moguća, pristupili su donošenju lex Agrokora gdje su predlaganjem izvanrednog povjerenika zaustavili proces koji bi nužno rezultirao ogromnim troškovima za proračun RH.

Foto: Jurica Galoić/PIXSELL
Andrej Plenković u Saboru

- U procesu izvanredne uprave izrazito je važna uloga privremenog vjerovničkog vijeća. Podsjećam da nikakva aluzija na državni intervencionizam ili nacionalizam ne dolazi u obzir, zakon je aktiviran na zahtjev vlasnika i bivše uprave, da toga nije bilo, ne bi bilo moguće ni aktiviranje zakona. Postupili smo prema načelu razmjernosti. Alternativa koju vi sugerirali bi značilo bi otvaranje stečajnog postupka pred nekoliko trgovačkih sudova, izazvala bi val stečajeva i potpuni kaos u hrvatskom gospodarstvu, ugrozila bi se turistička sezona, ne bi imali sve ove gospodarske aspekte koje nam je lijepo jučer primijetila i Europska komisija. Svega toga ne bi bilo da vlada nije donijela ovaj zakon - tvrdi Plenković. Tvrdi da mali dobavljači bez zakona ne bi dobili svoje dugove nazad, i srednji i veliki dobavljači su uspjeli namiriti veliki dio dugova.

- Omogućeno je aranžiranje novog kredita koji je donio nužnu likvidnost zbog čega kompanija može dalje raditi. Kad je riječ o transparentnosti o upravljanju i informiranju, već sam nekoliko puta rekao da izvanredna uprava stalno ima konferencije za medije, podnosi izvješće, mislim da smo i odlukama jučer koje smo primili od londonskog suda dobili potvrdu da je put kojim je Vlada krenula bio primjeren i pravi put. Na njemu ćemo ustrajati jer osigurava dva temeljna cilja, osigurava radna mjesta i funkcioniranje kompanije u budućnosti – naglasio je Plenković te dodao kako mu je drago da to hrvatski ljudi vide.

13:00 Počelo je izlaganje predsjednika Vlade Andreja Plenkovića.

12:56 U Saboru je i dalje vrlo žustro. Jandroković je opomenuo zastupnike da ne dobacuju iz klupa.

- Prekinite se dobacivati i raspravljati sa mnom jer ćete dobiti drugu opomenu. Možda ne pripadate Klubu SDP-a to ćemo vidjeti kada dođe vrijeme - rekao je Jandroković.

- Što je Vama u SDP-u, iznosite optužbe, a kada idu optužbe na vaš račun dižete se na noge - rekao je Jandroković. Dodao je da radi na tome da rasprava protekne fer.

12:28 HDZ-ov Anđelko Stričak Bernardića je pitao hoće li prijaviti institucije koje su prema njegovim tvrdnjama odgovorne za današnje probleme s Agrokorom, kao i one institucije i pojedince koje su vezane uz bivšu SDP-ovu vladu.

 - Pomiješali ste, nisam ja glavni državni tužitelj, naše je zadatak upozoriti – kaže Bernardić.

 HDZ-ov Andrija Mikulić objasnio je Bernardiću što znači amnezija odnosno gubitak pamćenja na koju se cijeli dan poziva.

- Podsjećam kako je Maras hvalio kupnju Mercatora ili kako je Branko Grčić govorio "kad Agrokor kihne, prehladi se cijela ekonomija". Kad govorimo kako je trebalo postupati, onda ćete shvatiti da je Vlada postupila jedino kako je mogla – tvrdi Mikulić. Bernardić je uzvratio da može i on podsjećati poput Mikulića.

- To kao da ja vas podsjećam kako je to bilo u omladini, ali to ne želim – uzvraća Bernardić. Dodaje kako svi žele "na nas klub dobije", dakle da se Agrokor spasi, pa pita Mikulića za koji klub on navija – "Jesenice?". Mikulić je tražio povredu Poslovnika ustvrdivši da Bernardić ako proziva treba govoriti istinu.

11:51 HDZ-ov Miroslav Tuđman kritizirao je uporno inzistiranje na fami o 200 hrvatskih najbogatijih obitelji, za što, tvrdi, nema nikakvog dokaza. Ako nađu dokaz, da je netko u visokoj politici to potvrdio, svima će u oporbi, kaže Tuđman, platiti ručak.

Ivan Pernar iz Živog zida je tražio povredu Poslovnika tvrdeći da je Miroslav Tuđman vrijeđao komuniste, a njegov je vlastiti otac bio komunista, pa mu je predsjednik Sabora Gordan Jandroković dao opomenu zaključivši kako nije bilo povrede Poslovnika.

11:40 - Puno sam više očekivao od vas, bilo je žalosno. Što SDP i vi ne razumijete zakon o izvanrednoj upravi. Vi ne razumijete da taj Zakon ne provodi Vlada. Četiri puta je prešao provjeru... - rekao je Branko Bačić i nastavio nabrajati. 

-Ako Zakon provode vjerovnici, zašto oni nisu odlučivali o povjereniku. Zašto recite - zamolio je potom Bernardić da mu Bačić odgovori. 

- Hvala Vam što vjerujete u mene. Vi ste dobili zadatak, ali ni sami ne vjerujete - poručio mu je Bernardić. 

11:25  - Meni ovdje netko fali, netko od ministara, nema gospodina ministra financija kada se priča o Agrokoru, nema čovjeka koji je bio direktor u Agrokoru", reagirao je Bernardić nakon izlaganja Branimira Bunjca.

11:13  Ivan Lovrinović iz Promijenimo Hrvatsku bi, kaže, da su vladajuće stisli kompletnim prijedlogom rješenja.

- Za dva tjedna će moja stranka u Osijeku prezentirati okvir restrukturiranja koncerna Agrokor – najavljuje Lovrinović koji poziva sve da ne srljaju u sumnjivije poslove u koje su uključena, dodaje, dva velika međunarodna igrača, jedan sa zapada i jedan s istoka, a nitko ne zastupa hrvatske interese.

Hrvoje Zekanović iz Hrasta kaže da je zapisivao termine koje Bernardić govori- kriminal epskih razmjera, progon, kriminalne radnje, tajni sastanci, strvinarski fondovi, korupcija...

- Dojmili ste nas, uspjeli ste čak Most nadmašiti u populizmu, jako vam dobro ti ide. Jeste vi uspjeli angažirati Browna da vas savjetuje, po ovome ovdje mi se čini da niste, a ako jeste, očito nema pomoći – kaže Zekanović kojega zanima kako se Bernardićeve izjave poklapaju s tezama Ivice Todorića. Bernardić mu je rekao da ga Zekanović malo čudi s kritiziranjem termina koje je koristio, a koji su, kaže, kronologija događaja u zadnjih 9 mjeseci.

Foto: Jurica Galoić/PIXSELL
Sabor

HDZ-ova Dragica Roščić rekla je Bernardiću da ne dolazi na ostale rasprave u Saboru, ali dolazi samo neosnovano u Sabor prozivati Vladu. Bernardić je uzvratio da ga ne mogu ušutkati jer građani moraju znati istinu. HDZ-ov Petar Škorić zamjera optužbama da je Agrokor dijete HDZ-a.

- Agrokor nije dijete HDZ-a, otac i majka Agrokora je SKH koji je 1989. godine donio zakon o pretvorbi i privatizaciji. Ne znate puno toga, nego iznosite ovdje optužbe koje čitate na Todorićevom blogu – optužio je Škorić ponovno Bernardića da je glasnogovornik Todorića. Dodaje i kako je jedini prijedlog SDP-ovog rješenja krize u Agrokoru bio stečaj te kompanije, a svi znaju što stečaj znači.

- Najbolje vam je odgovorio gospodin Gotovina kad je rekao da dva dana u Kninu niste mogli naći zastavu – uzvratio je Bernardić Škoriću.

10:46  SDP-ov Gordan Maras je Sauchine kritike, ali i odobravanje HDZ-ovaca, Sauchu profiliralo kao vođu HDZ-a.

- Suština naših zahtjeva je da upozorimo na situaciju koja se desila u Agrokoru. Narodna poslovica kaže da prilika čini lopova, a tamo se dogodilo nešto što je za neke očito bila prilika da u vrlo kratkom vremenu steknu veliki novac preko leđa zaposlenika Agrokora – rekao je Maras.

HDZ-ov Željko Rainer iznenađen je, kaže, tekstom prijedloga opoziva kao i jezikom kojim je pisan, dok je njegov stranački kolega Ante Babić odbacio teze o jednakosti HDZ-a i pretvorbe i privatizacije.

- 200 bogatih obitelji, HDZ je kad je Račan bio na vlasti tražio taj popis, pa nije dobio odgovor. Meni je SDP jednako Todorić, što se vidi u objavama njegovih blogova o kojima bi vi drugi dan govorili u Saboru – objašnjava Babić. Bernardić odbacuje tezu da SDP ima veze s Todorićem jer je upravo Todorić u dogovoru s HDZ-om aktivirao lex Agrokor.

HDZ-ova Marija Jelkovac ne može vjerovati, kaže, tezi Bernardića da je Agrokor čedo HDZ-a.

- Zašto je onda SDP-ova Vlada tako nježno pazila to čedo HDZ-a – pita Jelkovac te nabraja zaduženja u mandatu SDP-ove vlade od 2 milijarde kuna prema Agrokoru.

- Ova je vlada prva rekla ne Todoriću, zaustavila je kaos koji je prijetio ovoj državi i financijske posljednice koje su nas mogle pogoditi – dodaje Jelkovac. Bernardić se pita kako je HDZ rekao ne Todoriću kad ga je pustio da spakira kovčege i odseli iz Hrvatske.

10:30 Nakon obrazlaganja Davora Bernardića o zahtjevu za opozivom Vlade u kojemu je napao premijera, za riječ se u Saboru javio Tomislav Saucha i obrušio se na svog bivšeg stranačkog šefa.

Saucha se javio za povredu poslovnika.

- Zastupnik ne smije vrijeđati druge zastupnike. Ovo je već praksa Bernardića, nije u redu da se nekoga stalno proziva ad hominem i insinuira neke kriminalne radnje. Ako imate neke dokaze, javite koji su. Vi znate zašto sam ja onda glasao, pričali smo tada u vašem uredu. Vi ste tada kazali da želite na izbore da saznate kolika ste truba, ja ću vam reći, velika ste truba", rekao je Saucha. 

Foto: Jurica Galoić/PIXSELL
Sabor

"Vi stalno nekoga kopirate. Ovo nije prvi put da se mene ovdje proziva", rekao je Saucha.

10:15 Premijer Andrej Plenković neposredno pred saborsku raspravu o SDP-ovoj inicijativi da se Vladi iskaže nepovjerenje zbog slučaja Agrokor, opetovao kako ta inicijativa neće proći, te kako će Vlada tu raspravu iskoristiti da još jednom podsjeti na sve što je poduzela da spriječi negativne učinke slučaja Agrokor.

"Vjerujem da ćemo ovu raspravu iskoristiti da i kolegama iz oporbe, ali i hrvatskoj javnosti izložimo sve činjenice, sve argumente, sve što je prijetilo hrvatskom gospodarstvu, financijskom sustavu, da podcrtamo pravnu utemeljenost, ustavnost i zakonitost donošenja zakona o izvanrednoj upravi i svega što je taj potez spriječio u negativnom pogledu za hrvatsko gospodarstvo, za radna mjesta, dobavljače, turističku sezonu...", izjavio je Plenković nakon sjednice HDZ-ova Kluba zastupnika.

"To je cilj današnje rasprave, s kuta gledanja Vlade i odgovorne politike u općem interesu hrvatskih građana", rekao je premijer opetujući da će Sabor glasovima 78 zastupnika potvrditi da Vlada uživa njegovo povjerenje.

Bernardić je u Saboru ustvrdio da želi uvjeriti u neodgovornost postupanja Vlade u priči oko Agrokora.

- Razlog zahtjeva za opozivom je ortačko ponašanje zbog kojeg postoji realna mogućnost za nastankom teško nadoknadive štete za RH, sumnja na trgovanje povlaštenim informacijama, postupanje suprotno zakonima, izvlačenje novca iz Agrokora, i bijeg od istražnog povjerenstva. Zašto bježite od povjerenstva, skrivate istinu o Agrokoru, zašto ste zabranili dolazak pred povjerenstvo Martini Dalić i Anti Ramljaku, tko će biti odgovoran kad se tvrtke prodaju u bescjenje, i na kraju tko je lagao, Marić ili Ramljak, po svemu sudeći, obojica – kazao je Bernardić. Agrokor je dijete HDZ-a, nastao je za odabrane, odabirom 200 bogatih obitelji u procesu pretvorbe i privatizacije, HDZ ga odgajao, Agrokor je rastao i pretvorio se u diva, objašnjava šef SDP-a.

- Odgovornost za Agrokor imaju sve vlade kao i financijske institucije jer nisu upozorile na vrijeme, nisu spriječile nastanak svih radnji koje su dovele do nekontroliranog rasta i skrivanja istine, propustile uočiti pojavu mjenica, zaboravili napraviti nadzor nad sudionicima tržišta kapitala pa mirovinski fondovi izgubili 200 milijuna kuna budućih mirovina na dionicama Agrokora. Kako je bilo moguće da se obustavi trgovina dionicama, pa je opet pokrenuta i živo me zanima tko je zaradio na toj transakciji – zanima Bernardića. Zbog svega toga, dodaje, traži odgovornost svih koji su upetljani u ovaj proces i propust oko Agrokora. Podsjeća da je SDP bio spreman na razgovor i dogovor s HDZ-om oko bitnih tema, da je slao premijeru pismo na koje nije dobio odgovor. Kritizira premijera i zbog načina na koji je stvorio novu parlamentarnu većinu, kako kaže, političkom trgovinom.

- Todorić je aktivirao zakon koji ste pripremili za njega, i to nakon tajnih sastanaka u vašoj vladi. Pet mjeseci nakon toga on se javlja iz inozemstva jer ste mu omogućili da spakira kovčege i proziva vas, a gdje je puklo između vas, to vi znate. Nemojte spinati da smo mi glasnogovornici Todorića, jer onda imate amneziju, osim što imate i anemiju – kaže Bernardić. Nakon što HDZ-ov dio dvorane kreće negodovati, Bernardić se izgubio u svojim natuknicama, pa HDZ-ovci kreću navijati, a on premijeru govori da pogleda njihova lica jer će ih SDP (a želi reći HDZ) jednog dana cipelariti kao što su to radili, nastavlja, s Ivom Sanaderom, Jadrankom Kosor, Tomislavom Karamarkom, a vjerojatno bi, dodaje, i Franju Tuđmana da je bio živ.

- Od samog početka ukazujemo da se radi o postupku koji sadrži niz činjenica koje ukazuju na kriminal epskih razmjera, jedini kontrolor rada Ramljaka je ministrica gospodarstva i privremeno vjerovničko poduzeće. Naknadno saznajemo da su Dalić i Ramljak surađivali na izradi lex Agrokora, jesu li djelovali s prethodnim dogovorom – zanima Bernardića koji nabraja i sve članove vjerovničkog vijeća koji su mu također sumnjivi.

- Većina u vjerovničkom povjerenstvu nije slučajna ni poštena, povjerenik koji kao izbor premijera ima 120 tisuća kuna bruto mjesečne plaće. Malo je neovisni stručnjak kad se radi o njegovoj plaći, ali je malo politički imenovan. Neka nam pokaže svoju imovinsku karticu. Navodno me tužio, nisam još dobio tužbu, navodno po vašem nalogu, ali u to neću ulaziti – dodaje Bernardić te zaključuje kako će tužba će biti prilika za razgovor oko Agrokora kad već ne želi doći pred povjerenstvo, kao ni jedna ministar.

- Ramljak je toliko stručan da mu trebaju savjetnici – čak 141- koje plaća skoro 70 milijuna eura,

a plaće cijele vlade godišnje vrijedi milijun eura. Dakle, pola milijarde kuna trošimo na konzultante, 2 milijuna odvjetničkih usluga tjedno. Doveli ste Hrvatsku u situaciju u kojoj ste je potpuno izložili riziku i sa spornim ugovorom roll up ste derogirali zakone ove zemlje pa i ustavnu zaštitu svih vjerovnika. Gdje su pare, gdje su novci? Postoji li neki tajni plan iza svega toga? Sve me ovo podsjeća na onu "tko je jamio, jamio je", ali ovaj put s novim ortacima, i dodatkom, "tko nije jamio, ima priliku sada, jer još malo pa nestalo". - nastavlja Bernardić.

Mostov Nikola Grmoja je progovorio o istražnom povjerenstvu o Agrokoru koje je, tvrdi, nužno da dokaže da je Ivica Todorić imao političku zaštitu te da ne stoji njegova optužba o političkom progonu.

- Cijelo vrijeme imamo pokušaj omalovažavanja povjerenstva, ali i pokušaj HDZ-a da opstruira povjerenstvo. Sad pokušavaju progurati tezu odvjetnika Ivice Todorića da se u njegovu slučaju radi o političkom progonu. Želim poslati poruku da je povjerenstvo jedini alat kojim možemo srušiti teze o političkom progonu jer se već dokazalo da je imao potporu najviših razina vlasti, dakle bili su politički zaštićeni, a ne progonjeni kako sad tvrde – kaže Grmoja. Svi se u Saboru, dodaje, mogu složiti da brojke otkrivaju stvarno stanje Agrokora, i netko za to treba odgovarati, je li to Ivica Todorić ili netko drugi odgovoran za lažiranje bilanci, kaže Grmoja.

- SDP je pokrenuo opoziv Vlade, znamo kakav će rezultat biti jer način na koji je složena ova većina i stupovi ove većine, znamo da se ta većina svaki dan cementira, stranke koje nemaju ni 0,5 posto dobivaju savjetnike u Vladi, ali ovdje je bitan sadržaj, kako će nam premijer za kojeg HDZ nije dopustio da dođe u Sabor odgovoriti na pitanja. Znamo kakav će biti rezultat, pratim HNS-ovog Čuraja na povjerenstvu, kako Milijan Brkić okom, on skokom – zaključuje Grmoja.

HDZ-ov Branko Bačić ponavlja da u HDZ-u žele da se u radu istražnog povjerenstva poštuje zakone.

- Prijedlog odluke koju Most predlaže, da se iz odluke o osnivanju povjerenstva izbaci istraga financijskih izvještaja, za nas je u HDZ-u neprihvatljiva, jer je istraga tajna, ne znamo što je glavni državni odvjetnik u rješenju o otvaranju istrage napisao i što je eventualno sporno. Ako čak i danas u rješenju o otvaranju istrage nije uključeno neko od pitanja kojima se bavimo ne znači da neće biti za koji mjesec, zato zakon i propisuje da se ukida povjerenstvo kad krene istraga – objašnjava Bačić. Odbacio je i navode da HDZ opstruira rad povjerenstva kako neki od njihovih dužnosnika ne bi došli svjedočiti. Sam je SDP, tvrdi Bačić, kriv za to, jer je predlažući povjerenstvo napisao i redoslijed odnosno kronologiju istrage.

- Čudno da pojedini članovi povjerenstva već sada govore o zaključcima tog tijela, a imali tek dvije sjednice. Polako, pričekajmo da završi s radom, ako uopće uspije – zaključuje Bačić.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 466

SO
SoloHan
11:01 10.11.2017.

esdepe je prva partija na svijetu kojoj je na čelu osoba s posebnim potrebama

ST
stefj
11:16 10.11.2017.

Eh, stvarno jadno. Bernardiću niti priprema ne pomaže... Totalno nepoznavanje osnova ekonomije, populizam, etiketiranje, optužbe, a odgovori na replike su skretanje teme, insinuacije, doskočice... Stvarno jadno, sad je jasno zašto je u politici, a ne u struci...

Avatar southman
southman
11:40 10.11.2017.

Beljak osuđeni lopov, kritizira Sauchu potencijalnog lopova ( proces još traje ) , nevjerojatno !!!